نسخه چاپی

برنامه بانك مركزی برای جمع نقدینگی

مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانك مركزی از فروش 100 درصد اوراق مشاركت عرضه شده بانك مركزی در مرحله دوم خبر داد و گفت: با فروش این اوراق 2500 میلیارد تومان نقدینگی از اقتصاد جمع‌آوری شد.

به گزارش نما، پیمان قربانی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به استقبال مناسب از عرضه اوراق مشارکت یک ساله بانک مرکزی در مرحله دوم، اظهارداشت: در این مرحله 100 درصد اوراق مشارکت عرضه شده توسط 7 بانک عامل به فروش رسید.

وی با بیان اینکه مدت زمان سررسید این اوراق یک ساله و سود آن 20 درصد است، افزود: فروش این میزان اوراق کم سابقه بود در حالی که برخی تصور می‌کردند استقبال چندانی از این اوراق نشود.

مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی، با اشاره به برنامه‌های بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی، گفت: علاوه بر دیگر ابزارها، انتشار اوراق مشارکت یکی از ابزارهای بانک مرکزی برای تحقق این هدف است که در یک گام توانست 2500 میلیارد تومان نقدینگی را از اقتصاد جمع‌آوری کند.

بر اساس آخرین خبرها حجم نقدینگی در اقتصاد ایران به ۴۱۵ هزار میلیارد تومان رسیده است، بانک مرکزی در اولین مرحله انتشار اوراق مشارکت در سال جاری اقدام به انتشار ۲۵۰۰ میلیارد تومان اوراق کرد.

در مرحله دوم نیز ۲۵۰۰ میلیارد تومان اوراق از ۲۵ آذر ماه آذر منتشر شد که تا ۱۳ دی به فروش رفته است.

بانک مرکزی از ابزار انتشار اوراق مشارکت معمولا برای جمع آوری نقدینگی و مهار توم استفاده می‌کند.

۱۳۹۱/۱۰/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...