نسخه چاپی

مطالبات ایران از كشورها بیش از بدهی خارجی‌اش است

عکس خبري -مطالبات ايران از کشورها بيش از بدهي خارجي‌اش است

عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: نسبت بدهی خارجی ایران به تولید ناخالص داخلی ۲ درصد است، علاوه بر آن بیش از بدهی، مطالبات از دیگر كشورها دارد.

به گزارش نما، اخیرا مقام معظم رهبری میزان بدهی خارجی ایران را نزدیک به صفر اعلام کرد و پس از آن برخی رسانه‌های خارجی آن را مغایر با آمارهای بانک مرکزی عنوان کردند، در حالی که واقعیت را باید از زوایای دیگری بررسی کرد.

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در این باره گفت: در سنجش بدهی کشورها نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی کشورها هم بسیار مهم است. مثلاً ممکن است میزان ثابت بدهی برای یک کشور با تولید ناخالص پائین، رقمی بسیار بالا باشد، اما برای کشوری با GDP بالاتر، بدهی بسیار پائین‌تری تلقی شود.
قادری با بیان اینکه تولید ناخالص داخلی ایرن حدود ۴۰۰ میلیارد دلار است، گفت: ۸ میلیارد دلار بدهی خارجی ایران نسبتی معادل ۲ درصد است و این رقمی بسیار اندک و یا تقریباً نزدیک به صفر می‌توان قلمداد کرد.

قادری همچنین افزود: ایران اگرچه بدهی خارجی دارد، اما بیش از این میزان مطالبات بین‌المللی هم دارد که در حقیقت نتیجه این موازنه و معادله همان بدهی نزدیک به صفر است.

به گزارش فارس؛ ایران تنها ۷ میلیارد دلار مطالبه از کره جنوبی دارد و مجموع مطالبات ایران نیز بیش از ۱۰ میلیارد دلار گفته شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، افزود: بدهی خارجی ایران نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر که بزرگترین آنها آمریکا و کشورهای اروپایی است، رقم بسیار اندکی به حساب می‌آید.

آمریکا ۳۰ تریلیون دلار معادل ۳۰ هزار میلیارد دلار بدهی دارد که بزرگترین بدهکار دنیا به حساب می‌آید؛ یعنی هر نوزاد آمریکایی از بدو تولد ۹۱ هزار و ۳۰۰ دلار بدهکاری دارد. همچنین انگلیس ۹ تریلیون دلار و فرانسه بیش از ۷ تریلیون دلار بدهکار هستند. آلمان، ژاپن، ایتالیا و اسپانیا وکانادا هم در فهرست بدهکارترین کشورها پس از فرانسه قرار دارند.

قادری در پایان تصریح کرد که جوسازی برخی رسانه‌های خارجی درباره میزان بدهی ایران با اهداف خاصی دنبال می‌شود، وگرنه میزان بدهی ایران نسبت به دیگر کشورهای آمریکایی و اروپایی تقریباً هیچ است و بیشتر از بدهی اش از کشورهای دیگر مطالبه دارد.
منبع: فارس

۱۴۰۱/۱/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...