نسخه چاپی

آمریكا توان مقابله همه‌جانبه با ایران را ندارد

عکس خبري -آمريکا توان مقابله همه‌جانبه با ايران را ندارد

سردبیر مجله «ژئوپلیتیك» روسیه با اشاره به مشكلات آمریكا در منطقه بویژه در افغانستان، توان واشنگتن برای مقابله همه‌جانبه با ایران را ناچیز توصیف كرد

به گزارش نمابه نقل از فارس، لئونید ساوین سردبیر مجله ژئوپلیتیک و رئیس مؤسسه بین‌المللی «جنبش اوراسیا» در مصاحبه با خبرنگار فارس در دوشنبه در مورد اقدامات آمریکا علیه ایران، گفت: در دور جدید ریاست جمهوری اوباما تغییر خاصی در سیاست آمریکا ایجاد نخواهد شد ضمن این که واشنگتن در حال حاضر در آن حدی نیست که تجاوز وسیعی را در خاور نزدیک انجام دهد.

با توجه به مشکلات فراوان آمریکا در افغانستان و عراق، توسعه گسترده و پرتحرک فعالیت در مناطق اقیانوس آرام مستلزم تمرکز خاص در این زمینه می‌باشد و در حال حاضر آمریکا برای مقابله همه‌جانبه با ایران توان لازم را ندارد.

علاوه بر این در حال حاضر مشکلات خاصی نیز برای جابه‌جایی تجهیزات نظامی آمریکا وجود دارد.

فارس: به نظر شما آمریکا برای انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو در ایران چه اقداماتی انجام خواهد داد؟

در این رابطه کاخ سفید همچون گذشته به طور علنی خط‌مشی تفرقه‌افکنی بین مسئولان ایرانی و تقویت دیپلماسی سایبری یعنی استفاده از اینترنت و تشدید جنگ روانی از طریق کانال‌های ماهواره‌ای و رادیویی علیه ایران را دنبال خواهد کرد.

این مسئله در حالی خواهد بود که چنانچه آمریکا اقدام به تشدید اوضاع پیرامون ایران کند، در آن صورت توافق واشنگتن با روسیه بر سر مسائل استراتژیک مشکل خواهد بود.

در ضمن دوره گذشته ریاست جمهوری اوباما همزمان با ریاست جمهوری «دیمیتری مدودف» بود اما وی در حال حاضر این مسؤلیت را به «ولادیمیر پوتین» سپرده که از نگاه دیپلماسی کاملا با مدودف تفاوت دارد.

علاوه بر این با توجه به جایگاه ویژه ایران، واشنگتن بسیار محتاطانه در تلاش است تا با کمک روسیه به اهداف خود دست یابد که البته با روی کار آمدن پوتین انتظار نمی‌رود توفیقی در این زمینه داشته باشد.

فارس: سیاست واشنگتن در ارتباط با روسیه و چین چگونه خواهد بود؟

به احتمال زیاد آمریکا سعی خواهد کرد که مسائل و مشکلات خود را در آسیای مرکزی و افغانستان به ویژه در بحث ترانزیت با کمک و حمایت روسیه حل‌و فصل کند و همچنین تلاش می‌کند که همکاری‌های چین و روسیه با کشورهای دیگر را تضعیف کند.

علاوه بر این درگیری واشنگتن با «پکن» در مورد نفوذ در منطقه اقیانوس آرام نیز قابل پیش‌بینی می‌باشد.

در مورد روسیه نیز اعمال فشار به رهبران این کشور از طریق لیبرال‌های مخالف و ارگان‌هایی که ابزارهای آمریکا و غرب هستند، انجام خواهد شد.

با توجه به این که اعتراضات داخلی روسیه در حمایت از غرب در سال‌های ۲۰۱۲-۲۰۱۱ ناموفق بود، به احتمال زیاد آمریکا در آسیای مرکزی، جنوب قفقاز و اروپای شرقی به منظور مقابله با منافع روسیه بویژه برای ممانعت از تحقق پروژه‌های همگرایی اوراسیا، تلاش خواهد کرد.

با این وجود سیاست آمریکا در مجموع بستگی به تصمیم کنگره دارد که در اغلب موارد اهرم‌های تأثیرگذاری آن‌ بیشتر از رئیس جمهور می‌باشد

۱۳۹۱/۱۰/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...