نسخه چاپی

شایع‌ترین علل مراجعه به دكتر متخصص ارتوپد

عکس خبري -شايع‌ترين علل مراجعه به دکتر متخصص ارتوپد

دكتر ارتوپد در زمینه درمان بیماری های استخوان و مفاصل تخصص و مهارت كافی را دارد و می ‌تواند هرگونه مشكل در بخش های مختلف بدن مانند دست، زانو، كمر و مشكلات ستون فقرات را برطرف كند.

به گزارش نما، در مقاله ای که در وب سایت healthline.com توسط jill Seladi-schulman نوشته شده؛ برای تشخیص و درمان بسیاری از بیماری‌ها باید به دکتر ارتوپد مراجعه کرد. اغلب زمانی که فرد در یک تصادف یا هر رویداد دیگری مجروح می‌شود، نیاز به مراجعه به ارتوپدیست است. گاهی هم برای مدیریت و کنترل بیماری‌های مزمن مانند کمردرد یا آرتروز به این تخصص نیاز است.

حتی اگر شما فردی باشید که از نظر فیزیکی خیلی فعال نیست، ممکن است در فعالیت‌های روزانه دچار سایش یا پارگی عضلات شوید. زمانی که طولانی‌مدت پشت کامپیوتر هستید، بدون استراحت کار می‌کنید، حرکات تکراری را روزانه انجام می‌دهید یا در وضعیت نامناسب کار می‌کنید به سیستم اسکلتی عضلانی خود آسیب وارد کرده و در صورت شدیدبودن آسیب باید به ارتوپدیست مراجعه کنید.

دست درد

دست یکی از اندام های پیچیده بدن بوده که از استخوان ها، عضلات، مفاصل، بافت‌ ها، تاندون ها، اعصاب و بخش های مختلف دیگر تشکیل شده است. وجود هر مشکل در هر کدام از این بخش ها می تواند موجب درد در دست شود.

گاهی اوقات برخی از مشکلات علائم کاملاً یکسانی را در هر دو دست ایجاد می ‌کند؛ اما برخی دیگر از مشکلات فقط در دست راست ناراحتی هایی را به وجود می آورند.

معمولاً درد دست به صورت مکانیکی یا التهابی بوده و دردهای مکانیکی که اغلب به دلیل آسیب های خارجی مانند ضربه بیش از حد به وجود می ‌آیند و دردهای مکانیکی با حرکت کردن ناحیه بیشتر می شود.

درد های التهابی اغلب به دلیل مشکل داخلی به وجود می ‌آیند و زمانی که ناحیه درد را حرکت می دهید درد را کمتر حس می ‌کنید؛ چرا که جریان خون در این ناحیه افزایش می یابد.

از مهمترین عللی که درد در دست به وجود می آید عبارت اند از:

بیماری های روماتیسمی

بیماری های روماتیسمی سبب التهاب مفاصل و ایجاد درد می شوند که معمولاً در شب و اوایل صبح شدت بیشتری پیدا می کند.

آرتروز

آرتروز جزء بیماری های شایع و التهابی مفاصل است که موجب بروز درد در دست و بخصوص مچ دست می گردد.

نقرس

نقرس جزء دردهای شدید مفصلی بوده که در دست ها و پاها ایجاد می گردد و بسیار پیچیده تر از آرتروز است.

آسیب تروما

از شایع‌ ترین دلایل اینکه درد در دست به وجود می آید، انجام فعالیت های روزانه خطرناک بوده که برخی از آسیب ها موجب شکستگی یا دررفتگی می گردد.

زانو درد

زانو درد جزء بیماری های شایع است که در همه افراد با هر گروه سنی به وجود می آید. درد در زانو از درد خفیف تا دردهای شدید وجود دارند که برخی اوقات دردهای شدید بسیار طاقت ‌فرسا و کشنده هستند.

گاهی اوقات درد در زانو به دلیل وجود آسیب های مختلف رخ می دهد و گاهی اوقات این دردها مزمن بوده و به دلیل وجود التهابات و ناراحتی هایی در ناحیه زانو به وجود می آیند.

در این بخش به معرفی مهمترین دلایل ایجاد درد در زانو می پردازیم:

آسیب دیدگی مینیسک

انجام دادن برخی از حرکات غیرارادی ممکن است که به مینیسک زانو آسیب وارد شده و پاره شدن مینیسک موجب جلوگیری از عملکرد درست زانو می گردد.

التهاب تاندون

التهاب در تاندون ها موجب حساسیت شدید به لمس قرمزی و درد زیاد در منطقه زانو می شود، معمولاً بر اثر حرکت های ورزشی تکراری این التهاب به وجود می آید.

آرتروز مفاصل

آرتروز مفاصل نوع خاصی از آرتروز بوده که در مفاصل مختلف بدن ایجاد می گردد و وجود این مشکل راحتی زیادی را به وجود می آورد.

نقرس کاذب

نقرس نوعی از آرتروز زانو بوده که با تشکیل کریستال های پیروفسفات کلسیم در مایعات زانو به وجود می آید. این عارضه به دلیل شباهت با بیماری نقرس با این نام شهرت پیدا کرده است.

دررفتگی کشکک زانو

دررفتگی کشکک با ساییدگی غیرطبیعی کشکک در هنگام هم راستا شدن غیر طبیعی زانو به وجود می آید.

اضافه وزن

اضافه وزن مشکلات زیادی را در هنگام راه رفتن و ایستادن برای افراد پدید می آورد؛ چرا که وزن بیشتر از حد طبیعی علاوه بر فشار، استرس بیشتری هم بر روی مفاصل وارد می کند.

اغلب افراد با داشتن چنین مشکلاتی باید به متخصص ارتوپد مراجعه کنند، تا در سریع ترین زمان ممکن با توجه به روش ‌های درمانی مختلف از دارو، تزریق، ماساژ و حتی عمل‌ های جراحی بنابر نوع مشکل اقدام به رفع و درمان آن نمایند.

کمر درد

کمر درد به دردهایی گفته می ‌شود که در ناحیه پایین کمر ایجاد می گردد، معمولاً کمردرد به دلیل وجود مشکلات بین مهره های ستون فقرات به وجود می ‌آید. مفاصلی که ستون مهره ها را به یکدیگر متصل می کنند، گاهی اوقات دچار فشار و اسپاسم می گردد که درد ناشی از آن در کمر بروز می کند.

در سال های اخیر تحقیقات کامل صورت گرفته کمردرد شایع ترین علت ناتوانی در شغل های مختلف است که حداقل ۸۰ درصد از مردم یک بار آن را تجربه کرده ‌اند.

کمر انسان ساختمان پیچیده‌ای دارد، ماهیچه ها و تاندون ها، دیسک ها و استخوان ها تشکیل شده است.

انواع مختلف درد کمر از لحاظ مدت زمان شروع:

کمر درد گذرا

دردهای شدید و ناگهانی که در ناحیه کمر و ستون فقرات به وجود می آید، موجب کشیدگی بیش از حد ستون فقرات شده و خود به خود رفع می گردد.

کمردرد حاد

کمردرد حاد به بافت ‌های خاصی آسیب وارد کرده و ممکن است که در افراد ناتوانی ایجاد کنند و به منظور جلوگیری از افزایش و تکرر آن باید اقدامات بهبود و درمان توسط متخصص ارتوپد صورت بگیرد.

کمردرد مزمن

کمردرد مزمن بیشتر از یک ماه طول می کشد و به دلیل عدم درمان یا مقاومت درمان نمی‌ شود.

علت های زیادی وجود دارد که موجب کمردرد می گردد، از مهم‌ترین آنها می ‌توان به کشیدگی و رگ به رگ شدن عضلات، تورم دیسک، آرتروز ستون فقرات، سیاتیک، تنگی کانال نخایی، پوکی استخوان و برخی از دلایل نادر دیگر اشاره کرد.

مشکلات ستون فقرات

ستون فقرات جزء حیاتی ترین بخش های بدن انسان بوده که وظیفه محافظت از تنه را به عهده دارد و تمامی حرکت های انسان را ممکن می سازد.

آناتومی بدن به گونه ای طراحی شده که تمامی عملکردهای جنبشی تعادل حالت ایستادن بدن، محافظت از مهره ها و جذب شوک و ضربه را ستون فقرات به عهده می گیرد.

ستون فقرات از طریق تعامل های پیچیده استخوان‌ ها، ربات ‌ها، ساختارهای عضلانی کمر و اعصاب تمامی حرکات مغز را تحت کنترل قرار می ‌دهد.

مشکلات زیادی ممکن است که برای ستون فقرات به وجود بیاید که با شناخت این مشکلات و اختلالات امکان رفت یا جلوگیری از ایجاد آنها فراهم می گردد.

برخی از مشکلات ستون فقرات عبارتند از:

آرتروز

آرتروز زمانی رخ می ‌دهد که غضروف از بین مفاصل جدا می ‌شود و معمولاً در دست پشت باسن و زانو این اتفاق شایع تر است.

سیاتیک

سیاتیک درد شدیدی بوده که از فشرده شدن التهاب و تحریک عصب سیاتیک در پاها ایجاد می گردند، این عصب در انتهای ستون فقرات کمر از نخاع خارج می شود.

اسکولیوز

چرخش غیرطبیعی ستون فقرات که ناشی از ناهنجاری های رشدی یا انحطاط شدید است، گفته می شود. این مشکل در کودکان و بزرگسالان به وجود می آیند و با علائمی مانند ظاهر غیر طبیعی تنه، مشکل در تنفس و درد قفسه سینه همراه است.

تنگی مجرای نخاعی

تنگ بودن ستون فقرات زمانی رخ می دهد که فضای اطراف مجرا باریک شود و به اعصاب نخاعی فشار وارد می گردد.

تومورهای ستون فقرات

تومورهای ستون فقرات می ‌توانند به صورت گسترش یافته از اعضای دیگر باشند که با انجام عکسبرداری و ام آر آی می توان محل دقیق عارضه را تشخیص داد. بخش هایی که ممکن است تومورها در آن نفوذ کنند می‌ توان به تومورهای داخل مغز استخوانی اشاره کرد.

فرق ارتوپدی و فیزیوتراپی چیست؟

در فیزیوتراپی با استفاده از تمرینات و برخی حرکات خاص هرگونه درد تسکین پیدا کرده و از بازگشت درد جلوگیری می‌کند. بیمار با انجام فیزیوتراپی می‌تواند زندگی باکیفیت‌تری داشته باشد. در فیزیوتراپی قدرت و استقامت عضلات افزایش پیدا کرده و دامنه حرکتی بهبود پیدا می‌کند.

زمانی که بافت‌ها و ماهیچه‌ها به‌قدری آسیب ببینند که فیزیوتراپی کارساز نباشد، ارتوپدیست با استفاده از سایر روش‌های پزشکی از جمله جراحی مشکل را درمان می‌کند. در شرایطی مانند شکستگی شدید تنها راه ممکن جراحی است.

چه زمانی باید به دکتر ارتوپد مراجعه کنیم؟

زمانی که با هر کدام از علائم و اختلالات ذکر شده در استخوان‌ها و مفاصل و دیگر بافت‌های اندام حرکتی مواجه شدید، برای درمان و بهبود علائم به بهترین دکتر ارتوپد مراجعه کنید.

برای یافتن بهترین دکتر متخصص ارتوپدی (جراح استخوان و مفاصل) در سایت دکترتو از فیلترهای جست و جوی پیشرفته استفاده کنید.

۱۴۰۱/۱/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...