نسخه چاپی

ذخیره‌سازی گاز قطر در مخازن ایرانی

معاون وزیر نفت با اشاره به برنامه‌ریزی برای ذخیره‌سازی گاز پارس‌جنوبی در مخازن مستقل ایرانی از قراردادهای جدید صادرات گاز ایران رونمایی كرد و گفت: تا ۲ سال آینده حجم صادرات گاز ۴ برابر می‌شود

به گزارش نما به نقل از مهر، جواد اوجی درباره اجرای مهمترین طرح‌های ذخیره سازی گاز طبیعی در ایران گفت: متوسط مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی و تجاری در ۵ ماهه پایانی سال با افزایشی ۴ برابری نسبت به تابستان به بیش از ۴۵۰ میلیون متر مکعب در روز افزایش می یابد.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه در فصول سرد سال برای تامین گاز مشترکان در شهرهای شمال غرب، شمال و شمال شرق کشور باید خطوط لوله ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ کیلومتری از منطقه پارس جنوبی احداث شود تصریح کرد: ساخت خطوط لوله و تاسیسات تقویت فشار با هزینه سرمایه گذاری قابل توجهی همراه است که در صورت راه اندازی مخازن ذخیره سازی گاز صرفه جویی قابل توجهی در مصرف گاز مشترکان می شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با تاکید بر اینکه تاکنون ۲۲۰ مخزن برای ذخیره سازی گاز مورد مطالعه و ارزیابی اقتصادی و فنی قرار گرفته است، اظهار داشت: راه اندازی نخستین مخزن ذخیره سازی گاز در سراجه قم دارای ویژگی هایی همچون نزدیکی به مبادی بزرگ مصرف همچون پایتخت ، اتصال به ۴ خط لوله اصلی انتقال گاز و امکان برداشت ۱۲.۵ میلیون بشکه مایعات گازی ذخیره سازی در این مخزن است.

ساخت ۵ طرح جدید ذخیره سازی گاز

این عضو هیات مدیره شرکت ملی گاز با یادآوری اینکه تزریق گاز در مخزن سراجه به هیچ وجه منجر به مهاجرت گاز طبیعی نخواهد شد، تبیین کرد: تاکنون ۴۰ مخزن مناسب برای ذخیره سازی گاز در سطح کشور کشف شده است .

این مقام مسئول با اعلام اینکه در حال حاضر عملیات اجرایی ۵ مخزن جدید ذخیره سازی گاز در سطح کشور آغاز شده است، بیان کرد: بر اساس برنامه زمانبندی پیش بینی می شود دومین مخزن ذخیره سازی گاز در منطقه شوریجه خراسان تا پایان سال در مدار بهره برداری قرار گیرد.

ذخیره سازی گاز قطر در مخازن ایران

اوجی در ادامه یکی از مهمترین سیاست های ساخت و راه اندازی تاسیسات ذخیره سازی گاز را پشتیبانی از قراردادهای جدید صادرات گاز کشور عنوان کرد و افزود: تا سه سال آینده ظرفیت تولید گاز ایران از ۶۳۰ تا ۶۴۰ میلیون متر مکعب فعلی به دو برابر افزایش می یابد.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه ایجاد ۱۱۰ تا ۱۲۰ میلیون متر مکعب در روز ظرفیت ذخیره سازی گاز یکی از اهداف وزارت نفت است، تصریح کرد: با توجه به آغاز صادرات گاز ایران به پاکستان در سال ۲۰۱۴ و صادرات گاز به عراق در سال ۲۰۱۳ میلادی، ایجاد تاسیسات ذخیره سازی گاز ضروری به نظر می رسد.

وی با یادآوری اینکه قرار است تا دو سال آینده ظرفیت صادرات گاز کشور با امضای قراردادهای جدید از ۳۰ میلیون متر مکعب فعلی به حدود ۱۲۰ میلیون متر مکعب در روز افزایش یابد، تاکید کرد: از این رو صادرات گاز ایران تا دو سال آینده با جهشی ۴ برابری همراه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز همچنین با اشاره به محدودیت های برداشت و استخراج گاز به ویژه از برخی میادین مشترک همچون پارس جنوبی در فصول گرم سال و تابستان ها تبیین کرد: با بهره برداری از تاسیسات جدید ذخیره سازی امکان برداشت بیشتر گاز از میدان مشترک با قطر و ذخیره آن در مخازن مستقل گاز کشور فراهم می شود

۱۳۹۱/۱۰/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...