نسخه چاپی

آغاز عملیات نظامی فرامرزی تركیه در شمال عراق

عکس خبري -آغاز عمليات نظامي فرامرزي ترکيه در شمال عراق

باوجود مخالفت مقامات عراقی، تركیه از آغاز عملیات نظامی فرامرزی با حضور نیروهای زمینی و هوایی علیه مواضع گروه تروریستی پ.ك.ك در شمال عراق خبر داد.

به گزارش نما، «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه بامداد امروز اعلام کرد که عملیات نظامی فرامرزی این کشور با حضور نیروهای زمینی و هوایی علیه مواضع "پ.ک.ک" در شمال عراق آغاز شده است.

وزیر دفاع ترکیه افزود: در این عملیات نظامی، تیم‌های کماندویی و نیروهای ویژه ارتش ترکیه با پشتیبانی پهپادها، بالگردهای تهاجمی و توپخانه شرکت دارند.

به گفته وی، نیروهای ترکیه توانسته‌اند تعدادی از پناهگاه‌ها، انبارهای مهمات، مراکز فرماندهی حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) را در ارتفاعات کوه متین و مناطق مرزی زاپ و آواشین باسیان هدف قرار دهند.

آکار گفت: عملیات ارتش ترکیه در بامداد امروز پس از آن آغاز شد که دولت ترکیه مطلع شد که گروه تروریستی پ.ک.ک قصد دارد یک حمله بزرگ را آغاز کند.

ترکیه شامگاه یکشنبه دست کم با ۱۰ فروند بالگرد به مناطق مختلف استان «دهوک» در اقلیم کردستان عراق حمله کرد.

این حملات ترکیه همزمان با سفر "مسرور بارزانی" نخست وزیر اقلیم کردستان عراق به آنکارا انجام شد.

"احمد عبدالساده" فعال رسانه‌ای عراق در توئیتی نوشت: عملیات گسترده نظامی ترکیه در شمال عراق دو روز بعد از نشست اردوغان با مسرور بارزانی انجام گرفته است.

وی افزود: این عملیات با هماهنگی اردوغان و بارزانی انجام گرفته که کمی قبل از آن تیپ ۷۸ حشد شعبی در نینوا مورد هدف قرار گرفته بود.

«مسرور بارزانی» نخست وزیر اقلیم کردستان عراق جمعه گذشته برای دیدار و گفت وگو با مقام های آنکارا از جمله «رجب طیب اردوغان» به ترکیه سفر کرد.

مقام های اربیل با وجود تشدید عملیات، استقرار نیرو و پایگاه نظامی در شمال عراق به بهانه حضور عناصر «پ. ک.ک» (حزب کارگران کردستان ترکیه) روابط گسترده ای با آنکارا دارند.

ارتش ترکیه به بهانه حضور نیروهای پ. ک.ک از تابستان ۱۳۹۹ با اجرای عملیات موسوم به «پنجه» به حملات زمینی و هوایی خود علیه مناطق گوناگون در استان های اربیل، دهوک و سلیمانیه اقلیم کردستان عراق شدت بخشیده است.

این در حالی است که مقامات عراقی بارها ترکیه را به نقص حاکمیت سرزمینی خود متهم و عملیات آنکارا را در شمال عراق را محکوم کرده اند.
منبع: ایرنا

۱۴۰۱/۱/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...