نسخه چاپی

قاصدك مین‌روب+تصاویر

عکس خبري -قاصدک مين‌روب+تصاوير

مخترعان جوان افغان با الهام از اسباب بازی‌های دوران كودكی، دست به ابتكار جالبی زده‌اند و با اختراع یك دستگاه مین‌روب به شكل قاصدك، تحسین همگان را برانگیخته‌اند.

به گزارش نما به نقل از فارس، مخترعان جوان افغان مقیم هلند با ابتکار خود توانسته‌اند با الهام از اسباب‌بازی دوران کودکی خود یک دستگاه عظیم مین‌روبی اختراع کنند.

این اختراع می‌تواند به نجات جان هزاران نفر از مردم افغانستان که همه ساله بر اثر انفجار مین جان خود را از دست می‌دهند کمک کند.


13911017000102_PhotoL.jpg


در حال حاضر در یک کارگاه کوچک در جنوب شهر صنعتی «آیندهون» هلند جوانی 29 ساله به نام «مسعود حسینی» به همراه برادرش «محمد حسینی» با ابتکار خود توانسته‌اند با الهام از گیاه قاصدک دستگاه مین‌روب بزرگی اختراع کنند که با نیروی باد حرکت می‌کند و می‌تواند مین‌های ضدنفر را منفجر کرده و آنها را از سر راه خود بردارد.


13911017000106_PhotoL.jpg


این مخترعان جوان نام این دستگاه را «کافان» گذاشته‌اند؛ کافاندن در فارسی «دری» به معنی منفجر کردن است.

کافان از 150 پای بامبویی ساخته شده که انتهای هر کدام یک صفحه گرد پلاستیکی قرار گرفته است. این پاها در مرکز به یک توپ فلزی کوچک متصل می‌شوند و مجموعه این سازه را شبیه به قاصدک بزرگی می‌سازند که با نیروی باد حرکت می‌کند.

این قاصدک بزرگ با کمک نیروی باد بر روی زمین می‌غلتد و مین‌های ضدنفر کاشته شده در زمین را منفجر می‌کند.

پاهای بامبویی ساخته شده در این دستگاه به راحتی قابل تعویض هستند و همین سادگی اجزا، قیمت کم و کارکرد این دستگاه با نیروی باد، موجب خواهد شد که کافان مورد استقبال قرار گیرد.

درون توپ فلزی این قاصدک بزرگ یک دستگاه GPS قرار دارد که مسیر حرکت کافان و مسیری که این دستگاه مین‌روبی و پاکسازی کرده را مشخص می‌کند.

این دستگاه در مرحله تست نهایی قرار دارد و این مخترعان می‌خواهند از درصد تماس پاهای کافان با زمین مطمئن شوند تا هیچ مینی در زمین باقی نماند.


13911017000105_PhotoL.jpg


 مسعود حسینی در مصاحبه با «خبرگزاری فرانسه» گفت که در رؤیاهای خود به زمان کودکی برگشته و به خاطر آورده که چگونه اسباب‌بازی‌هایی که در کودکی می‌ساختند در میدان‌های مین می‌چرخیدند.

یک دهه جنگ شوروی در افغانستان مین‌های زمینی زیادی را در این کشور باقی گذاشته است که بیشتر در حومه شهرها قرار دارند.

از سال 1989، در حدود 650 هزار حلقه مین ضدنفر، 27 هزار مین ضدتانک و بیش از 15 میلیون قطعه مهمات منفجر نشده در افغانستان باقی مانده است.

سالانه حدود 812 تن در افغانستان بر اثر انفجار مین کشته و یا زخمی می‌شوند که بیش از نیمی از این قربانیان را کودکان بی‌گناه تشکیل می‌دهند.

۱۳۹۱/۱۰/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...