نسخه چاپی

دستگاه‌هایی كه در زمینه مجوزها كم‌كاری داشتند باید پاسخگو باشند

دستگاه‌هايي که در زمينه مجوزها کم‌کاري داشتند بايد پاسخگو باشند

رئیس كمیسیون كشاورزی با اشاره لزوم پاسخگویی دستگاه‌های كم‌كار درباره درگاه ملی مجوزها گفت: اگر كسی شكایتی از عدم همكاری دستگاه‌ها با قانون دارد، می تواند آن را به كمیسیون مربوطه اعلام كند.

به گزارش نما ، شواهد موجود نشان می‌دهد که روند فعلی در کشور برای صدور مجوزها به بروز مشکلات متعدد از جمله اعمال سلیقه‌ی شخصی افراد در روند صدور مجوز، طولانی شدن این روند، ایجاد بستر رانت و فساد و مسائل دیگر منجر شده است.

برای حل این مشکل، درگاه ملی مجوزهای کشور به عنوان یک پنجره‌ی واحد برای صدور مجوزها تدارک دیده شده است. مجلس نیز طی مصوبه‌ای دستگاه‌های مختلف را مکلف کرده است که ذیل این درگاه به صدور مجوزها اقدام کنند. اما در عمل می‌بینیم که دستگاه‌ها به این قانون عمل نمی‌کنند. برخی معتقدند امضاهای طلایی و مزایایی که صدور مجوزها برای دستگاه‌ها ایجاد می‌کند، دلیل اصلی تن ندادن آنها به قانون استفاده از درگاه ملی مجوزهای کشور است.

برخی نیز موضوع را فراتر از این موضوعات می‌دانند و معتقدند که فرهنگ سازمانی و بروکراتیک کشور ما از قدرت طلبی رنج می‌برد و همین موضوع باعث شده است که دستگاه‌ها مشتاقانه به دنبال صدور مجوزهای کسب و کار باشند. به هر حال، سوال این است که برای سوق دادن دستگاه‌ها به سمت همراهی با این قانون چه کاری می‌توانیم انجام دهیم و چطور می‌توانیم به حل و فصل مشکلات در این زمینه بپردازیم.

در همین راستا، محمدجواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به این موضوع که دستگاه‌ها مکلف هستند به مصوبه‌ی مجلس در خصوص مجوزهای کسب و کار عمل کنند، تصریح کرد: در زمینه‌ی صدور مجوزهای کسب و کار قرار بر این شد که همه دستگاه‌ها به درگاه ملی مجوزها متصل شوند. دستگاه‌ها مکلف هستند به قانون تن دهند و در حوزه‌ی وظایف خودشان ایفای نقش بکنند. اگر دستگاهی به این امر تن ندهد، به معنای ترک فعل است و باید با آن برخورد قانونی شود. دستگاه‌های صادرکننده مجوز مکلف به استفاده از درگاه ملی مجوزها برای اعطای مجوز هستند.

به گفته‌ی این نماینده ی مجلس، هیچ دلیل و توجیهی برای عدم تمکین دستگاه‌ها از قانون الزام به استفاده از درگاه ملی مجوزهای کشور وجود ندارد، چون همه چیز مشخص شده و قانون در این زمینه روشن است.

وی ادامه داد: دستگاه‌هایی که به قانون در زمینه‌ی مجوزهای کسب و کار توجه نمی‌کنند و در این زمینه کم کاری دارند، باید در یک فاصله‌ی زمانی مشخص پاسخگو باشند. اگر کسی شکایتی از دستگاهی که با قانون همکاری نکرده است، دارد، می‌تواند آن را خطاب به کمیسیون مربوطه اعلام کند تا رسیدگی شود. اگر آن دستگاه در حوزه‌ی کشاورزی است به کمیسیون کشاورزی اعلام کنند، اگر در زمینه‌ی کسب و کار است به کمیسیون صنایع و معادن مراجعه کنند. یا اگر موضوع در زمینه‌ی عمران است به کمیسیون عمران مراجعه کنند و مطالبه گری داشته باشند.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس خاطرنشان کرد: اگر دستگاه‌ها به وظیفه‌ی خودشان عمل کنند و با اجرای قانون الزام به استفاده از درگاه ملی مجوزهای کشور همکاری لازم را داشته باشند، بسیاری از مشکلات در حوزه‌ی کسب و کار حل می‌شود و شاهد بهبود وضعیت در این زمینه خواهیم بود.

وی ادامه داد: رویکرد ما این است که باید مسیر را برای حل مشکلات در زمینه‌ی کسب و کار هموار کنیم. در این راستا قوانین خوبی در کشور وضع شده است. اعتقاد من این است که اگر دستگاه‌ها پای کار بیایند و به وظایف شأن عمل کنند، شفافیت در زمینه‌ی صدور مجوزها ایجاد می‌شود. اگر سامانه‌ای داشته باشیم و در آن دقیقاً مشخص شود که چه کسی در حال انجام چه کاری است، این اقدام اثرات مثبت خودش را در زمینه‌ی بهبود وضعیت کسب و کار در کشور خواهد داشت.

عسکری ادامه داد: به طور کلی، دستگاه‌ها مکلف هستند که دیر یا زود به استفاده از درگاه ملی مجوزهای کشور روی بیاورند. پیش بینی من این است که این کار در آینده انجام خواهد شد و چاره‌ای جز این وجود ندارد.

وی ادامه داد: مردم باید اگر جایی کارشان گیر می‌کند، مشکل را به صورت مکتوب اعلام کنند. در واقع مردم باید مطالبه گری داشته باشند. ما هم در مجلس موضوع ساماندهی مجوزهای کسب و کار را با جدیت دنبال می‌کنیم تا شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه باشیم.

مهر 

۱۴۰۱/۱/۱۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...