نسخه چاپی

كشف قدیمی‌ترین فسیل زمین

فسیل باكتری های كشف شده در استرالیا قدیمی‌ترین فسیل هایی هستند كه تاكنون در تمام زمین كشف شده و تاریخ آنها به پیش از تشكیل اكسیژن در سیاره زمین باز می گردد.

به گزارش نما به نقل از مهر محققان اعتقاد دارند که فسیل های کشف شده در شمال غربی استرالیا در منطقه «پیلبارا» حدود 3.5 میلیارد سال قدمت دارند و توسط باکتری هایی ایجاد شده اند که یک میلیارد سال پس از شکل گیری زمین وجود داشته اند.

«نورا نوفک» از دانشگاه اولد دامینیون به عنوان یکی از محققانی که روی این پروژه کار کرده، اظهار داشت: این کشف می تواند به مریخ نورد کنجکاوی ناسا کمک کند تا به دنبال رد حیات در سیاره سرخ باشد.

وی افزود: اثر این باکتری قدیمی ترین فسیل هایی را که تاکنون مشاهده شده نشان می دهد که پیش از هر چیز دیگری در زمین حضور داشته اند. این فسیل ها نشانه هایی شبیه به تار عنکبوت روی سطوح سنگ های ماسه ای قرار داده اند.

در فرآیندی که هنوز در بخش هایی از جهان شکل می گیرد لایه های ضخیمی از باکتری در کنار یکدیگر قرار گرفته و ذرات ماسه را زیر خود محصول کرده اند و آنها را از فرسایش حفظ کرده اند.

ماسه هایی که به این شکل محصور شده اند به تدریج به سنگ تبدیل می شود که بافت خاص آن به واسطه ارگانیسم زنده ای شکل می گیرد که زمانی آن را پوشانده بود.

براساس اظهارات محققان، سنگ های باستانی منطقه پیلبارا برخی از قدیمی ترین سنگ هایی هستند که روی زمین کشف شده اند.

ساختارهای کشف شده در استرالیا شبیه چیزی است که در آفریقای جنوبی کشف شده و تاریخ آن به 2.9 میلیارد سال پیش باز می گردد، این فسیل های آفریقایی نیز توسط نوفک و همکارانش در سال 2007 کشف شده است.

گفته شده است که این کشف می تواند به جستجوی حیات در مریخ نیز کمک کند، چرا که این احتمال وجود دارد که بقایای حیات ممکن است در نتیجه فقدان فرآیندها زمین شناختی در مریخ بهتر حفظ شده باشند.

مریخ نورد کنجکاوی ناسا مجهز به ابزارهایی است که می تواند فسیل هایی مشابه فسیل های کشف شده در استرالیا را تشخیص دهد. این ساختار کشف شده یکی از ساختارهایی است که کنجکاوی به دنبال آن می گردد.

۱۳۹۱/۱۰/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...