نسخه چاپی

لیگی كه بابحران آغاز شد وبا درگیری تمام شد

دهمین دوره رقابتهای لیگ برتر كشتی آزاد در حالی با قهرمانی ثامن الحجج سبزوار به اتمام رسید كه هیچكس پیش‌بینی نمی‌كرد، پایانی تلخ و پرحاشیه در این پیكارها رقم بخورد. البته حضور كشتی گیران مطرح خارجی یكی از نقاط قوت این لیگ بود.

به گزارش نما به نقل از مهر، سوت آغاز رقابتهای لیگ برتر کشتی آزاد امسال روز 23 آبان ماه به صدا در آمد که طی آن 8 تیم در دو گروه چهار تیمی به مصاف هم رفتند. بدین ترتیب تیم های پرسپولیس جویبار، ثامن‌الحجج سبزوار، صدرای زیرآب و سایپا شمال در گروه یک و تیم های فولاد ماهان سپاهان، داماش بابل، شهدای ساری و گاز مازندران در گروه دو قرار گرفتند. جالب آنکه 6 تیم از این مدعیان به نمایندگی از استان مازندران در لیگ حضور داشتند و اهالی کشتی تهران به رغم حضور بسیاری از چهره های سرشناس کشتی کشور در پایتخت، همچنان بدون تیم ماندند!

همه چیز قابل پیش بینی بود

به رغم اینکه نتایج کشتی های هفته نخست بسیار نزدیک و مشابه بود، اما باز هم با توجه به ترکیب کشتی گیران این 8 تیم، امکان پیش بینی تیم های صعود کننده وجود داشت. هر چند تیم های جوان و نوپا، انگیزه زیادی برای خلق شگفتی و موفقیت داشتند، اما از همان ابتدا مشخص بود تیم های پرسپولیس جویبار، ثامن‌الحجج سبزوار، فولاد ماهان سپاهان و داماش بابل به مرحله نیمه نهایی راه خواهند یافت. در نهایت این رقابتها طی 6 هفته و بصورت رفت و برگشت در شهرهای اصفهان، ساری، بابل، زیرآب، جویبار، سبزوار و تنکابن برگزار شد و در نهایت چهار تیم مذکور به دور بعد صعود کردند.

آغاز بحران و اعتراضات

در حالیکه دیدارهای لیگ برتر کشتی آزاد هفته به هفته در نقاط مختلف کشورمان برگزار می شد، زمزمه های اعتراض آمیزی به نحوه قضاوت داوران، فشردگی رقابتها و همچنین تغییر بدون هماهنگی برنامه برخی از دیدارها هم به گوش می رسید.

به عنوان مثال مسئولان تیم صدرای زیرآب در ابتدای دور برگشت در اعتراض به ناداوری و حق کشی تهدید به کناره گیری از لیگ کردند و تیم شهدای ساری هم همواره از زمین و زمان بهانه می گرفت و به نوعی خودزنی می کرد! از سویی دیگر داوران حاضر در لیگ نیز که از یکسال پیش همچنان بدنبال دریافت مطالبات خود بودند، رفته رفته انگیزه خود برای ادامه کار را از دست داده و بسیاری از آنان با هزینه شخصی و از روی اجبار برای قضاوت در لیگ به شهرهای مختلف می رفتند. مطمئنا اگر رقابتهای دور برگشت لیگ بیش از همان سه هفته بطول می انجامید، متولیان فدراسیون کشتی نیز در همان اواسط کار دچار مشکل و بحران شدیدی می شدند!

جذابیت لیگ و جولان المپیکی ها و خارجیان

در کنار تمامی نقاط ضعف و کاستی ها لیگ دهم، باید از حضور 6 آزادکار خارجی و همچنین کشتی گیران سرشناس و المپیکی کشورمان هم یاد کرد که به واقع رنگ و بوی مطلوبی به برخی کشتی ها بخشیدند.

در همین راستا تیم فولاد ماهان سپاهان اصفهان با سرمربیگری امیر توکلیان، بدون از دست دادن زمان داوید مودزمانشویلی آزادکار وزن 120 کیلوگرم گرجستانی و واسیلی فدروشین اوکراینی را در 60 کیلو به خدمت گرفت و در کنار این میهمانان خارجی، نفراتی همچون عباس دباغی، میثم مصطفی جوکار و جعفر دلیری را هم جذب این تیم کرد.

تیم مدعی ثامن الحجج سبزوار نیز که جام قهرمانی سال گذشته را بالای سر برده بود در حالی به سرمربیگری محسن کاوه وارد لیگ دهم شد که زودتر از تمامی تیمها، انگشت روی بهترین مهره های داخلی گذاشت.

این تیم خراسانی در همان ابتدا حسن رحیمی و مهدی تقوی دو آزادکار المپیکی را جذب کرد و حتی صادق گودرزی را نیز به عنوان مشاور به خدمت گرفت تا بدین طریق سه آزادکار المپیکی را از آن خود کرده باشد.

یارگیری ثامنی ها به همین جا ختم نشد و متولیان این تیم علاوه بر فردین معصومی، مصطفی آقاجانی ، عرفان امیری و احسان امینی، داوید خوتسیاشویلی کشتی گیر وزن 74 کیلوگرم گرجستانی را هم به عضویت خود در آوردند.

در آن سوی میدان مسئولان تیم پرسپولیس جویبار به سرمربیگری غلامرضا محمدی هم بیکار نماندند و ضمن به خدمت گرفتن نفراتی مثل کمیل قاسمی المپیکی و همچنین سعید احمدی، حسن طهماسبی، علیرضا گودزی، مصطفی حسین خانی و عباس طحان، اوپن سات و آلبرت ساریتوف روس را هم در اوزان 60 و 84 کیلوگرم جذب کردند.

با این وجود تیم داماش بابل با مدیریت منصور برزگر و سرمربیگری تقی اکبرنژاد هم از قافله عقب نماند و بلافاصله با احسان لشگری و مسعود اسماعیل پور دو آزادکار المپیکی قرارداد بست. ضمن اینکه عبدالسلام گادیسوف آزادکار نامدار وزن 96 کیلوگرم روس تبار نیز از جمله اقدامات هوشمندانه داماشی ها بود که به خوبی برای این تیم نتیجه گرفت.

البته در کنار این نفرات باید از جذب کشتی گیران دیگری همچون یاسر حیدرقلی‌نژاد، آرش دنگسرکی، محمد یوسفی، ایمان محمدیان و محمدرضا آذرشکیب نام برد که توان تیمی داماش را تا حد قابل توجهی بالا برده بودند.

جدال مدعیان برای رسیدن به فینال

به هر ترتیب همانطور که پیش بینی می شد تیم های پرسپولیس جویبار و ثامن‌الحجج سبزوار از گروه یک و تیم های فولاد ماهان سپاهان و داماش بابل از گروه دو به مرحله نیمه نهایی صعود کردند و صبح روز 12 دیماه برای حضور در دیدارهای ضربدری در سالن 12 هزار نفری آزادی رو درروی یکدیگر قرار گرفتند.

در این راستا تیم‌های ثامن الحجج سبزوار و فولاد ماهان سپاهان اصفهان به مصاف یکدیگر رفتند و در پایان این مدعیان سبزواری بودند که با نتیجه 5 بر 2 بر نماینده اصفهان غلبه کرده و به فینال رسیدند.

در دیدار دوم هم پرسپولیس جویبار موفق شد داماش بابل را با نتیجه نزدیک 4 بر 3 شکست دهد و حریف تیم ثامن الحجج سبزوار در فینال شود. پس از این پیکارها چهره مدعیان قهرمانی و تیم های راه یافته به دیدار رده بندی مشخص شد. طبق برنامه تیم داماش بابل هم در دیدار رده بندی رو در روی فولاد ماهان سپاهان قرار گرفت و موفق شد با نتیجه 4 بر 3 برابر حریف اصفهانی پیروز شود و به مقام سومی دست یابد.

پایانی تلخ با چاشنی قهر و آشتی!

در حالیکه متولیان فدراسیون کشتی تنها یک قدم تا پایان رقابتها فاصله داشتند، نوبت به فینال و برگزاری دیدار بین تیم های ثامن الحجج سبزوار و پرسپولیس جویبار رسید که این مصاف جنجالی به واقع تمام معادلات مسئولان خوشبین فدراسیون را بر هم زد.

البته غلامرضا محمدی سرمربی قبلی تیم ملی در حالی برابر یاران محسن کاوه صف آرایی کرد که درست چند روز قبل از احتمال نفوذ برخی افراد در بحث داوری و دست های پشت پرده خبر داده و باعث افزایش حساسیت فینال شده بود.

به هر حال کشتی فینال تا وزن 74 کیلوگرم با روال طبیعی پیش رفت تا اینکه اعتراض محمدی به رای داوران به دریافت کارت زرد و سپس قرمز منتهی شد. این مربی جوان نیز با تعطیل کردن مسابقه ، تمامی کشتی گیران خود را به نشانه اعتراض به رختکن برد تا بدین ترتیب جرقه آتش بازی پرسپولیسی ها در فینال لیگ امسال زده شود!

این اتفاق در حالی رخ داد که مدیران عامل تیم های صعود کرده به نیمه رد بندی و فینال و همچنین برخی مسئولان ورزشی کشور نیز در سالن رقبتها حضور داشته و از نزدیک نظاره گر این اتفاقات بودند.

غلامرضا محمدی یکی از خبرسازان دیدار فینال لیگ برتر کشتی آزاد بود

اتفاقات بی سابقه در تاریخ کشتی!

کشمکش بین متولیان فدراسیون کشتی و مسئولان تیم پرسپولیس جویبار ادامه داشت تا اینکه تماس های مکرر برخی چهره های بیرون تشک با موبایل مسئولان برگزاری لیگ و پادرمیانی اهالی کشتی، کارت قرمز و رای داوران مبنی بر اخراج غلامرضا محمدی بنا به دلایل نامعلومی باطل شد تا وی رضایت دهد دوباره به مسابقه بازگردد.

این اتفاق نه تنها شان و اقتدار تیم داوری را از بین برد، بلکه قانونمندی و رسمیت لیگ کشتی ایران را نیز با چالش و ابهام مواجه کرد تا بار دیگر ثابت شود فدراسیون کشتی فقط به فکر رفع تکلیف و جمع کردن سفره لیگ است!

اما این پایان ماجرا نبود و باخت عباس طحان از پرسپولیس برابر عرفان امیری در وزن 96 کیلوگرم و قطعی شدن قهرمانی تیم ثامن الحجج سبزوار دوباره حادثه آفرید. غلامرضا محمدی که یکبار مورد لطف و رفعت متولیان فدراسیون و ابطال کارت قرمزش قرار گرفته بود، مجددا با لحنی شدیدتر به تیم داوری اعتراض کرد و اجازه نداد کشتی وزن 120 کیلوگرم برگزار شود.

اعتراض محمدی همچنان ادامه داشت تا اینکه او بار دیگر به طرف میز هیات ژوری حمله ور شد و با بهمن طالبی درگیری فیزیکی پیدا کرد. جالب آنکه این صحنه های غیر قابل باور در مقابل چشمان سرمایه گذاران و باشگاه دارانی خلق شد که این مدیران در نظر داشتند در لیگ کشتی فرنگی هم سرمایه گذاری کنند!

به هر حال این قائله با پادرمیانی بزرگان و متولیان کشتی خاتمه یافت و نوبت به اهدای جوایز رسید. البته مراسم اهدای جوایز نیز در نوع خود تاسف بار و منحصر بفرد بود چرا که تیم های پرسپولیس جویبار و داماش بابل به عنوان تیم های دوم و سوم به نشانه اعتراض حاضر نشدند روی سکو بروند و بدین ترتیب ثامنی ها به تنهایی قهرمانی خود را جشن گرفتند.

ترکش این درگیری به فرنگی کاران خورد

مهمترین تبعات این اتفاق غیر قابل توجیه به هیچوجه به صلاح فرنگی کاران منزوی و بی ادعا نبود، چرا که انصراف شفاهی ساکت مدیر عامل باشگاه فولاد ماهان سپاهان از سرمایه گذاری و حضور در رقابتهای لیگ کشتی فرنگی را در برداشت.

در واقع این مدیرعامل اصفهانی و با تجربه به نوعی محترمانه و غیر مستقیم از این اتفاق اظهار تاسف کرد و گفت: " چنانچه لیگ کشتی فرنگی همچون کشتی آزاد بصورت فشرده برگزار شود، باشگاه فولاد سپاهان در این پیکارها حضور نخواهد یافت." متاسفانه به تبع این باشگاه اصفهانی، گفته می شود متولیان باشگاه پرسپولیس جویبار نیز با توجه به اتفاقات فینال لیگ کشتی آزاد دیگر تمایلی به حضور و سرمایه گذاری در لیگ فرنگی ندارند.

این در حالی است که رقابتهای لیگ کشتی فرنگی به تازگی با حضور 6 تیم قرعه کشی شد و قرار بود هفته نخست این پیکارها از روز 28 دیماه با انجام 3 دیدار بین تیم های ثامن الحجج سبزوار با هیئت کشتی خوزستان، فولاد ماهان سپاهان اصفهان با هیات کشتی فارس و پرسپولیس مازندران با صبای قم برگزار شود!

۱۳۹۱/۱۰/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...