نسخه چاپی

آراستگی و تناسب اندام

راهكار اصلی كاهش وزن

عکس خبري -راهکار اصلي کاهش وزن

نتایج یك مطالعه نشان می دهد كه مدت زمان و كیفیت خواب ممكن است كلید مدیریت وزن باشد.

به گزارش نما، محققان توصیه می‌کنند بزرگسالان برای حفظ سلامت و تندرستی خود باید حداقل ۷ ساعت در شب بخوابند.

یک مطالعه جدید نشان داده است که رژیم‌ های غذایی کم کالری کوتاه مدت می‌توانند کیفیت خواب را در بزرگسالان مبتلا به چاقی افزایش دهند.

این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که کمبود خواب ممکن است از کاهش وزن در بزرگسالان مبتلا به چاقی جلوگیری کند و ورزش منظم ممکن است باعث حفظ خواب خوب شود.

مطالعات نشان داده‌اند که کیفیت پایین و خواب محدود ممکن است خطر اختلالات متابولیک، افزایش وزن و چاقی را افزایش دهد.

همچنین نشان داده شده است که کمبود خواب باکیفیت، میل به غذاهای پر کالری و حاوی کربوهیدرات بالا را افزایش می‌دهد.

تحقیقات جدید نشان داده است که کمبود خواب باکیفیت می‌تواند تلاش افراد برای حفظ کاهش وزن پس از رژیم را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

دکتر «سیگن تورکوف»، سرپرست تیم مطالعه از دانشگاه کپنهاگ دانمارک، می‌گوید: «بزرگسالانی که به اندازه کافی نمی‌خوابند یا بعد از کاهش وزن خواب بی‌کیفیت دارند، نسبت به افراد با خواب کافی، در حفظ وزن کمتر موفق به نظر می‌رسند.»

محققان با استفاده از داده‌های کارآزمایی با دارونما، کیفیت و مدت خواب ۱۹۵ بزرگسال مبتلا به چاقی را بررسی کردند. شرکت کنندگان به مدت ۸ هفته از یک رژیم غذایی کم کالری استفاده کردند و به طور متوسط ۱۲ درصد وزن بدن خود را از دست دادند.

برای ۱۲ ماه بعد، شرکت کنندگان متعهد شدند که یکی از موارد زیر را دریافت کنند:

• تزریق روزانه دارونما

• تزریق دارونما و ورزش روزانه

• تزریق روزانه ۳ میلی گرم داروی کاهش وزن لیراگلوتاید

• تزریق روزانه لیراگلوتید و ورزش

کیفیت خواب با استفاده از پرسشنامه و از طریق شاخص کیفیت خواب پیتزبورگ (PSQI) اندازه گیری شد، که در آن نمره ۵ یا بیشتر نشان دهنده خواب ضعیف و زیر عدد ۵ خواب خوب است.

شرکت‌کنندگان قبل و بعد از ۸ هفته رژیم کم کالری و در هفته‌های ۲۶ و ۵۲ حفظ وزن، از شتاب‌سنج‌هایی برای اندازه‌گیری مدت خواب استفاده کردند.

محققان دریافتند که کیفیت خواب ۰.۸ نمره افزایش یافته و مدت زمان خواب پس از ۸ هفته رژیم غذایی اولیه با کالری محدود ۱۷ دقیقه در شب افزایش یافته است.

مطالعه طولانی‌مدت نشان داد بزرگسالان مبتلا به چاقی که کمتر از ۶ ساعت در شب می‌خوابیدند یا کیفیت خواب پایینی داشتند، شاخص توده بدنی شأن ۱.۱ افزایش یافت.

در مقابل، بزرگسالان چاق که بیش از ۶ ساعت خواب با کیفیت در هر شب داشتند، شاخص توده بدنی شأن ۰.۱۶ کاهش یافت.

دکتر تورکوف گفت: «بزرگسالانی که به اندازه کافی نمی‌خوابند یا خواب بی کیفیتی دارند، ممکن است از حمایت الگوی خواب و همچنین حمایت از حفظ کاهش وزن بهره مند شوند.»

او افزود: «قبل از شروع کاهش وزن، شناسایی الگوهای خواب ممکن است مفید باشد.»

منبع: مهر

۱۴۰۱/۲/۲۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...