نسخه چاپی

بعضی در سازمان حج دكان درست كرده‌اند!

رییس سازمان حج و زیارت از سنگ‌اندازی‌ها و فشارهایی كه برای هدفمند كردن سهمیه‌های عمره وارد می‌شود، گلایه و اظهار كرد: اگر نامه‌ای برای سهمیه‌ی عمره بیاید، بایگانی می‌كنم چون اولویت با مردم است، شورای عالی حج هم این موضوع را مصوب كرده است.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد موسوی در همایش کارگزاران عمره که یک هفته مانده به اعزام کاروان‌های عمره در سازمان حج و زیارت برگزار شد، با اشاره به محدودیت‌ها و سنگ‌اندازی‌هایی که برای هدفمند کردن سهمیه‌ی عمره اعمال می‌شود، بیان کرد: وقتی گفتیم می‌خواهیم سهمیه‌ها را هدفمند کنیم، جوسازی‌هایی شد که هنوز هم ادامه دارد و فضای بسیار سنگینی را دارند علیه ما ایجاد می‌کنند.

وی ادامه داد: منظور ما این بود که ما هرچه ویزا از عربستان گرفتیم، به مردم بدهیم و این‌طور نباشد که ویزاها را اول به سازمان‌ها و نهادها بدهیم و بعد هرچه ماند به مردم بدهیم. ما این کار را انجام می‌دهیم، ولی بدانید تحت فشار سختی هستیم.

مشاور رییس‌جمهور گفت: برخی گرفتن این سهمیه را حق و اختیار مدیران می‌دانند و می‌گویند این داد و ستد مدیر است که در ازای دادن هزار سهمیه، امتیازی هم بگیریم. ما این داد و ستد را نمی‌خواهیم، چون با خدا داد و ستد می‌کنیم. خدا آنچنان در حج امسال به ما کمک کرد که باورم نمی‌شد.

وی اظهار کرد: من این مسئولیت را نگرفته‌ام که بمانم، آمده‌ام که کار کنم حتا برای یک روز. بعضی‌ها وقتی من آمدم گفتند این مدیریت موقت است؛ بله، برخی عمر نوح دارند. گفتند تجربه ندارد، در حالی که من 13 سال روحانی کاروان بوده‌ام. تجربه‌ی موفقی هم در سفارت سوریه داشتم. وقتی آمدم، عمره بسته شد گفتند موسوی آمد عمره هم بسته شد. می‌دانم این‌ها دردشان کجاست و چرا این حرف‌ها را می‌زنند.

او سپس به تماسی که با وزیر حج عربستان گرفت و 31هزار سهمیه‌ای که به عمره‌ی ایران اختصاص یافت، اشاره و بیان کرد: وقتی این اتفاق افتاد آن افراد مانده بودند. هنگام حج هم هر روز برای‌مان مشکل و شایعه درست می‌کردند، اما من دو اهرم توکل و توسل را داشتم.

موسوی معتقد است: بعضی افراد در سازمان حج و زیارت دکان درست کرده‌اند، برای بعضی نان دارد و برخی نمی‌خواهند اصول علوی در سازمان حج حاکم شود.

او تأکید کرد: با احدا لناسی در این‌باره تعارف ندارم، چون کار باید پیش رود. امروز موسوی مسئول است و فردا نیست. زیر بار این فشارها نخواهم رفت و اگر لازم باشد مسائل را با مردم در میان می‌گذارم که چه تماس‌ها، نامه‌ها و تلفن‌هایی دارم؛ ولی گفتم اگر بخواهم به شما سهمیه بدهم باید یک حاجی را کنار بگذارم. تا به حال هرچه نامه برای سهمیه آمده است بایگانی کرده‌ام. باز هم بیاید، بایگانی می‌کنم.

رییس سازمان حج و زیارت اظهار کرد: وقتی عربستان 400هزار ویزا می‌دهد نمی‌گوید که به کجاها بدهید. این ما هستیم که باید سیاست‌گذاری کنیم. من هم نگفتم سهمیه‌ها را قطع می‌کنم گفتم هدفمند می‌کنم. هر کسی اختراعی داشت دانشمند، نخبه یا عالم بود، شهید داده بود، یا در میادین بین‌المللی پرچم ایران را بالا برده بود، روی چشم افتخار هم می‌کنم به آن‌ها سهمیه بدهم. مردم هم حق می‌دهند.

موسوی در ادامه‌ی سخنانش به قیمت‌گذاری عمره‌ی امسال اشاره کرد و ادامه داد: قیمت‌ها در عربستان، از اجاره‌ی مسکن تا تغذیه نه‌تنها گران نشده، بلکه در طرف مقابل کمتر هم شده است، ولی ما در اینجا مشکلات ارزی داریم و به‌ازای هر یک دلار باید 2600 تومان بدهیم. بلیت هواپیما هم گران شده است.

او همچنین درباره‌ی محدودیت ظرفیت عمره‌ی امسال نیز اظهار کرد: به‌عنوان مسئول سازمان حج و زیارت می‌گویم این ظرفیت کم یا محدود نشده است، بلکه ما با توجه به شرایط کشور پیش می‌رویم. اگر ناوگان هوایی و وضعیت ارز اجازه دهد، همین‌طور تا لحظه آخر و تا جایی که بتوانیم معتمر می‌فرستیم.

وی در عین حال افزود: اگر بتوانیم 20، 40، 50هزار، هرچقدر بیشتر از کسانی که قبلا حق مردم را می‌گرفتند، بگیریم و به مردم این سهمیه‌ها را بدهیم، این کار را انجام خواهیم داد و صاحب دنیا و آخرت خواهیم شد.

موسوی در ادامه‌ی سخنانش نیز به مصوبه‌ی دیگری از شورای عالی حج با عنوان معافیت مالی دفاتر خدمات زیارتی اشاره کرد و گفت: این موضوع در شورای عالی حج به ریاست ریس‌جمهور مطرح شد نظرشان مثبت شد و اکنون هم باید مراحل آن طی شود.

او در پایان سخنانش خطاب به مدیران و معاونان حاضر در این مراسم افزود: ما می‌خواهیم خدمتگزار مردم باشیم. برای همین این جلسات باید مرتب ادامه داشته باشد، مشکلات مکتوب شوند تا ما آن‌ها را از طریق دولت یا هر جای دیگری پیگیری کنیم.

به گزارش ایسنا،‌ در ادامه‌ی این همایش که بسیاری از کارگزاران عمره‌ی استان تهران، مدیران فنی و مسئولان یارانه‌های شرکت‌های خدمات زیارتی در آن حضور داشتند، صالح کاظم‌نیا - مدیر حج و زیارت استان تهران - نیز با ارائه‌ی گزارشی از فعالیت دفاتر خدمات زیارتی در این استان، اظهار کرد: در حال حاضر 461 دفتر دارای مجوز زیارتی در استان فعال است که 121 دفتر در کنار مجوز بند «پ» (زیارتی) بند «الف» (فروش بلیت هواپیما) و 119 دفتر نیز علاوه بر بند «پ» بند «ب» (برگزاری تورهای گردشگری) را دارند. 86 دفتر هم سه مجوز را همزمان در اختیار دارند.

او سپس به چگونگی ثبت نام در کاروان‌های عمره‌ی امسال اشاره کرد و گفت: با وجود آن‌که بیش از ظرفیت موجود، اولویت اعلام شده بود، ولی ثبت نام امسال با کم‌ترین مشکل و تخلف انجام شد.

کاظمی‌نیا همچنین به پیگیری‌های این اداره برای تحقق درخواست‌های دفاتر خدمات زیارتی برای افزایش حق‌الزحمه و معافیت مالیاتی اشاره کرد.

۱۳۹۱/۱۰/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...