نسخه چاپی

طارمی، برترین ستاره اروپا در سال ۲۰۲۲

عکس خبري -طارمي، برترين ستاره اروپا در سال ????

مهدی طارمی دوباره به تیتر یك رسانه‌های پرتغالی تبدیل شده و همه‌جا صحبت از او و درخشش فوق‌العاده‌اش برابر پورتیموننزه در جریان برتری پرگل و جالب‌توجه پورتو در این مسابقه است.

به گزارش نما، مهدی طارمی دوباره به تیتر یک رسانه‌های پرتغالی تبدیل شده و همه‌جا صحبت از او و درخشش فوق‌العاده‌اش برابر پورتیموننزه در جریان برتری پرگل و جالب‌توجه پورتو در این مسابقه است. البته جدا از اینکه او بازهم یکی از بهترین‌های تیمش بود و با هت‌تریک و یک پاس گل نقش بسیار مهمی در برتری تیمش داشت اما دلیل مهم‌تری که باعث شد تا این عملکرد عالی بیش از پیش به چشم آمده و سروصدای زیادی به پا کند، اتفاقی بود که در آستانه این دیدار برای او رخ داد و مطلب سراسر توهین و به‌دور از اخلاقی در سایت باشگاه اسپورتینگ لیسبون علیه وی منتشر شد تا انگیزه‌های طارمی برای این مسابقه به‌شدت افزایش پیدا کند. نویسنده آن مطلب درحالی که به نظر می‌رسید از این ستاره ایرانی کینه‌ای قدیمی و دیرینه دارد، او را به تلاش برای فریب داوران و گرفتن پنالتی متهم کرد و با اصطلاحاتی چون مار فریبکار و مردی که در سیرک کار می‌کند، تلاش داشت تا تمرکز او را در هفته‌های پایانی لیگ برهم بزند. اما طارمی شنبه‌شب قاطعانه جواب او را در زمین مسابقه داد و به قدری خوب کار کرد که شاید تا مدت‌ها صدایی از تیتو آرانتس فونتس که یکی از هواداران قدیمی و باتجربه اسپورتینگ لیسبون است، شنیده نشود.

سکوت لطفا!

یکی از جذابیت‌های این مسابقه رویارویی طارمی با پیام نیازمند، گلر ایرانی پورتیموننزه بود که پس از مدت‌ها بالاخره توانست نخستین حضور ثابت در ترکیب تیمش را تجربه کند که البته با هفت گلی که خورد شب خوبی را سپری نکرد و خاطره بسیار بدی از اولین بازی‌اش در لیگ پرتغال برایش به جا ماند. طارمی خیلی زود و در دقیقه ۱۹ گل نخست تیم را زد و به سرعت به سمت دوربین‌های تلویزیونی رفت تا جواب تیم رقیب را با نشان دادن هیس بدهد. او منتقدانش را دعوت به سکوت کرد و تمرکز بالا و توانایی قابل‌قبولش را به رخ کشید. گل سوم پورتو و بازهم این طارمی بود که توپ را از روی نقطه پنالتی وارد دروازه نیازمند کرد، این‌بار هم همان حرکت را تکرار کرد و علاوه‌بر علامت قلبی که مقابل لوگوی باشگاه پورتو گرفت بازهم مخالفانش را دعوت به سکوت کرد.

طارمی در این مسابقه سراسر انگیزه بود و در شروع نیمه دوم بازهم گلزنی کرد و هت‌تریکش کامل شد. یک سه گله کامل اولی با پای چپ، دومی با پای راست و سومی هم با ضربه سر که اوج هنرنمایی این بازیکن در مسابقه با پورتیموننزه بود. طارمی درست در روزی موفق به انجام این کار شد که کریس رونالدو هم در منچستریونایتد پس از انتقاداتی که از بازی‌اش می‌شد، توانست برای تیمش هت‌تریک کند و به‌نوعی جواب منتقدانش را با درخشش در دیدار برابر نوریچ داد. سرجیو کونسیسائو در دقیقه ۶۳ تصمیم گرفت ستاره ایرانی تیمش را از بازی بیرون کشیده و به او استراحت بدهد تا برای جدال بزرگ پنجشنبه‌شب آماده باشد. پورتو و اسپورتینگ در این شب یکی از حساس‌ترین و احتمالا پرچالش‌ترین دیدارهای سال‌های اخیر خود را در زمین پورتو برگزار خواهند کرد و دراگون‌ها از حالا خود را برای رویارویی با شیرهای پایتخت آماده می‌کنند. دو تیم سال‌هاست رقیبی دیرینه و جدی برای هم محسوب می‌شوند و دیدارهای آنها یکی از مهم‌ترین بازی‌های فصل فوتبال پرتغال محسوب می‌شود. حالا و با حواشی جدیدی که به وجود آمده اهمیت این مسابقه چندین برابر شده است و باید منتظر جنگی تمام‌عیار در مسابقه دو تیم باشیم. دو قدرت فوتبال پرتغال پنجشنبه‌شب دیدار برگشت نیمه‌نهایی جام حذفی را برگزار می‌کنند و با توجه به اینکه بازی رفت با برتری ۲ بر یک پورتو به پایان رسید، یاران طارمی دست بالاتر را در این مسابقه دارند. این مسابقه را می‌توان به‌نوعی فینال زودهنگام این جام نامید؛ چراکه با توجه به اینکه در سوی دیگر جدول دو تیم توندلا و مافرا به نیمه‌نهایی رسیده‌اند، برنده این مسابقه کار چندان دشواری برای بالابردن جام قهرمانی در فینالی که روز اول خرداد برگزار خواهد شد، نخواهد داشت.

یک نمایش کامل

این درخشش سروصدای زیادی در رسانه‌های پرتغالی به پا کرد به‌خصوص که طارمی دوبار مقابل دوربین‌های تلویزیونی منتقدانش در تیم رقیب را به سکوت دعوت کرد و این موضوع به سوژه روز رسانه‌ها بدل شد. روزنامه اوجوگو با انتشار عکسی از شادی طارمی نوشته است: «مهاجم ایرانی پورتو در دقیقه ۱۹ گل نخست تیمش را به ثمر رساند و بسیار خوشحال بود که توانسته به این زودی پاسخ رقیب را بدهد. او با نشان دادن علامت هیس و همچنین لوگوی پورتو به‌صورت واضح و آشکار به اتفاقاتی که در روزهای اخیر برایش رخ داده واکنش نشان داد. او دومین گلش را بازهم از روی نقطه پنالتی زد اما این‌بار خطا روی او رخ نداده بود. مشخص بود که مطلب سایت اسپورتینگ روی او تاثیر گذاشته است و منتظر فرصتی بود تا به آن واکنش نشان دهد. گلزنی در این دیدار هم بهترین فرصت بود تا پاسخی کوبنده به آنها داده و خود را از زیر این فشار خارج کند. البته او درنهایت این دیدار را با هت‌تریک و یک نمایش کامل به پایان رساند و شبی به‌یادماندنی را برای خود رقم زد.»

سایت «پورتوگل» هم در گزارشی از این مسابقه می‌نویسد: «پورتو با درخشش شماره ۹ ایرانی‌اش یک گام دیگر به قهرمانی در لیگ نزدیک شد و این‌بار با بردی پرگل حریفش را درهم کوبید تا هم تفاضل گلش را بهتر کند و هم در فاصله چهار هفته مانده به پایان رقابت‌های لیگ جایگاهش درصدر جدول را تثبیت کند. مطابق انتظار این‌بار هم طارمی بود که یکی از بازی‌های خوبش را به نمایش گذاشت و نه‌تنها به تیمش کمک کرد تا در این بازی حساس به برتری برسد بلکه با زدن سه گل نسبت به مطلب عجیبی که در سایت باشگاه اسپورتینگ نوشته شده بود، واکنشی جالب نشان داد. طارمی جواب صحبت‌های مطرح‌شده در آن مطلب را در زمین مسابقه داد و به قدری خوب کار کرد که جای هیچ حرف و حدیثی باقی نگذاشت. شاگردان سرجیو کونسیسائو یکی از بهترین نمایش‌های خود در این فصل را ارائه کردند تا برای پنجاه‌وهشتمین بازی پیاپی در لیگ بدون شکست مانده و رکورد تاریخی خود را همچنان ادامه دهند. پورتو چهار بازی دیگر در لیگ برابر براگا (خارج از خانه)، ویزلا (خانگی)، بنفیکا (خارج از خانه) و استوریل (خانگی) پیش‌رو دارد و با توجه به اینکه تا پیش از دیدار اسپورتینگ برابر بنفیکا فاصله‌ای ۹ امتیازی بین دو تیم ایجاد شده (اسپورتینگ یک بازی کمتر دارد) است شانس قهرمانی پورتو بسیار بالا به نظر می‌رسد.»

۵۳۴ روز از آخرین باخت پورتو در لیگ می‌گذرد و این یعنی شاگردان کونسیسائو طی این یک‌ سال و پنج ماه و ۱۸ روز در ۵۸ بازی هیچ شکستی نداشته و اجازه نداده‌اند هیچ رقیبی با سه امتیاز از بازی مقابل آنها خارج شود. آنها در بازی شنبه‌شب نه‌تنها به یک برد مقتدرانه رسیدند بلکه با رکورد عالی میلان در فاصله سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۳ در لیگ ایتالیا برابری کردند و این بدان معنی است که از ۱۹۹۳ تاکنون هیچ تیمی در ۶ لیگ مهم اروپایی نتوانسته به این مهم دست پیدا کند. آخرین باخت آنها به ۳۰ اکتبر ۲۰۲۰ برمی‌گردد که ۳ بر ۲ به پاکوس فریرا باختند و اگرچه در این فصل در سه بازی لیگ قهرمانان، یک مسابقه لیگ اروپا (برابر لیون) و یک بازی جام اتحادیه پرتغال باخته‌اند اما در لیگ هیچ تیمی حریف آنها نشده است. یاران طارمی در این فصل آمار ۳۳ برد، ۶ مساوی و ۵ باخت را در ۴۴ بازی خود در تمامی رقابت‌ها داشته‌اند که بخش مهمی از این موفقیت را مدیون درخشش طارمی در خط حمله خود هستند.

حالا آنها توانسته‌اند با رکوردی که روسونری با ستاره‌هایی چون مالدینی، بارسی، گولیت، ریکارد و فن‌باستن و مربیگری فابیو کاپلو برجای گذاشت، برابری کنند و این موفقیت بزرگی برای آنها محسوب می‌شود. البته رکورد بیشترین بازی بدون باخت در قاره اروپا و حتی در دنیا متعلق به استوا بخارست رومانی است که از ژوئن ۱۹۸۶ تا سپتامبر ۱۹۸۹ در ۱۰۴ بازی خود در لیگ بدون باخت ماند و رکوردی دست‌نیافتنی را به ثبت رساند.

روزنامه «آبزرویدور» پرتغال نیز با اشاره به هنر طارمی در ساکت کردن می‌نویسد: «تیم سرجیو کونسیسائو در روند خوبی قرار دارد و در ۵ بازی اخیرش در لیگ به برتری رسیده و جالب اینکه در ۴ مسابقه آخر گلی را هم دریافت نکرده است.» او به‌خوبی می‌داند که ادامه دادن این روند برای تیمش چقدر مهم است: «ما باید این رکورد را دنبال کنیم و اجازه ندهیم به‌راحتی از بین برود. یک اشتباه در ادامه لیگ ممکن است به قیمت از دست‌رفتن جام تمام شود و به همین دلیل باید کاملا هوشیار باشیم.» تیم او با این برد حضورش در مرحله گروهی لیگ قهرمانان فصل بعد را نیز قطعی کرد و این بدان معناست که حداقل ۳۷.۶۵ میلیون یورو از این طریق نصیب باشگاه خواهد شد. مرد اول این بازی طارمی بود که پس از جنجال‌هایی که روز گذشته(شنبه) برای او به وجود آمد، با انگیزه‌ای بسیار زیاد راهی زمین شد و با سه گل و یک پاس گل نه‌تنها تیمش را به برتری رساند بلکه توانست دهان منتقدانش را نیز ببندد.»

بهترین در سال ۲۰۲۲

طارمی در این فصل یکی از بهترین سال‌های فوتبالی خود را سپری می‌کند و همین عملکرد عالی سبب شده در هفته‌های اخیر بارها نامش را در کنار ستاره‌های سرشناس فوتبال دنیا ببینیم. با درخششی که او شنبه‌شب داشت حالا بین ستاره‌های حاضر در ۶ لیگ مهم اروپایی(انگلیس، اسپانیا، آلمان، ایتالیا، فرانسه و پرتغال) رتبه پنجم را بین بازیکنانی که بیشترین تاثیرگذاری روی گل‌های تیم‌هایشان داشته‌اند، در اختیار دارد. در صدر این فهرست نام کریم بن‌زما دیده می‌شود که در ۳۴سالگی در رئال‌مادرید عملکردی فوق‌العاده داشته و با ۲۴ گل و ۱۱ پاس گل درمجموع روی ۳۵ گل رئال مستقیم اثر داشته است. کیلیان امباپه، ستاره جوان فرانسوی پاری‌سن‌ژرمن هم دقیقا روی همین تعداد گل در تیمش موثر بوده، با این تفاوت که ۲۰ گل زده و ۱۵ پاس گل داده تا به‌دلیل کمتر بدون تعداد گل‌هایش رتبه دوم را در اختیار داشته باشد.

در رتبه سوم نام روبرت لواندوفسکی، بهترین بازیکن دنیا در سال ۲۰۲۱ دیده می‌شود که همچنان در اوج قرار دارد و البته با ۳۲ گل زده، بهترین گلزن این فهرست محسوب می‌شود. مهاجم لهستانی بایرن تنها یک پاس گل داشته و در این زمینه آمار ضعیفی دارد. پس از او سه بازیکن با تاثیرگذاری روی ۳۱ گل هستند که محمد صلاح از لیورپول(۲۰ گل و ۱۱ پاس گل)، مهدی طارمی(۱۸ گل و ۱۳ پاس گل) و کریستوفر انکونکو(۱۷ گل و ۱۴ پاس گل) هستند.

طارمی اگر در اواخر سال ۲۰۲۱ دچار آن افت عجیب در گلزنی نمی‌شد، شانس زیادی داشت تا در صدر این فهرست قرار گیرد اما او در سال ۲۰۲۲ آمار فوق‌العاده‌ای از خود به جای گذاشت تا فراتر از همه ستاره‌هایی که در این لیگ‌ها مشغول بازی هستند در صدر جدول اثرگذارترین بازیکنان در جدول گل و پاس گل قرار گیرد. این مهاجم ملی‌پوش ایرانی در این سال که سه ماه و ۱۸ روز از آن سپری شده است در ۱۲ بازی پورتو ۱۰ گل زده و ۹ پاس گل هم برای همبازیانش فراهم کرده تا با ۱۹ گل فعلا صدرنشین باشد. کیلیان امباپه با ۱۸ اثرگذاری(۱۱ گل و ۷ پاس گل در ۱۱ بازی) البته تا پیش از دیدار دیشب تیمش برابر مارسی و کریستوفر انکونکو هم با همین تعداد(۱۰ گل و ۸ پاس گل در ۱۲ بازی) رده‌های بعدی را در اختیار دارند. جالب اینکه ستاره‌ای چون هری کین در ۱۵ بازی تاتنهام امسال روی ۱۵ گل تیمش موثر بوده و لواندوفسکی(۱۲ بازی و ۱۴ اثرگذاری)، بن‌زما(۹ بازی و ۱۳ اثرگذاری) و هیونگ‌مین سون(۱۳ بازی و ۱۳ تاثیر) آمار ضعیف‌تری نسبت به ستاره ایرانی پورتو دارند. به این ترتیب طارمی که این روزها در اوج آمادگی قرار دارد و یکی از امیدهای تیم ملی ایران برای درخشش و صعود به مرحله حذفی جام‌جهانی است، می‌تواند در سال ۲۰۲۲ با ادامه این روند به یکی از بهترین‌های فوتبال اروپا تبدیل شود و حتی بین کاندیداهای نهایی کسب عنوان بهترین بازیکن سال فوتبال دنیا قرار گیرد؛ افتخاری که برای طارمی با کوهی از انگیزه دور از دسترس نیست.

منبع: روزنامه فرهیختگان

۱۴۰۱/۱/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...