نسخه چاپی

«قاضی حسین احمد» درگذشت +بیوگرافی

عکس خبري -«قاضي حسين احمد» درگذشت +بيوگرافي

قاضی حسین احمد رهبر سابق حزب «جماعت اسلامی پاكستان» ساعات اولیه بامداد امروز (یكشنبه) بر اثر عارضه قلبی درگذشت.

به گزارش نما به نقل از فارس، برادر زاده قاضی حسین احمد در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرد که وی از بیماری قلبی و تنگی نفس رنج می‌برد و بر اثر شدت بیماری 3 روز پیش در بیمارستان مرکزی اسلام‌آباد بستری شد.

به گفته وی، قاضی حسین احمد 1:30 دقیقه بامداد امروز سکته کرد و پزشکان با وجود تلاش زیاد نتوانستند جانش را نجات بدهند.

قاضی حسین احمد که در سن 74 سالگی درگذشته دارای 3 فرزند از جمله 1 دختر و 2 پسر است و همه اعضای خانواده وی عضو حزب جماعت اسلامی پاکستان می‌باشند.

قاضی حسین احمد 12 ژوئن سال 1938 در روستای «کاکا صاحب» از توابع منطقه «زیارت» واقع در شهرستان «نوشهره» به دنیا آمد.

پدرش «مولانا قاضی محمد عبدالرب» یکی از علما و سیاستمداران برجسته شبه قاره‌هند بود که به عنوان نماینده مسلمانان در ایالت سرحد سابق، خیبر پختونخواه فعلی، انتخاب شد.

قاضی حسین احمد کوچکترین فرزند خانواده بود و تحصیلات دوران ابتدایی خود را در خانه نزد پدرش گذراند و سپس در دانشگاه علوم اسلامی پیشاور ادامه تحصیل داد و با نمرات عالی فارغ التحصیل شد.

قاضی حسین احمد بعد از اخذ مدرک کارشناسی در رشته علوم اسلامی، رشته جغرافی را برای ادامه تحصیلاتش در پیشاور انتخاب کرد و در این رشته مدرک فوق لیسانس را از دانشگاه پیشاور دریافت نمود.

این شخصیت برجسته پاکستانی ابتدا به تشکل «جمعیت طلبه» پاکستان پیوست و در سال 1970 به عضویت حزب جماعت اسلامی در‌آمد.

قاضی حسین احمد به سبب توانایی‌های بالقوه خود در سال 1978 به عنوان معاون حزب جماعت اسلامی انتخاب شد و در سال 1987 رهبر این حزب شد.

وی در سال‌های (1994-1999- 1992 و 2004 ) به عنوان رهبر حزب جماعت اسلامی انتخاب شد و توانست به مجلس پاکستان راه یابد اما در سال 2007 در اعتراض به حادثه «مسجد لعل» از سمتش استعفا داد و مجلس را ترک کند.

قاضی حسین احمد بعد از «سید ابولاعلی مودودی» و «میان طفیل محمد» سومین و برجسته‌ترین رهبر جماعت اسلامی بود.

وی در سال 2009 از رهبری این حزب کناره‌گیری کرد و جای خود را به «سید منور حسن» رهبر فعلی این حزب داد.

قاضی حسین احمد به زبان‌های اردو، عربی، انگلیسی و فارسی تسلط کامل داشت.

«اقبال لاهوری» شاعر مورد علاقه این رهبر پاکستانی بود و وی در بیشتر سخنرانی‌های خود شعرهای اردو و فارسی اقبال را از حفظ می‌‌خواند.

مراسم تدفین رهبر سابق حزب جماعت اسلامی امروز ساعت 3 بعد از ظهر در بازار «جناح» شهر پیشاور مرکز ایالت «خیبرپختونخواه» برگزار می‌شود.

۱۳۹۱/۱۰/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...