نسخه چاپی

گازوئیل سهمیه بندی می شود؟

6 سال پیش زمانیكه بنزین سهمیه بندی شد زمزمه ها در خصوص سهمیه بندی گازوئیل نیز آغازشد.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین، اما از آنزمان تا کنون علاوه براینکه این سوخت حداقل در بخش حمل ونقل کشور سهمیه بندی نشده بلکه قیمت آن نیز چندان افزایش نیافته است.

زمانیکه قراربود هدفمندی یارانه ها اجرایی شود عده ای با تاکید بر نیاز بخش کشاورزی به گازوئیل سعی بر عدم افزایش قیمت این سوخت داشتند و البته کم و بیش موفق هم بودند.

چراکه قیمت گازوئیل نسبت به قیمت آن در کشورهای همسایه افزایش نیافت و افزایش قیمت دلار هم مبنای سود هنگفتی قرار گرفت برای قاچاقچیانی که این روزها از قاچاق بیش از 6 میلیون لیتری این سوخت به کشورهای همسایه سودهای کلان به جیب می زنند.

هرچند که راهکاری برای مقابله با این قاچاق اندیشیده شده اما بنابر اظهارات مسوولان این روش ها نتوانسته این قاچاق را مهارکند و شاید علت آن را باید در دست های پنهانی جستجو کرد که این روزها سودهای میلیونی را در هر روز به جیب می زنند و البته مانعی می شوند برای اجرای سهمیه بندی گازوئیل در کشور.

نمونه این ادعا را می توان در قاچاق گازوئیل از طریق یک خط لوله 10 کیلومتری به سمت ترکیه جستجو کرد که قطعا قاچاقچیان خرده پا نمی توانند از پس کشیدن چنین خط لوله ای و استراتژی قاچاق سوخت بر بیایند. بنابراین قطعا باید تشکیلات بزرگتری پشت این قاچاق فراورده از ایران به کشورهای همسایه باشد.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت چندی پیش از سهمیه بندی گازوئیل در بهمن تا اسفند سالجاری خبرداده بود و در این بین نیز وزیرنفت نیز بر سهمیه بندی این فرآورده نفتی تاکید کرده بود.

این درحالی است که مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در گفت وگو با خبرآنلاین از استراتژی برای سهمیه بندی گازوئیل ابراز بی اطلاعی می کند و تاکید دارد: فعلا برنامه ای برای سهمیه بندی گازوئیل در بخش حمل و نقل کشور وجود ندارد.

کشکولی درعین حال تاکید کرد: درحال حاضر در بخش صنایع و کشاورزی گازوئیل سهمیه بندی است اما برنامه ای برای بخش حمل و نقل هنوز وجود ندارد.

پیش ازاین رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور با اعلام اینکه تمامی خودروهای سنگین دیزلی مطابق با حجم گاز و توناژ خودرو و کلاس موتور سهمیه گازوئیل دریافت خواهند کرد،افزوده بود با وجود اعمال محدودیت در مصرف گازوئیل، تغییری در قیمت این فرآورده نفتی حاصل نخواهد شد.

درعین حال وزیر نفت در آبانماه سالجاری نیز از سهمیه‌بندی گازوئیل برای خودروهای گازوئیلی و نیز بخش صنعت خبر داده بود.

ازسویی دیگر نمایندگان مجلس هم از سهمیه بندی گازوئیل به شدت استقبال کرده اند.
اسماعیل جلیلی یک عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان این که سهمیه بندی گازوییل می تواند به ساماندهی مصرف کمک کند، گفت: فضا برای سهمیه بندی گازوییل مناسب است.

درعین حال سید مهدی موسوی نژاد یک عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز تاکید دارد: راهبرد سهمیه بندی گازوییل برای جلوگیری از قاچاق است که برای اجرای آن باید نیازها را به خوبی شناسایی کرد، به ویژه در بخش کشاورزی که از این سوخت استفاده می شود.

بحث سهمیه بندی گازوئیل در بخش حمل و نقل درشرایطی مسکوت باقی مانده که اخیرا وزیرنفت تاکید کرده بود: در حالی که قیمت یک لیتر آب در ایران 500 تومان است سه لیتر گازوئیل 450 عرضه می‌شود.

۱۳۹۱/۱۰/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...