نسخه چاپی

باشگاهی كه ۳۰ برابر گران شد

عکس خبري -باشگاهي که ?? برابر گران شد

سرانجام باشگاه چلسی از توافق برای فروش به مالكان جدید خبر داد تا دوران حضور میلیاردر روس در آبی‌های لندن به پایان برسد.

به گزارش نما، با حمله نظامی روسیه به اوکراین و موج تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه، «رومن آبراموویچ» مالک ثروتمند روس چلسی هم در فهرست تحریم‌های دولت بریتانیا قرار گرفت. به همین دلیل آبراموویچ تصمیم به فروش باشگاهی گرفت که آن را به یکی از قدرت‌های فوتبال جهان تبدیل کرده بود.

صبح شنبه چلسی به صورت رسمی خبر فروش باشگاه را تایید کرد تا از این پس مالکان آمریکایی جایگزین آبراموویچ شوند. این میلیاردر روسی نه‌تنها هیچ درآمدی از فروش باشگاه خود کسب نمی‌کند بلکه بخش زیادی از پولی را که به این باشگاه قرض داده بود هم پس نخواهد گرفت. خبرگزاری رویترز به مناسبت پایان یک دوران طلایی، به بررسی کارنامه چلسی و آبراموویچ پرداخته است.

آبراموویچ در سال ۲۰۰۳ چلسی را با قیمت ۱۴۰ میلیون پوند از «کن بیتس» خرید و در نخستین پنجره نقل و انتقالاتی، ۱۰۰ میلیون پوند هزینه کرد تا ستاره‌هایی مثل «خوان سباستین ورون»، «هرنان کرسپو» و «کلود ماکله‌له» را به خدمت بگیرد. در آن زمان «کلودیو رانیری» هدایت آبی‌های لندن را بر عهده داشت و این تیم را به مقام دوم لیگ برتر رساند و تا نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا هم پیش برد.

پس از آن رانیری از سمت خود برکنار شد و «خوزه مورینیو» پس از اینکه پورتو را قهرمان لیگ قهرمانان اروپا کرد به استمفورد بریج رفت و در نخستین فصل سرمربیگری چلسی، این تیم را قهرمان لیگ برتر و جام اتحادیه کرد. در فصل بعد جام حذفی هم به این ۲ جام اضافه شد اما چلسی رقابت قهرمانی فصل ۰۷-۲۰۰۶ را به منچستریونایتد باخت. مورینیو بدون اینکه بتواند چلسی را به قهرمانی اروپا برساند، در تابستان ۲۰۰۷ لندن را ترک کرد.
«آورام گرانت» سرمربی بعدی چلسی بود و این تیم را در سال ۲۰۰۸ به نخستین فینال خود در لیگ قهرمانان اروپا رساند اما در آن سال هیچ جامی به دست نیاورد. پس از او «لوییس فیلیپه اسکولاری» با سابقه قهرمانی جام جهانی هدایت چلسی را بر عهده گرفت اما فقط هفت ماه در این تیم دوام آورد و برکنار شد. چلسی در لیگ برتر چهارم شد و در لیگ قهرمانان هم به جام نرسید. پس از آن نوبت «گاس هیدینک» رسید که چلسی را قهرمان جام حذفی کرد و با قرار گرفتن در رده سوم لیگ برتر، سهمیه لیگ قهرمانان را به دست آورد. در فصل ۱۰-۲۰۰۹ «کارلو آنچلوتی» چلسی را برای نخستین‌بار به قهرمانی همزمان لیگ برتر و جام حذفی رساند.

پس از اینکه آنچلوتی نتوانست در فصل بعد هیچ جامی به دست بیاورد از سمت خود برکنار شد و این بار نوبت «آندره ویلاش-بواش» رسید که پیش از آن چهار جام با پورتو به دست آورده بود. اما چلسی با هدایت این مربی پرتغالی حتی نتوانست در نیمی از مسابقات خود هم به پیروزی برسد تا پس از ۹ ماه حکم اخراج او هم امضا شود. «روبرتو دی‌متئو» دستیار ویلاش-بواش و اسطوره باشگاه چلسی در ادامه فصل هدایت این تیم را برعهده گرفت و چلسی را با شکست بایرن مونیخ به نخستین جام لیگ قهرمانان خود رساند. پس از آن دی‌متئو به عنوان سرمربی دائمی معرفی شد ولی دوران او هم چندان طولانی نبود و چند ماه پس از آغاز فصل و پس از حذف از لیگ قهرمانان برکنار شد.
«رافائل بنیتر» سرمربی پیشین لیورپول، مهمان جدید نیمکت چلسی بود. این انتقال با استقبال هوداران روبرو نشد ولی چلسی را به نخستین قهرمانی در لیگ اروپا رساند. در سال ۲۰۱۳ مورینیو یک بار دیگر هدایت چلسی را بر عهده گرفت و این تیم را در سال بعد یک بار دیگر قهرمان لیگ برتر کرد. اما مورینیو هم پس در زمستان فصل ۱۶-۲۰۱۵ و زمانی که با برخی بازیکنان دچار مشکل شده بود برکنار شد. دوباره هیدینک به نیمکت چلسی برگشت اما این تیم را به رده دهم لیگ رساند که بدترین رتبه چلسی در کل دوران مالکیت آبراموویچ بود.

در ادامه حضور مربیان ایتالیایی، این بار نوبت «آنتونیو کونته» بود که سرمربی چلسی شود. او تاثیری فوری در تیم گذاشت و در همان نخستین فصل حضورش چلسی را قهرمان لیگ برتر کرد. او در فصل بعد هم تیمش را به قهرمانی جام حذفی رساند ولی وقتی نتوانست سهمیه لیگ قهرمانان اروپا را کسب کند برکنار شد. «مائوریسیو ساری» دیگر مربی ایتالیایی بود که به استمفورد بریج وارد شد. او عملکرد خوبی در این تیم داشت و لندنی‌ها را به قهرمانی لیگ اروپا و سومی لیگ برتر رساند ولی چلسی را ترک کرد تا سرمربی یوونتوس شود.

«فرانک لمپارد» دیگر اسطوره باشگاه سرمربی چلسی شد و در شرایطی که پنجره نقل و انتقالاتی تیم بسته بود، به مقام چهارمی لیگ برتر رسید. در پنجره نقل و انتقالاتی پیش از آغاز فصل ۲۱-۲۰۲۰ چلسی ۲۰۰ میلیون پوند هزینه کرد تا فاصله خود را با منچسترسیتی و لیورپول کم کند اما در ژانویه و زمانی که تیم در رده نهم لیگ بود لمپارد هم برکنار شد.

«توماس توخل» آلمانی سرمربی بعدی چلسی بود و علاوه بر اینکه این تیم را به جمع چهار تیم برتر لیگ رساند، دومین لیگ قهرمانان اروپا را هم برای چلسی فتح کرد. در این فصل هم چلسی با هدایت توخل سوپرکاپ اروپا و جام جهانی باشگاه‌ها را به افتخارات خود اضافه کرد. این تیم درحال حاضر در رده سوم لیگ برتر قرار دارد ولی ماجراهای مربوط به تحریم و فروش باشگاه، تیم را با مشکلات زیادی روبرو کرد.
چلسی سرانجام با قیمت ۴.۲۵ میلیارد پوند یعنی بیش از ۳۰ برابر گران‌تر از مبلغی که آبراموویچ برای خریدش هزینه کرده بود به یک کنسرسیوم به رهبری «تاد بوهلی» فروخته شد. این باشگاه در این دوران پنج بار لیگ برتر، ۲ بار لیگ قهرمانان، پنج بار جام حذفی، سه بار جام اتحادیه، ۲ بار جام خیریه، ۲ بار لیگ اروپا، یک بار سوپرکاپ اروپا و یک بار جام جهانی باشگاه‌ها را فتح کرد.

منبع: ایرنا

۱۴۰۱/۲/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...