نسخه چاپی

هپاتیت كودكان به ایران هم رسیده است؟ /توضیحات یك مقام وزارت بهداشت درباره جدیدترین بیماری مرموز كودكان!

عکس خبري -هپاتيت کودکان به ايران هم رسيده است؟ /توضيحات يک مقام وزارت بهداشت درباره جديدترين بيماري مرموز کودکان!

سازمان جهانی بهداشت (WHO) از شناسایی حدود ۳۰۰ كودك مبتلا به هپاتیت حاد در ۲۰ كشور جهان خبر می‌دهد. بیماری‌ای كه از آمریكا و انگلیس آغاز شد، اما اكنون پای آن به جنوب شرق آسیا هم رسیده است.

به گزارش نما، البته به گفته رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت تاکنون هیچ موردی از این بیماری در ایران گزارش نشده اما نظام مراقبتی آن تعریف و به مراکز درمانی ابلاغ شده است.

دکتر ابراهیم قادری درباره دلایل شیوع این بیماری در میان کودکان بیان کرد: ویروس‌های هپاتیت A تا E می‌توانند منجر به هپاتیت‌های کلاسیک و معروف شوند اما برخی ویروس‌ها هم به شکل موردی منجر به بروز هپاتیت غیرکلاسیک و درگیری کبدی می‌شوند. هپاتیتی که اخیرا در سطح دنیا در کودکان گزارش شده و منجر به التهاب کبدی در این گروه سنی شده است ممکن است ناشی از سایر ویروس‌ها باشد چون این بیماران از نظر هپاتیت A تا E منفی بوده ولی هنوز علت آن به صورت دقیق مشخص نیست.

قادری با بیان این که در حال حاضر در حدود ۲۰ کشور دنیا مواردی از این نوع هپاتیت را گزارش کرده‌اند و تعداد تقریبی حدود ۳۰۰ نفر مبتلا هم اعلام شده است اظهار کرد: این نوع هپاتیت در کودکان با ضعف، بی‌حالی، کاهش اشتها، تهوع و استفراغ آغاز می‌شود و در مواردی درد شکمی و زردی چشم‌ها هم وجود دارد. مواردی از بیماری هم در برخی کودکان شدید بوده و آسیب جدی برای کبد این گروه سنی به همراه داشته است. البته هنوز علت بیماری مشخص نیست و به طور دقیق اعلام نشده که آمار افزایشی بیماری واقعی است یا حساسیت پزشکان به پیگیری و ثبت این نوع هپاتیت بیشتر شده است. ولی این بیماری بیشتر در کودکان مشاهده می‌شود و فعلا احتمال ارتباط آدنوویروس و ویروس کووید۱۹ با این بیماری مطرح شده است.

او ادامه داد: در کشور ما هم هنوز موردی از این بیماری گزارش نشده اما یک دستورالعمل برای این بیماری از سوی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر تنظیم و به تمامی مراکز درمانی کشور ابلاغ شده است. بر این اساس اگر موارد مشکوکی وجود داشته باشد، پس از ارزیابی‌های اولیه و مبتلا نبودن فرد به هپاتیت کلاسیک، پیگیری و بررسی بیشتر برای ابتلا به هپاتیت جدید انجام خواهد شد.
این مسئول در پاسخ به این سوال همشهری که با توجه به گسترش این بیماری و افزایش موارد ابتلا، درباره کشور خودمان چه پیش‌بینی وجود دارد، بیان کرد: نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که در کشورمان روند بیماری چگونه خواهد بود و چه تعداد موارد بیماری را شناسایی خواهیم کرد، چرا که چندین احتمال در این باره وجود دارد. غیر از کووید و آدنوویروس، ممکن است مسمومیت با داروها در افراد دارای التهاب کبد و افزایش حساسیت پزشکان در گزارش موارد مشابه نیز عامل افزایش ثبت این موارد باشد. یک فرضیه دیگر نیز این است که به علت کاهش سطح ایمنی گروهی در کودکان نسبت به آدنوویروس‌ها و سایر ویروس‌های عامل سرماخوردگی، طغیان این ویروس‌ها را در برخی از نقاط جهان شاهد هستیم و عوارض نادر این ویروس‌ها را به علت تعداد بالای ابتلا، مشاهده می‌کنیم.

رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری های واگیر تاکید کرد: به هر حال ما در حال رصد وضعیت سایر کشورها و نتایج تحقیقات آنها هستیم و آمادگی لازم برای بررسی موارد مشابه در کشور وجود دارد. به محض دریافت گزارش از مراکز درمانی در این باره اقدامات و ارزیابی های لازم انجام خواهد شد. همچنین توصیه می‌شود که خانواده‌ها به مانند دیگر بیماری‌های ویروسی، رعایت اصول بهداشتی فردی از جمله شست‌وشوی دست‌ها و پوشش ماسک را بیش از گذشته به کودکان آموزش دهند.
منبع:همشهری آنلاین

۱۴۰۱/۲/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...