نسخه چاپی

4 محور مهم سفر كرزای به آمریكا

عکس خبري -  4 محور مهم سفر کرزاي به آمريکا

"حامد كرزای در حالی امروز (دوشنبه) كابل را به مقصد آمریكا ترك كرد كه این سفر نقاط ضعف و قوت وی را افشا خواهد كرد."

به گزارش نمابه نقل از ایسنا، شبکه دویچه وله در گزارشی نوشت: "حامد کرزای، رئیس‌جمهوری افغانستان همچنان از حمایت آمریکا بهره‌مند است اما نگرانی‌های دیگری در خصوص خروج سربازان خارجی، انتخابات در افغانستان، پاکستان و گروه طالبان دارد.

حامد کرزای در سفر خارجی چند روز بعد خود دست کم چند روز را در آمریکا سپری خواهد کرد.

وی قرار است در این سفر با باراک اوباما،‌ رئیس جمهوری آمریکا در خصوص شمار نیروهای آمریکایی در افغانستان پس از سال 2014 و انتخابات آتی ریاست جمهوری افغانستان گفت‌وگوی مفصلی داشته باشد.

هر دو عنوان اهمیت تعیین‌کننده برای آینده افغانستان دارد زیرا شمار نیروهای خارجی برای امنیت افغانستان اهمیت محوری دارد و انتخابات نیز مسیری را که کشور در پیش خواهد گرفت، نشان خواهد داد.

دیگر عناوین حائز اهمیت نیز شامل اقتصاد، روابط میان افغانستان و کشورهای همسایه این کشور به خصوص پاکستان و همین طور مذاکره در خصوص یک توافق امنیتی احتمالی دو جانبه خواهد بود.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند پس از دور بعدی خروج سربازان آمریکایی از افغانستان در سال 2014 دست کم 30 هزار سرباز ناتو و آمریکا در این کشور همچنان استقرار پیدا کنند.

بسیاری از افغان‌ها نگران هستند که بخش‌های جنوبی و شرقی این کشور که مرز مشترک با پاکستان دارند بار دیگر به دست شبه‌نظامیان خواهند افتاد به همین دلیل دولت کابل خواهان ارتقای جامع نیروهای پلیس و ارتش این کشور شده است."

در ادامه این گزارش آمد است:" ایمل فیضی، سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان اظهار کرد: یکی از مهمترین عناوین مذاکرات میان حامد کرزای و باراک اوباما مساله ارتقای نیروهای امنیتی افغانستان خواهد بود. ما قبلا نیز تصریح کرده‌ایم که آمریکا باید مطابق نیازها و منافع مشترک ما به آموزش ارتش ما بپردازد.

یکی از نگرانی‌های ویژه حامد کرزای به گفته ایمل فیضی، تجهیز نیروی هوایی افغانستان است که تاکنون از قدرت چندانی برخوردار نبوده است. در 18 سال گذشته آمریکا به جای تحویل جنگنده به افغانستان این کار را در قبال پاکستان انجام داده است. افغانستان تمایل دارد که این شکاف کمتر شود.

به گفته "کنراد اسکتر"، کارشناس آسیای جنوبی این اتفاق رخ نخواهد داد. وی تاکید می‌کند به دلیل وجود رابطه رقابتی میان افغانستان و پاکستان تحویل جنگنده به نیروی هوایی افغانستان موجب تشدید رقابت میان دو کشور شده و مطمئنا باعث بدتر شدن رابطه میان آمریکا و پاکستان خواهد شد.هیچ کس در واشنگتن نمی‌تواند از این مساله حمایت کند.

همچنین این سفر قرار است پیامی را هم به پاکستان و هم به شبه‌نظامیان طالبان دهد. اعلام نزدیکی میان دولت افغانستان و آمریکا، پاکستان را تحت فشار قرار می‌دهد."

در پایان این گزارش عنوان شد : "به گفته اسکتر، این برای پاکستان به معنی این است که این کشور باید تلاش کند وارد ائتلافی شود تا از منزوی شدن خود جلوگیری کند. پیام کرزای به طالبان متفاوت است.

پیام دیگر این است که مذاکرات صلح در صورت انجام باید با مشارکت دولت افغانستان و نباید تنها با طرف آمریکایی انجام شود چرا که کرزای از حمایت آمریکا برخوردار است و این سفر نیز قرار است این مساله را نشان دهد."

۱۳۹۱/۱۰/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...