نسخه چاپی

چراغ سبز آمریكا برای فروش تجهیزات نظامی به تركیه

عکس خبري -چراغ سبز آمريکا براي فروش تجهيزات نظامي به ترکيه

بایدن به دنبال فروش موشك‌های نسل جدید و ارتقای تجهیزات نظامی تركیه به عنوان عضوی از ناتو است.

به گزارش نما، وال استریت ژورنال گزارش داده که دولت «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا از کنگره خواسته است تا برای فروش موشک‌ها و ارتقا تجهیزات نظامی به ترکیه چراغ سبز نشان دهد و همکاری کند.

گفته شده قرارداد نظامی مورد نظر بایدن با ترکیه حدود ۳۰۰ میلیون دلار ارزش دارد و به گفته منابع آمریکایی به تعمیق روابط دفاعی بین متحدان ناتو منجر می‌شود.

با این حال، قرارداد پیشنهادی بایدن با ترکیه ارتباطی با توافق ۶ میلیارد دلاری گذشته ترکیه برای خرید ۴۰ جت F-۱۶ لاکهید مارتین ندارد.

پیشتر خرید و استقرار سامانه‌های موشکی دفاعی اس -۴۰۰ ساخت روسیه توسط ترکیه در سال ۲۰۱۷ منجر به حذف این کشور از برنامه جت‌های جنگنده اف -۳۵ آمریکا در سال ۲۰۱۹ به دلیل نگرانی از جاسوسی سامانه راداری روسیه از این هواپیما شده بود و باعث شد تا برخی از قانونگذاران آمریکایی علیه فروش سلاح و ارتقا تجهیزات به ترکیه وارد عمل شوند.

با این حال با وقوع جنگ اوکراین که موازنه‌های منطقه‌ای را متزلزل کرده است، آمریکا بدنبال تقویت پیوستگی ترکیه در ناتو می‌باشد. حمایت ترکیه از اوکراین در جنگ از طریق صادرات هواپیماهای بدون سرنشین Bayraktar TB۲ و نقش آن به عنوان تسهیل کننده مذاکرات صلح بین دو طرف، به آنکارا کمک کرده است تا جایگاه خود در ناتو را بهبود بخشد.

«کارن دونفرید»، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا هفته گذشته در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا گفت: «ترکیه خود را به عنوان متحد کلیدی، مفید و استراتژیک آمریکا نشان داده و این پیوندها لازم است تقویت شود.»

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز در ماه مارس در تماسی تلفنی موضوع فروش F-۱۶ را با همتای آمریکایی خود مطرح کرد و مقامات ارشد در آنکارا تأیید کردند که مذاکرات در مورد F-۱۶ ها و کیت‌های نوسازی پیشرفت مثبتی داشته است.
منبع: مهر

۱۴۰۱/۲/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...