نسخه چاپی

زوال ذهنی می تواند به دنبال یك حمله قلبی رخ بدهد

عکس خبري -زوال ذهني مي تواند به دنبال يک حمله قلبي رخ بدهد

تحقیقات جدید نشان می دهد كه بسیاری از بیماران پس از حمله قلبی ممكن است دچار زوال شدید فكری شوند.

به گزارش نمابه نقل از مدیسن نت، محققان لهستانی دریافتند که در شش ماه پس از حمله قلبی، ۵۰ درصد از بیماران تا حدودی کاهش در تفکر، حافظه و توانایی انجام کارهای اساسی را تجربه کردند.

دکتر «دومینیکا کاسپرزاک»، متخصص قلب در بیمارستان استراس لهستان، توضیح داد: «ارزیابی وضعیت شناختی، یک عمل بالینی معمول در میان بیماران قلبی نیست، بنابراین دانش ما در مورد آن تا حد زیادی ناشناخته است. ما سوالات بی پاسخ زیادی داریم، بنابراین مطالعه بیشتر برای بررسی این مشکلات ضروری است.»

او گفت: «شیوع بالایی از اختلال عملکرد فکری در بیماران پس از حمله قلبی وجود دارد.»

وی در ادامه افزود: «این اختلالات می‌توانند موقت و دائمی باشند. گروهی از بیماران پس از گذشت مدت طولانی دچار نقص می‌شوند. ما باید از این نقایص شناختی آگاه باشیم و بیماران را پس از حمله قلبی به طور منظم و همچنین از نظر وضعیت شناختی آنها تحت نظر داشته باشیم.»

به گفته کاسپرزاک: «اگر تغییرات در عملکرد شناختی را زود تشخیص دهیم، می‌توانیم مدیریت مناسب را اعمال کنیم و زمان داریم تا آنها را به متخصصان دیگر مانند روانشناس یا متخصص مغز و اعصاب ارجاع دهیم.»

در این مطالعه، توانایی تفکر ۲۲۰ بیمار حمله قلبی، چند روز پس از حمله قلبی و شش ماه بعد دوباره آزمایش شد.

حدود ۵۰٪ از بیماران در هر دو بار آزمایش، عملکرد شناختی طبیعی داشتند، اما ۵۰٪ دیگر دارای برخی اختلالات فکری بودند. محققان دریافتند حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد از بیماران در روزهای پس از حمله قلبی، و ۲۷ تا ۳۳ درصد شش ماه بعد دچار اختلال شدند.

برای حدود ۵۰ درصد از بیمارانی که دچار اختلال تفکر بودند، مشکلات آنها موقتی و برای نیمی دیگر دائمی بود. محققان خاطرنشان کردند که حدود ۱ نفر از هر ۹ بیمار که پس از حمله قلبی عملکرد شناختی طبیعی داشتند، شش ماه بعد زوال شناختی را نشان دادند.

اینکه چگونه حمله قلبی منجر به اختلال شناختی می‌شود، مشخص نیست، اما به گفته کاسپرزاک، «استرس روانی و مشکلات خواب در حوالی زمان حمله قلبی ممکن است منجر به نقص‌های موقتی شود. با این حال، اختلال شناختی دائمی می‌تواند نشان دهنده آسیب به مغز باشد، اما اختلالات خواب، افسردگی و اضطراب نیز می‌توانند نقش داشته باشند.»

منبع: مهر

۱۴۰۱/۱/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...