نسخه چاپی

كاهش شدید رعایت پروتكل‌های بهداشتی و احتمال موج هفتم كرونا در كشور

موج جدید كرونا در راه است؟

عکس خبري -موج جديد کرونا در راه است؟

این روزها شاهد هستیم كه كاهش ابتلا به كرونا موجب شده تا این شائبه برای برخی از افراد به وجود بیاید كه پاندمی كرونا به پایان رسیده است و مردم همچون گذشته، كرونا را جدی نمی گیرند به همین دلیل است كه شاهد عادی انگاری‌ها در سطح جامعه هستیم و میزان استفاده از ماسك در اماكن عمومی به زیر ۵۰ درصد رسیده است این در حالی است كه همچنان امكان ابتلاء به این بیماری كشنده در مكان‌های شهری نظیر وسایل حمل و نقل عمومی، پارك‌ها، مدارس و غیره، از بین نرفته است.

این روزها آمار ابتلا و مرگ و میر بیماران کرونایی در کشور سیر نزولی داشته و تقریبا یک روند ثابت را طی می کند و موارد ابتلا و میزان فوتی ها نسبت به سال گذشته کاهش خوبی داشته است استفاده از ماسک ، رعایت فاصله ی بهداشتی و از همه مهمتر واکسیناسیون عمومی از جمله ی دلایل این کاهش بوده اند. بر طبق آمار مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اتا کنون ۶۴ میلیون و ۲۶۶ هزار و ۸۳۷ نفر دُز اول، ۵۷ میلیون و ۴۶۱ هزار و ۱۹۴ نفر دُز دوم و ۲۶ میلیون و ۹۰۳ هزار و ۸۸۴ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۴۸ میلیون و ۶۳۱ هزار و ۹۱۵ دُز رسیده و خوشبختانه پس از گذشت حدود ۲۶ ماه، مرگ و میر روزانه بیماران کووید۱۹ به کمتر از ۱۵ نفر رسیده است.
رییس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری با تشریح تازه‌ترین نتایج سامانه نماگر کووید ۱۹ می گوید: آمار فوتی در کل دنیا در بهمن ماه گذشته ۳۰۷ هزار نفر، در اسفند ۲۰۱ هزار نفر و در ماه گذشته به ۶۰ هزار نفر کاهش یافت و کل فوتی در دنیا تا آخر فروردین ۱۴۰۱ به ۶ میلیون و ۲۳۱ هزار نفر رسید.
بررسی ها حاکی از آن است که ایران در میان کشورهای با جمعیت بیش از ۲ میلیون بیمار (۴۰ کشور) از نظر متوسط رشد روزانه بیماری در اسفند با ۱۱ صدم درصد در جایگاه ۳۱ و در فروردین ۱۴۰۱ با میزان چهار صدم درصد در همان جایگاه قرار دارد. این بدان معناست که میزان رشد روزانه در همه دنیا به تدریج در حال کاهش است
اما این روند کاهشی موجب شده تا این شائبه برای برخی از افراد به وجود بیاید که پاندمی کرونا به پایان رسیده است و مردم همچون گذشته، کرونا را جدی نمی گیرند به همین دلیل است که شاهد عادی انگاری‌ها در سطح جامعه هستیم و میزان استفاده از ماسک در اماکن عمومی به زیر ۵۰ درصد رسیده است این در حالی است که همچنان امکان ابتلاء به این بیماری کشنده در مکان‌های شهری نظیر وسایل حمل و نقل عمومی، پارک‌ها، مدارس و غیره، از بین نرفته است. در واقع، هر اندازه که مردم در مقابل کرونا واکسینه و ایمن شده باشند، باز هم احتمال ابتلاء به بیماری در میان آنان وجود دارد و ترس از ظهور سویه‌های جدید از بین نرفته است .
درست است که آمارها ابتلا به کرونا روبه کاهش گذاشته و موج ششم کرونا در کشور کنترل شده است اما باید توجه داشت که در روزهایی که شاهد مهمانی‌های افطاری، شب‌های احیا و تمایل مردم به حضور در اماکن زیارتی هستیم عدم رعایت پروتکل های بهداشتی می تواند نگرانی‌ها از شروع موج جدیدی از کرونا را شکل دهد خاطرات تلخ آبان سال ۹۹ و پس از آن بهار و تابستان و رسیدن آمار فوتی‌های روزانه به بالای ۷۰۰ نفر در روز، تجربه‌ای است که نشان می‌دهد کرونا با کسی شوخی ندارد بنابراین کم شدن تعداد مرگ و میر روزانه به معنای کم شدن خطر بیماری نیست و نباید دچار عادی انگاری شویم. هنوز تعطیلات نوروزی آثار خود را نشان نداده است و حتی ممکن است آثار آن تعطیلات با ترکیب تغییر شرایط در ماه رمضان نیز تشدید شود. هنوز در جامعه خطر انتقال بیماری وجود دارد؛ بنابراین باید پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود.
بنابر تجربه موجود از زمان بروز ویروس منحوس کرونا تا به امروز، میدانیم که اصولاً بعد از گذشت دو تا سه هفته از یک رویداد جمعی، باید منتظر سیر افزایش بیماران کرونایی باشیم حال با توجه به کاهش رعایت دستور العمل های بهداشتی و استفاده نکردن از ماسک و برگزاری مهمانی و حضور در مراسمات و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها با حضور دانش آموزان و دانشجویان می توان منتظر زنگ خطر برای ورود به موج هفتم بیماری شد.
دکتر سید احمد طباطبایی در این مورد می گوید: به طور معمول حدود یک تا یک ماه‌ونیم بعد از عدم رعایت‌ها و آزادسازی‌ها، موج‌ها شکل می‌گرفتند و احتمالا از اواخر فروردین ماه موج هفتم آغاز شده و پیک آن به اواخر اردیبهشت برسد. البته امیدوارم پیش‌بینی ما اشتباه باشد و این حد از ابتلا‌های رخ داده و واکسیناسیون به ما کمک کند و مردم ایمن باشند.
دبیر بورد ریه اطفال کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: ما بیمارانی داریم که به دلیل شرکت در مهمانی‌ها بدون رعایت نکات بهداشتی بیمار شدند. روز‌های گذشته ۱۵ نفر از یک خانواده به کرونا مبتلا شده بودند و به مراکز درمانی مراجعه کرده بودند و این ابتلا تنها به دلیل عدم رعایت یک فرد بیمار بوده است.
اما خبر خبر خوش این است که با دریافت تمام دوزهای واکسن کرونا توسط درصد قابل توجهی از جامعه، اگرچه احتمال ابتلای افراد به ویروس به صفر نمی‌رسد، اما در صورت آلودگی به ویروس کرونا ، از بستری شدن افراد در بیمارستان‌ها و مرگ آن‌ها جلوگیری می کند و موج جدید نباید چندان سهمگین باشد و بیشتر به شکل یک موج در افزایش موارد سرپایی است و خیلی بعید است که مرگ و میر را افزایش دهد.

۱۴۰۱/۲/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...