نسخه چاپی

روسیه: خطر تولید سلاح اتمی توسط اوكراین وجود دارد

عکس خبري -روسيه: خطر توليد سلاح اتمي توسط اوکراين وجود دارد

وزیر دفاع روسیه با هشدار درباره احتمال تولید تسلیحات اتمی در اوكراین، گفت اخیراً نیز شبكه‌ای متشكل از ۳۰ آزمایشگاه بیولوژیكی برای تحقیقات نظامی آمریكا در خاك اوكراین تشكیل شده بود.

به گزارش نما، «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه امروز (سه‌شنبه) از احتمال تولید تسلیحات اتمی توسط دولت اوکراین خبر داد.

شویگو طی سخنرانی در جمع وزرای دفاع کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی گفت عملیات نظامی ویژه روسیه در منطقه دونباس، باوجود فشار و حمایت غرب از اوکراین، طبق برنامه‌ریزی‌ها تا محقق شدن اهداف آن، ادامه دارد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی درباره ملاحظات ارتش روسیه درخصوص غیرنظامیان در مناطق درگیری توضیح داد: «ما عامدانه سرعت پیشروی نیروهای مسلح خود در اوکراین را کاهش می‌دهیم تا به مردم غیرنظامی فرصت خروج بدهیم».

وزیر دفاع روسیه درباره ارسال روزانه تسلیحات توسط کشورهای اروپایی و آمریکا به اوکراین اظهار داشت: «غرب از ترس شکست نیروهای اوکراینی، بلافاصله [از زمان آغاز عملیات] ارائه سلاح‌های مرگبار به اوکراین را سازماندهی کرد».

بر اساس این گزارش، شویگو همچنین هشدار داد خطر تولید سلاح اتمی توسط رژیم کی‌یف و ساخت موشک‌های دارای قابلیت حمل این سلاح‌ها، واقعی است.

به نوشته اسپوتنیک، وی همچنین گفت که اوضاع امنیتی در شرق اروپا که حوزه سازمان پیمان امنیت جمعی است، به شکل محسوسی وخیم‌تر شده و کشورهای غربی به هشدارهای روسیه درخصوص عدم گسترش ناتو به سمت شرق اروپا بی‌توجهی می‌کنند.
وزیر دفاع روسیه با بیان اینکه ناتو، اوکراین را به کشوری متخاصم با روسیه و ابزار فشار بر مسکو تبدیل کرده، اظهار داشت: «ائتلاف آتلانتیک شمالی به مرزهای ما نزدیک شد و پتانسیل جنگی خود را چندین برابر افزایش داد. تلاش‌ها برای پیوستن اوکراین به ناتو، استقرار زیرساخت‌های نظامی ائتلاف در خاک این کشور تشدید شد و [اوکراین] به یک کشور متخاصم با ما تبدیل شد».

شویگو یادآور شد که شبکه‌ای متشکل از ۳۰ آزمایشگاه بیولوژیکی برای تحقیقات نظامی آمریکا در خاک اوکراین تشکیل شده و مستندات اینکه تحقیقات به صورت مخفیانه و بر خلاف تعهدات بین‌المللی انجام شده است، وجود دارد.

وبگاه شبکه «ریانووستی» به نقل از وی نوشت: «در مجاورت مرزهای ما، اجزای سلاح‌های بیولوژیکی ایجاد شده است، روش‌هایی برای بی‌ثبات کردن وضعیت اپیدمیولوژیک در دستور کار [اوکراین و آمریکا] است».

این مقام نظامی ارشد روس ادامه داد: «ایالات متحده مسیری را برای برچیدن کامل ساختار فعلی امنیت بین‌المللی تعیین کرده و آن را با استقرار سامانه‌های موشکی و تولید موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌برد تشدید می‌کند».

شویگو درباره اقدامات غرب علیه سازمان پیمان امنیت جمعی نیز گفت: «کشورهای غربی در حال انجام کار هدفمند برای تضعیف روابط متحدانه بین کشورهای سازمان هستند. ما می‌دانیم که چه فشاری بر متحدان ما اعمال می‌شود. تهدیدهای پنهان، باج خواهی، دسیسه‌چینی از جمله ترفندهایی است که استفاده می‌شود. همه این‌ها ما را ملزم به اتحاد بیشتر، فعال‌تر و شفاف‌تر می‌کند. روسیه به ارائه کمک‌های لازم به متحدان خود در خنثی کردن تهدیدهای نوظهور و دفاع از حاکمیت ادامه خواهد داد».

به نوشته ریانووستی، وی با بیان اینکه غرب از به رسمیت شناختن حقایق شکنجه شدن پرسنل نظامی روسیه در اوکراین خودداری می‌کند، افزود: «کشورهای به اصطلاح متمدن نه تنها وجود نئونازیسم در اوکراین را انکار می‌کنند، بلکه با افتخار از نمایندگان واحدهای نازی که در جنایات خونین دخیل بودند نیز میزبانی می‌کنند».

پیش از این نیز «واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل گفته بود رسانه‌های غربی اذعان کردند که ساکنان شهر «بوچا» به دست نیروهای مسلح اوکراین کشته شده‌اند.

رکن اطلاعات ارتش انگلیس نیز امروز با اشاره به تشدید عملیات نظامی روسیه در منطقه دونباس، گفت تمام استان لوهانسک در شرق اوکراین در معرض تصرف توسط روس‌ها قرار دارد.
منبع: فارس

۱۴۰۱/۳/۳

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...