نسخه چاپی

برشی از اقدامات 9 ماهه دولت

كشور در چه شرایطی به دولت سیزدهم تحویل داده شد؟

عکس خبري - کشور در چه شرايطي به دولت سيزدهم تحويل داده شد؟

جهاد یعنی تلاش برای مقابله‌ با دشمن؛ هر تلاشی جهاد نیست. خیلی‌ها تلاش می‌كنند، تلاش‌های علمی زیادی می‌كنند،

حسین عباسیان

 جهاد یعنی چه؟



جهاد یعنی تلاش برای مقابله‌ با دشمن؛ هر تلاشی جهاد نیست. خیلی‌ها تلاش می‌کنند، تلاش‌های علمی زیادی می‌کنند، تلاش‌های اقتصادی می‌کنند که خوب و به‌جا است، اما جهاد نیست. جهاد یعنی تلاشی که هدف‌گیری در مقابل دشمن در آن وجود داشته باشد؛ این جهاد است. در اصطلاح اسلامی و منطق اسلامی، جهاد این [کاری] است که در مقابل دشمن انجام می‌گیرد. شما [اگر] کار اقتصادی بکنید برای مقابله‌ با دشمن، می‌شود جهاد؛ کار علمی و تحقیقی بکنید برای مقابله‌ با دشمن، می‌شود جهاد؛ حرف بزنید، تبیین کنید برای خنثی ‌کردن وسوسه‌ دشمن، می‌شود جهاد؛ اینها همه جهاد است. پس مهم این است که ما عرصه‌ جهاد را تشخیص بدهیم که در هر زمانی در چه عرصه‌ای باید جهاد کرد؛ این خیلی مهم است. (سوم بهمن 1400بیانات رهبری در دیدار مداحان اهل‌بیت)

 تبیین یعنی چه ؟

 این همان حرفی است که بنده همیشه می‌گویم: شما روایت کنید حقایق جامعه‌ خودتان و کشور خودتان و انقلاب‌تان را. شما اگر روایت نکنید، دشمن روایت می‌کند؛ شما اگر انقلاب را روایت نکنید، دشمن روایت می‌کند؛ شما اگر حادثه‌ دفاع مقدس را روایت نکنید، دشمن روایت می‌کند، هر جور دلش می‌خواهد؛ توجیه می‌کند، دروغ می‌گوید [آن هم]۱۸۰ درجه خلاف واقع؛ جای ظالم و مظلوم را عوض می‌کند. شما اگر حادثه‌ تسخیر لانه جاسوسی را روایت نکنید‌ـ که متأسفانه نکردیم‌ـ دشمن روایت می‌کند و کرده؛ دشمن روایت کرده، با روایت‌های دروغ. این کاری است که ما باید انجام بدهیم؛( بیانات رهبری در دیدار پرستاران و خانواده شهدای سلامت 21 آذر 1400)

برای جهاد تبیین گاهی باید سنت‌سوزی کرد گاهی باید سنت‌سازی کرد.
1- سنت شب خوابیدم صبح بیدار شدم من هم مثل شما صبح جمعه فهمیدم بنزین گران شده راباید سوزاند؛
2- سنت پشت میز نشینی و ویدئو کنفرانی اقتصاد کشور را معالجه کردن باید سوزاند؛
3- سنت وعده دادن‌های بی‌حساب و کتاب را باید سوزاند؛
4- سنت تشریفات زائد و اشرافی‌گری را باید سوزاند؛
5- سنت زیست تنبلانه اداری را باید سوزاند.

در کنار این به آتش کشیدن‌ها باید سنت‌سازی کرد:
الف- باید سنت عقلانیت انقلابی را ساخت. در این سنت، اصل بر ساختن است نه تاختن، باید از کارهای سطحی عبور کرد.
ب- باید برای هر دستاوردی، پیوست رسانه‌ای قوی ساخت. مقام معظم رهبری(1/1/1397) در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی فرمودند: به نظر من مهم‌ترین چالش کشور ما یک چالش ذهنی است.
باید فکری برای ساختن جامعه و ملتی با سواد رسانه‌ای مطلوب کرد.

ارکان تحقق جهاد تبیین
1ـ فهم درست از واقعیت
2ـ تکلیف‌شناسی در هرموقعیت
3ـ عزم و اراده پولادین و ثبات قدم

فهم درست از واقعیت
اولین رکن بسیار مهم و اساسی در تحلیل درست جنگ روایت‌ها، فهم درست از واقعیت است. در شرایط کنونی و پیچ تاریخی که جراحی اقتصادی درحال اجراست این فهم قرار است در کمک به دولت به عنوان پیش‌رو در این خط مقدم هزینه شود. متأسفانه برخی آگاهانه یا غیر آگاهانه در جهت عکس، ناامیدی را به جامعه تزریق می‌کنند.
آنچه که برخی به دنبال این مأیوس‌سازی و ناامید کردن مردم هستند ناشی از عدم اطلاع از ظرفیت‌ها وامکانات تحویل داده شده از دولت قبل به این دولت و نیز اقدامات 9 ماهه وسپس کیفیت جراحی اقتصادی کنونی توسط دولت سیزدهم می‌باشد.

کشور در چه شرایطی به دولت سیزدهم تحویل داده شد؟
1ـ تحویل دولتی با کسری بودجه بیش از 450 هزار میلیارد تومانی
2ـ مصرف تمام ۸ میلیارد دلار ارز ترجیحی مصوب سال ۱۴۰۰ در همان ماه‌های ابتدایی سال توسط دولت دوازدهم
3ـ تصویب رتبه‌بندی به زمین مانده بیش از 10 ساله معلمان در اوائل سال1400 واجرا از نیمه دوم سال 1400
4ـ پیش خورکردن برخی تولیدات و محصولات
5ـ وضعیت تأسف‌بار میزان کالاهای اساسی در انبارها
6ـ تحویل وضعیتی که در آن مردم با مرگ دست و پنجه نرم کرده و روزانه بیش از 700 نفر به دلیل وضعیت نابسامان کرونا ازدست رفته‌اند.
7ـ تحویل وضعیت واکسیناسیونی که چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ مجموع واکسن‌های تزریق ‌شده: ۱۴ میلیون و ۲۴۰ هزار و ۳۵ دوز بوده است.
8ـ دولت سیزدهم در شرایطی دولت را به دست گرفته است که با کاهش ۶۰ درصدی ساخت‌وساز مسکن در کشور در دولت آقای روحانی مواجه گردیده است.
9ـ به دست گرفتن سند تحول اقتصادی که بیست سال است روی زمین مانده است.
10ـ دریافت اقتصادی تهی از اقتصاد مقاومتی که متأسفانه دولت‌های گذشته این خواسته را محقق نکرده‌اند.
11‌ـ ... .
دولت سیزدهم آخرین دوره ۴ ساله تا افق پیش‌بینی شده برای چشم‌انداز بیست ساله(پایان ۱۴۰۴) است و همه کم‌کاری‌های گذشته برای تحقق چشم‌انداز در این دولت را باید جبران نماید.

برشی از اقدامات 9 ماهه
1ـ تدبیر ویژه برای نجات جان مردم از کرونا بعنوان اولویت اول و رساندن فوتی‌ها از 700 نفر به 7 نفر و پایین‌تر در اردیبهشت ماه سال جاری؛
2ـ واکسینه کردن مردم با تزریق قریب به 150 میلیون واکسن و تبدیل شدن به یکی از کشورهای صادرکننده واکسن؛
3ـ تسویه 54000 میلیارد تومان استقراض صورت گرفته توسط دولت قبل از بانک مرکزی؛
4ـ تسویه ماهیانه ۱۰ هزار میلیارد تومان بدهی اوراق قرضه‌ از دولت قبل؛
5ـ راه‌اندازی درگاه ملی مجوزهای کشور بعنوان عامل مهم زیرساختی در اقتصاد و جلوگیری از رانت و باند بازی؛
6ـ سازماندهی قانون مالیات و اجرای آن با صعب‌العبور کردن راه برای فرارکنندگان از مالیات؛
7ـ با اینکه دولت دوازدهم ۸ میلیارد دلار ارز ترجیحی مصوب سال ۱۴۰۰ را مصرف کرده بود و پولی برای واردات کالاهای اساسی با ارز ۴۲۰۰ برای دولت سیزدهم وجود نداشت، دولت توانست بازار کالاهای اساسی را بدون ارز ۴۲۰۰ اختصاص یافته به واردات کالاهای اساسی مدیریت و ذخیره کالای اساسی در انبارها را به حد مطلوب برساند؛
8ـ راه‌اندازی بانک رصد محصولات کشاورزی و امنیت غذایی برای کشور؛
9ـ اعلام اسامی ابربدهکاران بانکی و آغاز وصول مطالبات که سالیان سال رؤسای‌جمهور قبلی بارها و بارها، شعار اجرای آن را دادند اما ریسک جرات انتشار را نپذیرفتند؛
10ـ بازگشایی ساحل برای همه مردم به عنوان یک امر ضد اشرافی‌گری و ویژه‌خوری؛
11ـ ... .

شروع جراحی اقتصادی
بدنه اقتصادی کشور به شدت بیمار است و نیاز به جراحی دارد اما بدیهی است بدن ضعیف، نحیف و از کارافتاده را باید خیلی محتاطانه جراحی کرد زیرا طاقت عمل جراحی برای بیمار بسیار حیاتی است.

مقدمات و جراحي اقتصادي در حال اجرا
1ـ كاهش التهاب معیشت مردم جهت رسيدن جامعه به آرامش
2ـ حذف دلالی، واسطه‌گری، قدرت‌یابی و پول‌یابی سودجویان
3ـ كوتاه كردن دست رانت‌خواران و مفسدان اقتصادی توسط دستگاه قضا
4ـ درست كردن زیرساخت‌ها (با برنامه‌هایی همچون اصلاح یارانه‌ها، پایان دادن به فقر شدید در طبقات ضعیف کشور، اصلاح ساختار بودجه کشور و...).

تکلیف‌شناسی در هر موقعیت
جهاد تبیین با قید فریضه، فوری و قطعی بودن تکلیف را بر همه تمام کرده است.

برای این تکلیف باید:
1ـ به جای اجرا کردن، تکلیف را باید اثربخش و پیامد محور بودن ادا کرد؛
2ـ باید برای این تکلیف، پیش‌رونده‌های این عرصه همچون مسئولان، اهل تریبون، اهل قلم و رسانه‌ها دغدغه‌مند و با اراده قوی ورود نمایند.
3ـ تشکیلاتی کار کردن از مهم‌ترین شرایط و اقتضائات این تکلیف می‌باشد.
4) به‌روزسازی ابزار از لوازم تکلیف‌گرایی در جهاد تبیین است.

مقام معظم رهبری در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه امام‌ حسین(ع) فرمودند:
تأکید می‌کنم بر اینکه یک درس دائمی جلوی چشم سپاه وجود دارد و آن عبارت است از آیه کریمه «بسم الله الرحمن الرحیم» وَ اَعدوا لَهُم مَا استَطَعتُم من قُوةٍ وَ من رباط الخَیل یعنی ابزار؛ ابزار بایستی ابزار پیشرفته باشد. [ابزار] به‌روز باید باشد. یک ابزاری است که از دَه سال قبل مورد استفاده قرار می‌گیرد، امروز ممکن است به درد نخورد؛ ببینید امروز چه چیزی لازم داریم. در مورد ابزار بایستی به‌روز باشید. ابزار بایستی متنوع باشد؛ [متناسب با] زمین و آسمان و فضا و دریا و مرز و درون قلب کشور، همه جا؛ و ابزار اطلاعاتی و ابزار عملیاتی و همه جور ابزار. تنوع در ابزار هم جزو چیزهایی است که بایستی مورد توجه باشد. مسئله‌ فضای مجازی، امروز جزو ابزارها است؛... به اینها بایستی توجه کنید. پس بنابر‌این آن «قوه»، این هم «ابزار»؛ هر چه می‌توانیدـ مَا استَطَعتُم‌ـ بایستی در این زمینه‌ها خود را آماده کنید.

عزم و اراده پولادین و ثبات قدم در انجام تکلیف
تاریخ پر از عبرت صدراسلام را باید مرور کرد: چه بزرگانی که در بدر و حنین و احد با پیامبر بودند و در جیش اسامه مردود شدند، چه اصحاب رسولی که در جنگ صفین در مقابل امام زمان خویش شمشیر کشیدند و چه محب علی‌هایی که در صفین تا دم شهادت رفتند(جانباز) ولی در کربلا جلاد آن دشت گردیدند. از این کج رفته‌ها تاریخ کم ندیده است. در تاریخ انقلاب اسلامی از این کج رفته‌ها و جاماندگان کم نداریم. افرادی که فکر کردند چون برای انقلاب زحمت کشیده‌اند پس طلبکار انقلابند.

1‌ـ بی‌وفایی به انقلاب
آن كسانى كه از راه انقلاب برگردند، مثل كسانى هستند كه در تابستان روزه گرفته‌اند و تا اواخر روز، روزه را حفظ مي‌كنند، اما يك ساعت به غروب، طاقت‌شان تمام مي‌شود؛ افطار مي‌كنند. اين مثل همان كسى است كه از اول روز، روزه نگرفته است. باطل كردن روزه در هر زمانى از ساعات روز باشد، ابطال روزه است. در راه انقلاب اگر ثبات قدم وجود نداشت، انسان رابطه‌اش با انقلاب قطع مي‌شود. اين بى‌وفایى به انقلاب است.(14/3/1387)
2ـ مردد دراصل هدف:
بعضی از ماها وسط راه پایمان لغزید؛ بعضی از ماها در اصل هدف مردد شدیم؛ بعضی از ماها نتوانستیم خود را نگه داریم؛ دلبسته‌ به رفتارهای طاغوتی شدیم. 8/6/1384 بیانات در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت.
3ـ عدم قدرت تحلیل:
«اصحاب اميرالمؤمنين آنهايى كه دل او را خون كردند همه مغرض نبودند؛ اما خيلى از آنها مثل خوارج قدرت تحليل نداشتند. قدرت تحليل خوارج ضعيف بود. يك آدم ناباب، يك آدم بدجنس، يك آدم زبان‌دار پيدا مى‌شد و مردم را به يك طرف می‌كشاند؛ شاخص را گم می‌كردند. در جاده هميشه بايد شاخص مورد نظر باشد. اگر شاخص را گم كرديد، زود اشتباه می‌كنيد. بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با اقشار مختلف مردم(26/1/ 1370)
4‌ـ وسوسه‌ مال و مقام و ریاست
وسوسه‌ مال و مقام و ریاست، حتی در عَلَوی‌ترین حکومت تاریخ یعنی حکومت خود حضرت امیر‌‌المؤمنین (علیه‌السلام) کسانی را لغزاند، پس خطر بُروز این تهدید در جمهوری اسلامی هم که روزی مدیران و مسئولانش مسابقه‌ زهد انقلابی و ساده‌زیستی می‌دادند،‌ هرگز بعید نبوده و نیست.» (بیانیه گام دوم انقلاب)
5‌ـ حضرات پشیمان
مقام معظم رهبری در(28 /2/ 1399) فرمودند: یکی از مسائل انقلاب ما حضرات پشیمان است
ما اگر گمگشته راهیم عیب از جاده نیست جاده‌ها جا می‌گذارند آنکه را آماده نیست
دعای پایانی مقام معظم رهبری در دیدار با مداحان اهل‌بیت(علیهم‌السلام) 3/11/1400.
پروردگارا! به محمد و آل محمد، ما را سربازان جهاد عظیم این روزگار که «جهاد تبیین» است، قرار بده.

منبع: سایت بصیرت

۱۴۰۱/۲/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...