نسخه چاپی

الزامات حضور در جنگ شناختی

محمدكاظم انبارلویی

ناتو در سال ۲۰۲۰ پنج حوزه جنگی را با دشمنان آمریکا تعریف کرد که عبارت‌اند از:

۱-زمین

۲-هوا

۳- دریا

۴-فضا

۵-فضای سایبری.

اخیرا حوزه جدیدی را به این ۵ حوزه اضافه کرده‌اند و آن را «جنگ شناختی» نام گذاردند و به‌شدت در آن متمرکز هستند.
ازنظر استراتژیست‌های ناتو، ذهن انسان اصلی‌ترین میدان نبرد است. در این میدان از تیر،تفنگ، تانک و موشک و... خبری نیست. خبر، تحلیل، گزارش و ... چون فشنگ عمل می‌کند. آن‌ها می‌گویند؛ باید روی بار معنایی هر کلمه که با اعصاب و روان و مغز حریف سروکار دارد کار کرد.

لذا در اتاق جنگ آن‌ها، آنچه مطرح است، «طراحی پیام» و اثرگذاری آن در حوزه سیاسی، اجتماعی و حتی نظامی است که حرف اول را می‌زند.

خداوند در قرآن کریم، ۱۴ قرن قبل در سوره حجرات پیش‌بینی چنین جنگی را فرموده است.

لذا خطاب به مؤمنین ۶ راهکار کلیدی را ارائه می‌فرماید تا در این جنگ بدون سلاح و شمشیر، شکست نخورند.

۱- از رهبری جامعه پیشی نگیرید. (حجرات آیه۱)

۲- صدای خود را بالاتر از صدای رهبری قرار ندهید. (حجرات آیه ۲)

۳- اگر فاسقی برای شما خبری آورد در مقام تحقیق و تبیین برآیید، به‌راحتی قبول نکنید.(حجرات آیه ۶)

۴- اگر نزاعی بین مؤمنین رخ داد آتش بیار معرکه نباشید بین آن‌ها صلح و آشتی برقرار کنید. (حجرات آیه ۱۰)

۵- مبادا گروهی از شما گروهی دیگر را مسخره کنند.(حجرات آیه ۱۱)

۶- از بسیار گمان‌ها دوری‌کنید، زیرا برخی گمان‌ها گناه است. در کار یکدیگر تجسس نکنید. غیبت یکدیگر را هم نکنید.(حجرات آیه ۱۲)

هرکس بخواهد در جنگ شناختی دشمن تلف نشود و یا به اسارت نرود باید این ۶ راهکار الهی و نبوی را دقیق مراعات کند. برای هر یک از این راهکارها صدها روایت از معصوم و نیز از پیامبر اسلام (ص) داریم. اگر آن را رعایت کنیم اجازه نخواهیم داد دشمن به‌جای ما فکر کند تصمیم بگیرد و اعمال و گفتار ما را مدیریت کند و دستگاه محاسباتی ما را به هم ریزد.

جهاد تبیین که مقام معظم رهبری روی آن تأکیددارند یک ضد حمله دقیق علیه دشمن در «جنگ شناختی» است.
دشمن در این حوزه با به‌کارگیری فضای مجازی حتی طمع دارد. «ذوق»، «سلیقه» ، «فکر» و «مزاج» ما را تحت تأثیر قرار دهد و مدیریت کند.

حوزه‌هایی از نبرد را تعریف کرده‌اند تا حریف را ببرند در زمین «هوسرانی»، «شهوت‌پرستی» ، «خودخواهی» ، «قدرت‌طلبی»، «جاه‌طلبی» ، «ترس» و «واهمه» خاک کنند.

آن‌ها در این وادی دنبال خلق فضایی هستند که ملت را از آمریکا و اذنابش بترسانند. مردم به‌ویژه نخبگان و جوانان را در حصار «ترس» بنشانند تا به سمت جنگ «سخت» نروند.

امروز آمریکا در جنگ سوم نرم علیه ملت ایران به دنبال شکل‌گیری فتنه‌ای است که بتواند پرچم‌داری مبارزه با استبداد جهانی و دفاع از مظلومین را از ملت ایران بگیرد.

نطفه این فتنه این‌طور بسته می‌شود:کسانی را بیابید که مدعی طرفداری از امام و انقلاب و اسلام باشند، اما مدام دم از دوستی با دشمنان انقلاب بزنند.

هم‌زمان اختلافات داخلی را دامن بزنند و با دوستان انقلاب دشمنی بورزند و نفرت عمومی را در جامعه پمپاژ کنند.

روایتی از امام رضا (ع) در وسایل الشیعه هست که می‌فرماید: کسانی هستند که گاهی مدعی مودت ما اهل‌بیت هستند اما در فتنه‌گری علیه شیعیان از دجال بدترند. از امام (ع) سؤال می‌شود این‌ها چه کسانی هستند. امام (ع) می‌فرماید:‌« این‌ها کسانی هستند که با دشمنان ما دوست و با دوستان ما دشمن هستند. این‌ها فضایی درست می‌کنند که حق و باطل آمیخته می‌شود،مؤمن و منافق بازشناخته نمی‌شود».

ما اکنون وسط معرکه این جنگ در فضای مجازی هستیم. این در حالی است که مجلس برای شناخت این جنگ و پیدا کردن قواعد آن به دنبال «طرح صیانت» است و دولت هم در حال پیدا کردن نسبت خود با این «طراح» است. امیدواریم نتیجه این تلاش‌ها منجر به این شود که دولت، مجلس و دستگاه قضائی و نیز نخبگان و مردم در لابه‌لای این «طرح صیانت» به ادراک حقیقی از الزامات حضور در جنگ شناختی برسند و هرکس در سنگر خود علیه کسانی که فتنه آن‌ها از دجال بدتر است تجهیز شود.

منافقین در صف اول لشکر این بدتر از دجال نقش‌آفرینی می‌کنند. آن‌ها در اوایل انقلاب ۱۷ هزار نفر از مردم بی‌گناه ایران را که به شهدای ترور معروف هستند قتل‌عام کردند. منافقین مصداق کامل دوستی با دشمنان انقلاب و دشمنی با دوستان انقلاب می‌باشند و در سیاه‌ترین روزهای جنگ حزب بعث عراق علیه ملت ایران پابه‌پای صدام مرتکب خیانت و جنایت شدند.

منافقین یک استراتژی دارند و می‌گویند؛ برای «کفرپیشگی» باید از وادی «خیانت‌پیشگی» عبور کرد. این استراتژی «اعلامی» نیست، «اعمالی» است!

مقام معظم رهبری در دیدار مسئولان نظام آن‌ها را از خطر «غرور» ، «انفعال» ، «توهم» و «خودبزرگ‌بینی» انذار دادند و به صبر و تقوا دعوت کردند.

فرمودند:‌«صبر یعنی خسته نشدن و از میدان خارج نشدن و تقوا یعنی مراقب حرکت خود و حرکات دشمن بودن»
این هشدارها ناظر به حضور نیرومند و هوشمندانه در میدان‌های «جنگ شناختی» است.
همچنین مقام معظم رهبری در سخنرانی اول سال، انگشت روی نکته مهم و کلیدی گذاشتند و فرمودند: «گاهی انسان تنازع‌هایی مشاهده می‌کند بین آحاد ملت یا بین بعضی مسئولین با یکدیگر یا بین مسئولین با آحاد ملت، غالبا این‌ها پوچ و برخاسته از تخیلات و توهمات و برخی هم بی‌تقوایی است».

آن بخش از نزاع‌ها که مربوط به «تخیلات» و «توهمات» است همان تولیدات دشمنان که در حوزه «جنگ شناختی» است. کافی است با تعقل سیاسی از این حوزه خارج شد. خروج از این حوزه منجر به ورود به حوزه تولید «قدرت ملی» می‌شود. قوّت ملی و قدرت ملی یک مقوله بسیار مهم است که رهبری در دیدار با خبرگان در آخرین روزهای سال ۱۴۰۰ خطاب به نخبگان و مردم، همگان را دعوت به آن فرمودند.

باید به مؤلفه‌های تولید «قدرت ملی» فکر کرد و هرکس سهم خود را در این وادی ادا نماید.

۱۴۰۱/۱/۲۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...