نسخه چاپی

غافلگیری یك مقام روسی در دیدار با مقام‌معظم‌رهبری

ناطق نوری در كتاب خاطرات خود به دیدار رئیس مجلس روسیه با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اشاره می‌كند

به گزارش نما به نقل از نامه، خاطرات شخصیت‌های سیاسی و مذهبی می‌تواند برای علاقه‌مندان به تاریخ و سیاست ایران بسیار جالب توجه باشد. یکی از این سیاستمدارن ناطق نوری است. رئیس سابق مجلس شورای اسلامی که عهده دار رئیس دفتری بازرسی نهاد مقام معظم رهبری است در خاطرات خود به دیدار رئیس مجلس روسیه با مقام معظم‌رهبری اشاره می‌کند. ناطق نوری که آن زمان ریاست مجلس شورای اسلامی را برعهده داشت می‌گوید:

«وقتی رئیس مجلس روسیه آقای سِلِزنیا‌اُف به ایران آمد، دیداری هم با رهبری برای ایشان در نظر گرفتیم. ایشان در میدان سیاست آدم بسیار مقتدری بود، وقتی خدمت مقام معظم رهبری رسید، آقا خیلی ایشان را تحویل گرفت و خیلی از روسیه تجلیل کرد. نکته جالب در این ملاقات این بود که آقا به ایشان فرمود: «شما نژادتان و نسل‌تان نشان می‌دهد که آدم‌های غیور و جسوری هستید، شما از نژاد اسلاو هستید.» بعد هم به حمله‌ی ناپلئون به روسیه و آتش‌زدن مسکو اشاره کردند و گفتند: «من دو رمان راجع به حمله‌ی ناپلئون به مسکو خواندم. یک رمان را شخصی فرانسوی و رمان دیگر را یک نفر روسی نوشته بود» رئیس مجلس روسیه خیلی مبهوت شد بعد آقا فرمود که ببینید نویسنده‌ی فرانسوی « اسم او را هم آورد » می آید از یک دریچه این حمله و این ماجرا را می‌گوید که ما رفتیم، زدیم، سوزاندیم و غارت کردیم؛ اما نویسنده‌ی روسی از این موضع وارد می‌شود که مقاومت کردیم و ایستادیم فرانسوی‌ها را به این‌جا کشانیدم و در آتش قهر سوزاندیم. ببینید این نگاه شما به تاریخ است و شما این سابقه را دارید، می‌توانید اقتدار گذشته‌ی خود را دوباره احیا کنید.»

وقتی رئیس مجلس روسیه از جلسه‌ی ملاقات بیرون آمد، گفت: این رهبر شما مرا غافلگیر کرد و از من هم پرسید که تو تاریخ مسکو را می‌دانی؟! واقعا آقا از او پرسید که شما تاریخ مسکو و حمله‌ی ناپلئون و این‌ها را بلدی؟ رئیس مجلس روسیه ادامه داد: من دیدم تاریخ ما را بهتر از ما بلد است و تعجب کردم ایشان با این همه کار، چگونه چنین اطلاع دقیقی از نویسنده‌ی روسی و فرانسوی و تاریخ و رمان و حمله‌ی ناپلئون به مسکو دارد و آن را مطالعه کرده است

۱۳۹۱/۱۰/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...