نسخه چاپی

هزینه‌های میلیاردی اعزام‌ها پاشنه آشیل فدراسیون كشتی

عکس خبري -هزينه‌هاي ميلياردي اعزام‌ها پاشنه آشيل فدراسيون کشتي

متولیان فدراسیون كشتی در سال ۱۴۰۱ علاوه بر اجرای تقویم رویدادهای داخلی و بین المللی، دغدغه تأمین هزینه‌های نجومی اعزام تیم‌ها به میادین تداركاتی و رسمی را هم پیش رو دارد.

به گزارش نما، با افزایش سرسام آور قیمت ارز در چند سال اخیر، یکی از اتفاقاتی که گریبان تیم‌های ملی ورزشی را گرفت، تأمین اعتبارات و هزینه‌های سفرهای خارجی بود. به هر حال تیم‌های ملی در رده‌های متخلف در طول سال، چندین رویداد بین المللی رسمی و تدارکاتی را پیش رو دارند که نمی‌توان آن‌را نادیده گرفت

در همین راستا باید به فدراسیون کشتی اشاره کرد که بر خلاف بسیاری از فدراسیون ورزشی، دو رشته مجزا، یعنی کشتی آزاد و فرنگی را در ۵ رده سنی مختلف زیر پوشش دارد که هر کدام مستلزم هزینه‌های مختلف و سفرهای خارجی رسمی و تدارکاتی است.

این در حالیست که حتی علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی هم در نشست جنجالی سال گذشته مجمع کمیته المپیک بارها به آن اشاره کرد و هشدار داد اگر مشکلات مالی در سال ۱۴۰۱ برطرف نشود، پرافتخارترین ورزش ایران دچار چالش بزرگی خواهد شد. دبیر در همین جلسه با استناد به برنامه‌های مدون فدراسیون کشتی تاکید کرد: «کشتی ایران ۴۰ رویداد برون مرزی پیش رو دارد که ۱۰ یا ۱۲ رویداد آن مثل جهانی و آسیایی در حد رسمی و سطح یک هستند. مابقی نیز رویدادهای تدارکاتی تلقی می‌شوند که اگر کشتی گیری به آن اعزام نشود دیگر نباید انتظار داشت که امثال حسن یزدانی ها درست شوند.»

رئیس فدراسیون کشتی معتقد است بهترین فرصت برای ساخته و پرداخته شدن کشتی گیران جوان به قهرمانان بزرگ، تورنمنت‌های تدارکاتی خارجی است تا بتوانند در این میادین بجنگند و با شکست و پیروزی همراه شوند و در نهایت در میادین جهانی و المپیک به موفقیت برسند. بی تردید فراهم کردن این بستر هم هزینه‌های خاص خود را می‌خواهد که با توجه به بودجه فدراسیون کشتی و قیمت سرسام آور ارز، بسیار دشوار و تا حدی غیرممکن است.

به گفته علیرضا دبیر، فدراسیون کشتی برای پیشبرد اهداف و برنامه‌های خود به حداقل ۱۴۰ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد که هر چه از این مبلغ کمتر دریافت شود، باید انرژی و توان و مضاعفی برای کسری بودجه خود صرف کند.

ادعای رئیس فدراسیون کشتی تا حد زیادی منطقی و واقعی است چراکه کشتی از معدود رشته‌های ورزشی است که باید برای حضور در مسابقات، پول ورودی پرداخت کند و برای اسکان کشتی گیران خود در هتل نیز طبق مصوبات اتحادیه جهانی کشتی، مجبور به پرداخت روزانه ۱۸۰ یورو برای هر نفر است. حال در نظر بگیرید کاروان کشتی ایران با حداقل ۵۰ نفر قصد حضور در میادین خارجی را داشته باشد که چاره‌ای جز تأمین و پرداخت این هزینه‌های نجومی را ندارد.

هزینه‌های میلیاردی اعزام‌ها پاشنه آشیل فدراسیون کشتی

شاید هنوز برای بسیاری این سوال وجود داشته باشد که چرا اعزام به تورنمنت‌های بین‌المللی کشتی چنین هزینه‌های سنگینی برای متولیان کشتی در بر دارد. پس باید به این نکته اشاره کرد که هزینه سنگین بلیت هواپیما برای اعزام به مسابقات هم برعهده تیم‌های میهمان است. بدین ترتیب فدراسیون کشتی در هر اعزام خارجی علاوه بر هزینه ارزی سنگین ثبت‌نام کشتی گیران، باید هزینه‌های سرسام آور سفر هوایی را هم پرداخت کند. چیزی که سالهاست گریبان کشتی کشورمان را گرفته و می‌توان پیش بینی کرد فدراسیون کشتی در سال جدید هم علاوه بر دغدغه اجرای تقویم داخلی و خارجی، باید نیرو و انرژی مضاعفی هم برای تأمین بودجه داشته باشد. یعنی همان هزینه‌های میلیاردی تا بتواند کشتی گیران خود را ساخته و پرداخته و در نهایت روانه مسابقات بین المللی کند.

در پایان می‌توان فقط به یک مورد از مصائب سفرهای خارجی اشاره کرد که مربوط به رقابتهای جهانی سال ۲۰۲۱ نروژ می‌شود. در آن مسابقات که اواسط سال ۱۴۰۰ برگزار شد برای بلیت هواپیما و هزینه ثبت نام تیم‌های ملی کشتی در دو رشته آزاد و فرنگی، آن هم در ۱۰ وزن (حدود ۴۰ نفر در قالب تیم‌های اعزامی) هزینه سنگینی با توجه به نرخ ارز آن زمان پرداخت شد. بطوریکه فدراسیون کشتی برای اعزام هر کشتی‌گیر حدود ۲۴ میلیون تومان برای بلیت هواپیما پرداخت کرد. ضمن اینکه هزینه ثبت‌نام در آن مسابقات نیز مبلغی حدود ۸۹ هزار یورو برآورد شد. باید دوباره تاکید کرد که این مبلغ با توجه به قیمت ارز سال گذشته بود و طبیعتاً این هزینه‌ها در سال جدید افزایش خواهد داشت.

به هر حال با آغاز فصل جدیدی از رویدادهای بین المللی پیش روی کشتی ایران در سال جدید باید چالش بزرگ و کمرشکن هزینه‌های میلیاردی را هم در نظر گرفت که متولیان فدراسیون همچنان با آن دست به گریبان خواهند بود.

منبع: مهر

۱۴۰۱/۱/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...