نسخه چاپی

جزئیات نامه اقتصادی مجلس به ضرغامی

رییس كمیسیون اقتصادی مجلس گفت كه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در شرایط فعلی ضروری است.

به گزارش نما، ارسلان فتحی‌پور، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد امضای نامه‌ای خطاب به ضرغامی در مورد حضور در تلویزیون و پاسخگویی به اظهارات محمود احمدی‌نژاد در خصوص اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها گفت: امضای من به معنی اعلام آمادگی برای حضور شخصی در سیمای جمهوری اسلامی و بیان نظراتم در خصوص اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها بوده است.

وی در مورد موضع خود در رابطه با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها گفت: من موضع موافق یا مخالف خود را از منظر کارشناسی اقتصادی و به عنوان رییس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان خواهم کرد.

فتحی‌پور در مورد این‌که چه مسائلی برای صحبت وجود دارد گفت:‌ بحث ما این است که مسئله قیمت سوخت شامل بنزین و گازوئیل باید برطرف شود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این سوال که معنی برطرف شدن مسئله قیمت سوخت چیست؟ گفت: اصلاحات قیمتی که در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها دیده شده باید هر چه سریع‌تر انجام شود. چرا که در غیر این صورت ما در سال آینده نیازمند واردات بنزین خواهیم بود در حالی که محدودیت‌های بسیاری برای چنین اقدامی وجود دارد.

وی در پاسخ به این سوال که موضعش در مورد اجرای فاز دوم هدفمندی چیست گفت: هدفمندی یارانه‌ها همواره از آرزوهای مردم و رهبری بوده است و هیچ وقت نباید متوقف شود.

فتحی‌پور ادامه داد: یکی از بندهای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها مربوط به قیمت سوخت و حامل‌های انرژی است که اجرای کامل آن در شرایط فعلی ضروری است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد علت ضرورت پیدا کردن اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در شرایط فعلی گفت: برای این که بتوانیم از تولیدات داخلی حمایت بیشتری را به عمل آوریم باید وارد فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها شویم.

وی در پاسخ به این سوال که در فاز اول هدفمندی با وجود افزایش قیمت حامل‌های انرژی چه حمایتی از تولید داخلی شده است؟ گفت: اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها کمک می‌کند تا بتوانیم مشکلات پیش آمده در صنایع کشور را برطرف کنیم.

فتحی‌پور در پاسخ به این سوال که چه اتفاقی قرار است در فاز دوم بیفتد که منجر حمایت از تولید داخلی شود گفت: برنامه این است که با افزایش قیمت حامل‌های انرژی در مسئله پرداخت تسهیلات بانکی و سود بانکی هم بازنگری شود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: برای پرداخت یارانه‌ها دولت باید درآمد داشته باشد بدون درآمد امکان پرداخت یارانه‌ها و همچنین حمایت از تولید ملی وجود ندارد. حتی اگر صرفه جویی‌هایی هم صورت بگیرد باز هم پرداخت هر گونه یارانه‌ و حمایت از هر قشری در جامعه نیازمند ایجاد درآمد است.

وی با تاکید بر این‌که یارانه‌ها نباید قطع شود گفت: به هر حال ما به دنبال این هستیم که اجرای هدفمندی یارانه‌ها یک اثر مشهود داشته باشد و اظهارات رهبری در مورد لزوم حمایت از تولید ملی قبل از پایان سال جاری تحقق پیدا کند تا برای سال آینده بتوانیم با درآمدهای جدید حاصل از محل هدفمندی یارانه‌ها هم اقدام به ایجاد اشتغال کنیم و هم تورم را مهار کنیم.

فتحی‌پور اظهار کرد: قدرت خرید مردم نباید سیل نزولی داشته باشد مردم باید بتوانند مایحتاج خودشان را تامین کنند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این سوال که حمایت از تولید با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها چگونه انجام خواهد گرفت گفت: دولت قصد دارد سود تسهیلات بانکی را کاهش دهد چرا که عقیده دارد با 25 درصد سود تسهیلات بانکی صنایع نمی‌توانند به حیات خودشان ادامه دهند.

وی در مورد راهکار کاهش سود تسهیلاتی بانکی برای صنایع گفت:‌دولت قصد دارد سود تسهیلات را از محل درآمدهای ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی به بانک پرداخت کند و سود بانکی را تا 10 درصد کاهش دهد.

فتحی پور در پایان تاکید کرد که امضای وی روی نامه‌ای که نمایندگان خطاب به ضرغامی رییس سازمان صدا و سیما ارسال کرده‌اند صرفا به این جهت است که می خواهد نظراتش را در مورد لزوم اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها ارائه کند.

اشاره می‌شود چندی پیش هشت نماینده مجلس با ارسال نامه‌ای به ضرغامی خواستار حضور در صدا و سیما و ارائه توضیحاتی درباره اظهارات رییس جمهور درباره هدفمندی یارانه‌ها شده بودند.

۱۳۹۱/۱۰/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...