نسخه چاپی

زبان فارسی هویت ملی

اهمیت زبان فارسی از نگاه رهبری

عکس خبري -اهميت زبان فارسي از نگاه رهبري

زبان فارسی یكی از اركان هویت ملی ما است و همانطور كه رهبر انقلاب اسلامی می گویند: «حفظ هویت ملت بسیار مهم است چراكه ملتی كه هویت خود را گم كند در مشت بیگانگان آب می‌شود و از بین می‌رود»، و به راستی اگر ملتی هویت نداشته باشد، چیزی برایش نمی‌ماند.


اردیبهشت ماه را باید ماه زبان و ادب فارسی دانست؛ روز سعدی، روز بزرگداشت فردوسی (روز زبان فارسی) و روز بزرگداشت خیام، همگی در این ماه قرار دارند.زبان فارسي يكي از اركان هويت ملي ما است و همانطور که رهبر انقلاب اسلامی می گویند: «حفظ هويت ملت بسيار مهم است چراكه ملتي كه هويت خود را گم كند در مشت بيگانگان آب مي‌شود و از بين مي‌رود»، و به راستی اگر ملتي هويت نداشته باشد، چيزي برايش نمي‌ماند. اما متاسفانه این روزها رسانه های کشور همانند تلویزون که بیشترین تاثیر را بر ادبیات قشر جوان می گذارند به علت نوعی خودباختگی فرهنگی، عموما در صحبت هایشان از واژه‌های بیگانه استفاده می کنند چرا که گمان می کنند استفاده از واژهای انگلیسی برایشان شحصیت و اعتبار به ارمغان می اورد در واقع دشمنان این مرز و بوم چون می دانند ايراني خون مي‌دهد، اما هويت نمي‌دهد دست به دامن نفوذ به زبان فارسی شده تا زبان را كه هويت ماست از ما بگيرند، در مقابل ما باید با استفاده از فردوسي و ديگر شخصيت‌هاي فرهنگي هويت، فرهنگ و روح ايراني را در جواني كه امروز در معرض هجوم اطلاعات رسانه‌هاي بيگانه قرار دارد، احيا و شخصيت قومي، ملي و فرهنگي‌مان را تقويت كنيم.
رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران نیز از گذشته تا به امروز تاکید فراوانی بر آموزش و حفظ زبان فارسی برای ایرانیان داخل و خارج از ایران داشته اند و از جمله به صورت خاص تاکید کرده اند که جوانان باید زبان فارسی را برای انتقال به آیندگانشان به خوبی یاد بگیرند تا بتوانند در زمینه های مختلف علمی پیشرفت کنند. از نظر مقام معظم رهبری، مسئله زبان فارسی صرفاً مسئله‌ای مربوط به ایران نیست، ایشان فارسی را کاملاً یک زبان بین‌المللی و مسائل آن را نیز جزو مسائل بین‌المللی می‌دانند ولی با این تفاوت که ما در خارج از کشور شاهد رشد فارسی‌آموزی در کشور‌های اروپایی و امریکایی هستیم و حتی اساتید بنام و پژوهشگران برجسته زبان فارسی در کشور‌های غربی حضور دارند که کار‌های برجسته‌ای نیز انجام داده‌اند، ولی در داخل کشور می‌بینیم که وضعیت زبان فارسی ناگوار است. رهبر معظم انقلاب در دیداری که سال ۹۴ با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتند به صراحت بر نگرانی خود از وضعیت زبان فارسی تأکید کردند و از اینکه کاری برای اصلاح انجام نمی‌شود، گلایه داشتند. در ادامه به چند نمونه از بیانات رهبر در مورد اهمیت زبان فارسی می پردازیم:
امام خامنه ای در دیدار با دانشجویان دانشگاه سمنان فرمودند: «برای پنجاه سال آینده برنامه‌ریزی کنید. … هدف را این قرار بدهیم که پنجاه سال بعد، کشور شما یکی از مراجع عمده و درجه‌ی اول علمی دنیا باشد؛ به طوری که اگر کسی خواست با تازه‌های دانش آشنا شود، مجبور بشود «زبان ملی» شما را یاد بگیرد. … شما کاری کنید که در پنجاه سال آینده، همین نیاز به زبان فارسی شما باشد.» (18/08/1385)
همچنین ایشان در دیدار با اساتید دانشگاه ها گفتند: «از پیشرفت علمی در کشور برای گسترش و نفوذ زبان فارسی استفاده شود. زبان خیلی مهم است برادران و خواهران عزیز! اهمیت «زبان ملی» یک کشور برای خیلی‌ها هنوز دانسته و شناخته نیست. زبان فارسی باید گسترش پیدا کند. باید نفوذ فرهنگىِ زبان فارسی در سطح جهان روزبه‌روز بیشتر شود. فارسی بنویسید، فارسی واژه‌سازی کنید و اصطلاح ایجاد کنید. کاری کنیم که در آینده، آن کسانی که از پیشرفت‌های علمی کشور ما استفاده می‌کنند، ناچار شوند بروند زبان فارسی را یاد بگیرند». (15/05/1392).
رهبر انقلاب در دیدار رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی فرمودند: « مدتی ادبیات فارسی -هویت ملی ما به زبان و خط ماست- اصلاً مورد غفلت و بی‌اعتنایی قرار گرفت؛ و خیلی چیزهای دیگر. این، نباید اتفاق بیفتد». (23/۰۵/1385).
ایشان در دیدار اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها تاکید کردند: من انتظارم این است که ما پنجاه سال دیگر -نمی‌گویم ده سال، پانزده سال دیگر- در دنیا و در سطح عالم، حرف اول علمی را بزنیم؛ یعنی مرزهای علم را ما تعیین کنیم. کار به جایی برسد که زبان ما – که زبان فارسی است – در دنیا زبان علم بشود». (13/۰۷/85).
در دیدار سال ۹۷ مقام معظم رهبری با شعرا که در نیمه ماه مبارک رمضان انجام شد، ایشان انتقاد صریحی از وضعیت به کارگیری زبان فارسی در صداوسیما داشتند که خوشبختانه پس از آن شاهد تغییرات مثبتی بودیم و شورا‌های نظارتی در صداوسیما ایجاد شد، ولی اکنون در فضای مجازی وضعیت استفاده از زبان فارسی بسیار ناگوار است و افراد از ترکیب‌های غلط فارسی با زبان‌های بیگانه استفاده می‌کنند. قشر نخبه جامعه به خصوص اساتید دانشگاه‌ها، نویسندگان و دانشمندان باید در فضای مجازی فعال تر شده و زمینه ساز استفاده ی درست از لغات فارسی شوند

۱۴۰۱/۲/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...