نسخه چاپی

شكست بزرگ پروژه غربی_عربی علیه مقاومت لبنان

عکس خبري -شکست بزرگ پروژه غربي_عربي عليه مقاومت لبنان

یك روزنامه لبنانی نوشت، نتایج انتخابات پارلمانی 2022 لبنان، یك نكته را گوشزد می‌كند و این نكته، شكست پروژه زدن مقاومت و از بین بردن محبوبیت مردمی آن است.

به گزارش نما، دیروز انتخابات پارلمانی ۲۰۲۲ لبنان برگزار و شمارش آرای انتخابات پارلمانی لبنان از دیشب (یکشنبه شب) آغاز شده و همه منتظر اعلام نتایج آن هستند.

روزنامه «الاخبار» لبنان، امروز در همین ارتباط نوشت، هر کسی که می‌خواهد در خوانش نتیجه انتخابات منصف باشد باید برنامه‌ها و اهدافی را که تمامی طرف‌ها تعریف کردند و همچنین ورود آنها به رقابتی شدید که همه سلاح غیرقانونی به کار گرفته شد، را در نظر بگیرد.

در ادامه این گزارش آمده، از سال ۲۰۱۸ حمله گسترده‌ای در لبنان، منطقه و جهان علیه ائتلافی که «میشل عون» را به قصر ریاست‌جمهوری لبنان رساند، شکل گرفت. منطقه و جهان نیاز به پنهانکاری نداشت تا بگوید هدفش در وهله اول رأس حزب‌الله است و این هدف اقدامات متنوعی را می‌طلبید که بارزترین آنها زدن حزب «التیار الوطنی الحر» (جریان ملی آزاد) و رئیس آن «جبران خلیل جبران» بود.

الاخبار افزود، از دو سال پیش تا کنون «قطار آمریکایی-سعودی-اماراتی» با همکاری قوای [جریان سیاسی] ۱۴ مارس و قوای ۱۷ اکتبر (که از اعتراضات ۱۷ اکتبر ۲۰۱۹ در لبنان شکل گرفته‌اند) برای تشکیل ائتلافی سیاسی جهت زمین زدن حزب‌الله و جریان آزاد ملی متوقف نشده است .

در ادامه این گزارش آمده، لبنانی‌ها باید با واقع‌گرایی بپذیرند نبردی که چهار سال پیش آغاز شده و در دو سال اخیر شدت گرفت در تحقق بیشتر اهدافش شکست خورد:

اول؛ محبوبیت مردمی مقاومت لبنان نزد شیعیان یا غیره از بین نرفت.

دوم؛ جریان آزاد ملی در هم شکسته نشده و نتایج (غیررسمی) که تا بامداد امروز منتشر شده بدان معنا نیست که این حزب به یک قدرت حاشیه‌ای –آنگونه که رقبایش می‌خواهند- تبدیل شده است؛ این حزب همچنان یک قدرت مسیحی مرکزی به شمار می‌رود. اما افزایش کرسی‌های حزب «القوات اللبنانیه» (حزب مسیحی رقیب جریان آزاد ملی و حزب الله) وضعیت را در این موضوع تغییر نخواهد داد زیرا شکاف سیاسی میان مسیحیان بیشتر خواهد شد و این امر در زمینه‌های زیادی بویژه در خصوص رفتار القوات با انتخابات دولتی و ریاست‌جمهوری آینده، خود را نشان خواهد داد. (رویترز در خبری مدعی شد جریان آزاد ملی در این دوره ۱۶ کرسی و حزب القوات ۲۰ کرسی را تا به اینجا از آن خود کرده‌اند).

سوم؛ «ولید جنبلاط» رئیس حزب «التقدمی الاشتراکی» با بزرگترین چالش در تاریخ سیاسی خود روبرو شد. وی نه تنها در تشکیل لیستی همراه با تغییرات شکست خورد بلکه حملات وی به حزب‌الله و سلاح مقاومت باعث نشد که آرای اعتراضی به سمت نامزدهای مورد حمایت سرازیر شود.

چهارم؛ این مورد بزرگترین نبرد در محافل سنی بود؛ تصمیم به برکنار «سعد الحریری» به دلیل عدم موفقیت وی در اهداف نبرد آمریکایی-سعودی باعث خشمی شد که کاهش چشم‌گیر آرای سنی‌ها را در پی داشت.

پنجم؛ به نظر می‌رسید که نیروهای بزرگ سکولار بر خلاف انتخابات گذشته در موضع ضعف قرار داشتند و آخرین نتایج نشان می‌دهد که دچار فرسایش شده‌اند.‌

ششم؛ لبنانی‌ها بار دیگر با آرای خود ثابت کردند که نقش تاریخی خانواده‌ها را نمی‌توان نادیده گرفت. نتایج نشان میدهد خانواده‌هایی که نمایندگان لبنانی در طول دهها سال از آنها برخاسته‌اند، هنوز هم با قدرت در صحنه حاضرند.

هفتم؛ از امروز به بعد، قوای منطقه‌ای و جهان ناچار است که بر اساس نتایج انتخابات رفتار کند، نتایجی که احتمالا تا چند ساعت دیگر اعلام می‌شود. هر ایده‌ای برای گفت‌وگو یا فشار بر لبنان را نمی‌تواند با تفکر «مشروعیت غصبی» توجیه کرد حتی اگر با صحبت درباره ایجاد ارعاب نسبت به سلاح حزب‌الله ادامه پیدا کند. اما موضوعی که لبنانی‌ها به زودی به آن پی خواهند برد این است که تشکیل دولت جدید بر اساس نتایج واقعی انتخابات خواهد بود و این نتایج یک چیز را می‌گوید: پروژه خارجی برای زدن مقاومت در لبنان شکست خورد.
منبع: فارس

۱۴۰۱/۲/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...