نسخه چاپی

حادثه مشهد؛ اختلاف‌ مذهبی-منطقه‌ای؟!

بازی اصلاح طلبان در زمین دشمن

عکس خبري -بازي اصلاح طلبان در زمين دشمن

ظهر روز سه شنبه ۱۶ فروردین فردی با چاقو به سه طلبه در صحن پیامبر اعظم حرم مطهر رضوی حمله كرد و متاسفانه دو تن طلاب را به شهادت رساند

صادق رخ فرد- به گزارش نما ، همزمان با سومین روز از ماه مبارک رمضان، فردی با سلاح سرد (چاقو) به 3 طلبه حوزه علمیه در صحن پیامبر اعظم حرم مطهر رضوی حمله می کند و آنها را مورد ضرب و شتم قرار می دهد؛ خوشبختانه ضارب با هوشیاری زائران و تلاش عوامل انتظامات و یگان حفاظت حرم مطهر دستگیر و تحویل مقامات انتظامی می شود و مصدومان به بیمارستان منتقل می شوند، در این حادثه متاسفانه دو نفر از مصدومان در بیمارستان به شهادت می رسند. در ساعت‌های ابتدایی انتشار این خبر، انگیزه‌های متفاوتی از سوی رسانه ها برای این جنایت منتشر می شود اما با اعلام این خبر که عامل حمله به روحانیون، از عوامل تکفیری و از اتباعی بوده که به صورت غیرقانونی از مرزهای شرقی وارد کشور شده، سمت و سوی تحلیل‌ها تغییر پیدا می کند آنچه مشخص است تمرکز رسانه های بیگانه خارجی و سرسپردگان داخلی آنها به سیل مهاجرت برخی اتباع خارجی به ایران است، به نظر می‌رسد حادثه مشهد بخشی از یک پازل امنیتی طراحی شده از سوی توطئه‌گران باشد تا با ایجاد شکاف بین ملت ایران و اتباع خارجی و اختلاف افکنی بین شیعه و سنی، بتوانند فتنه ی جدیدی را آغاز کنند، جالب اینجاست که در چند وقت گذشته هم (سیزدهم فروردین) دو طلبه اهل سنت در محله چای‌بوئین شهرستان گنبدکاووس به قتل رسیده اند. اما آنچه که قابل توجه است واکنش جریان اصلاح طلب به این موضوع است .

 اسماعیل گرامی‌مقدم، قائم مقام حزب اعتماد ملی در یادداشتی که برای روزنامه اعتماد می نویسد به ریشه یابی "ترور سه طلبه در حرم رضوی" می پردازد، او به همین بهانه به تعریف و تمجید دولت اصلاحات می پردازد و آنها را ترویج دهنده ی گفتمان مدارا و همزیستی مسالمت‌آمیز می خواند و جریان رقیب و حاکمیت را دارای گفتمان و رفتار‌های خشن می داند و بر همین مبنا ترور روی داده در حرم رضوی را نتیجه اقدامات چهره‌های سیاسی و حاکمیتی در کشور قلمداد می کند! گرامی مقدم می نویسد "یکی از گفتمان‌های برجسته‌ای که در زمان دولت اصلاحات، تلاش شد ابعاد مختلف آن در جامعه ترویج شود، بحث مدارا و همزیستی مسالمت‌آمیز بود. گفتمانی که متأسفانه طی سال‌های بعد، جای خود را به گفتمان‌هایی خشن، افراطی و سلبی داد تا جایی که امروز جلوه‌هایی عینی از خشونت در جامعه ظهور و بروز پیدا می‌کند" او در ادامه، با مقایسه نیرو‌های حفاظت استادیوم امام رضا مشهد با قاتل طلبه مشهدی آورده: «یک روز این رفتار‌های خشن در شمایل برخورد با بانوان در جریان بازی ایران و لبنان و روز دیگر در جریان حمله یک فرد افراطی به طلبه‌ها در حرم رضوی" و بعد می‌نویسد: "در همه کتب دینی تاکید شده که اگر باد بکاری، طوفان درو می‌کنی و اگر مهر بکاری، عشق و محبت برداشت خواهی کرد. نمی‌توان توقع داشت که برخی چهره‌های سیاسی و حاکمیتی در کشور، گفتمان و رفتار‌های خشن را ترویج کنند و بعد جلوه‌های خشونت در جامعه بروز نکند... زمانی که از تریبون‌های عمومی گفتمان خشن ترویج می‌شود و برخلاف قانون اعلام می‌شود که علاقه‌مندان به موسیقی، باید یک شهر خاص را ترک کنند، طبیعی است که این نوع گفتمان به شکل و شمایل دیگری در قالب رفتار‌های خشن بروز می‌کند.

" «مسیح مهاجری» فعال اصلاح طلب و از حامیان دولت روحانی نیز در یادداشتی در روزنامه جمهوری اسلامی می نویسد : «ساحل دریاچه خلیج فارس تهران و میدان آزادی و میدان انقلاب به نمایشگاه انواع چهره‌های افغانی تبدیل شده‌اند... در سال تحصیلی جاری ۶۰۰ هزار دانش‌آموز افغان در مدارس دولتی ما حضور دارند و پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال تحصیلی آینده به بیش از ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر برسد.» این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «عده‌ای نیز همراهی فداکارانه مجاهدان افغان با رزمندگان ایرانی در دفاع مقدس و در دفاع از حرم را بهانه قرار می‌دهند و هرگونه اقدام برای برخورد صحیح با خلافکاران و تروریست‌های طالبان را زیر سؤال می‌برند. یکی از ترفندهای اصحاب تطهیر نیز اینست که مخالفین «سیاست تطهیر» را به طرفداری از جنگ علیه طالبان متهم می‌کنند. آگاهان می‌دانند که این حناها رنگی ندارند و تلاش اصحاب تطهیر برای درست جلوه دادن سیاست شکست‌خورده‌شان به جائی نخواهد رسید.»

 "عباس عبدی" نیز در توییتی می نویسد: "یکی از درس های جنایت مشهد این است که تعیین تکلیف کردن برای افکار دیگران و صدور حکم تکفیر و ارتداد و نیز اجازه مجازات خودسرانه در انحصار هیچ گروهی باقی نمی ماند و دیر یا زود دیگرانی هم پیدا می شوند که با این منطق دست به قتل بیگناهان بزنند" در حالی که با توجه به نقشه ی دشمنان، ضرورت وحدت بین شیعه و سنی بیش از گذشته احساس می شود جریان اصلاح طلب و رسانه های منتسب به این جریان، هم راستا با سیاست های دشمن حرکت کرده و با دمیدن بر تنور تفرقه افکنی، چاقوی عناصر تکفیری را تیز می کنند، اصلاح طلبان بدانند تا زمانی که سیاسی کاری روی خون دیگری، روال کار آنان است و خشونت عده ای را در راستای اهداف خود توجیه کرده و نادیده می گیرند همواره راه را برای خشونت‌های بعدی باز می‌کنند.

۱۴۰۱/۱/۲۰

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...