نسخه چاپی

گفتگو با كارشناسان بهداشت محیط و تغذیه ‌درباره چگونگی حفظ سلامت در روزهای غبارآلود

ماسك بزنید و كولرها را خاموش كنید

عکس خبري -ماسك بزنيد و كولرها را خاموش كنيد

ماسك‌های N95 یا ماسك‌هایی كه در كشوربه نام سه بعدی شناخته می‌شود تا 70درصد مانع ورود گرد و غبار به دستگاه تنفسی می‌شود.

آسمان نارنجی شده است و گرد و غبار یکه تازی می‌کند. فقط در دوشنبه گذشته حدود هزار نفر در خوزستان به دلیل مشکلات تنفسی روانه بیمارستان شده‌اند. شرایط در استان‌های دیگر نیز مناسب نیست. در شرایطی که سیاست‌های مسؤولان برای مهار این پدیده راه به جایی نمی‌برد. با ۵ توصیه‌ای که در ادامه به آن‌ها پرداخته‌ایم می توانید اثرات مخرب ریزگرد‌ها را کاهش دهید.

برای کاهش آسیب‌های ناشی از گرد‌ و غبار‌ هنگام وقوع این پدیده بهترین کار این است که شهروندان از خانه خارج نشوند و فعالیت فیزیکی خود را به حداقل برسانند. البته هنگام ماندن در خانه نیز باید نکاتی را رعایت کرد تا آسیب‌های ناشی از آلودگی‌ها کاهش یابد.

دکتر محمد صادق حسنوند، عضو هیات علمی دانشکده بهداشت و رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای علوم پزشکی تهران است. او در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین نکاتی را بر می‌شمارد که با اجرای آن می‌توان سلامت خانواده را در روزهای آلوده حفظ کرد.

1. کدام ماسک مناسب است؟

استفاده از ماسک N95 می‌تواند تا حد قابل توجهی مانع آسیب دیدن شهروندان شود. آن طور که دکتر حسنوند توضیح می‌دهد‌ شهروندان باید توجه داشته باشند که ماسک به طول کامل دهان و بینی آنها را بپوشاند، چراکه اگر ماسک کاملا روی صورت ثابت نشده باشد نمی‌تواند مانع ورود گرد و غبار به دستگاه تنفسی شود.

ماسک N95 بزنید کولر آبی را خاموش کنید
رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای علوم پزشکی تهران درباره میزان کارایی ماسک‌های پزشکی دربرابر ریزگردها می‌گوید کارایی این ماسک‌ها حدود 10 درصد برآورد شده‌است.

اما ماسک‌های N95 یا ماسک‌هایی که در کشوربه نام سه بعدی شناخته می‌شود تا 70درصد مانع ورود گرد و غبار به دستگاه تنفسی می‌شود.

او درباره زمان تعویض ماسک‌ نیز می‌گوید برخلاف زمان شیوع کرونا هنگام استفاده از این ماسک‌ها برای کاهش اثرات گرد و غبار می‌توان مدت بیشتری از آنها استفاده کرد. یعنی زمانی اقدام به تعویض آنها کرد که کاملا کثیف شده باشند.

2. رانندگی در گرد و غبار

هنگام رانندگی نیز شهروندان باید شیشه خودرو را کاملا ببندند و اگر قصد استفاده از سیستم تهویه هوای خودرو را دارند این سیستم را روی گردش هوای داخلی تنظیم کنند تا ذرات گرد و غبار کمتری وارد خودرو شود. البته شهروندان می‌توانند هنگام رانندگی از ماسک هم استفاده کنند تا آسیب ناشی از گرد و غبار به حداقل برسد. به یاد داشته باشید که افزایش ذرات گرد و غبار می‌تواند امکان دید رانندگان را کاهش دهد به همین دلیل هنگام وقوع این پدیده جزو در مواقع اضطرار از خودرو استفاده نکنید.


3. کولرآبی و فن‌کویل را خاموش کنید

هنگام ماندن در خانه باید در و پنجره‌ها را کاملا بست تا مانع ورود گرد و غبار شد. دکتر حسنوند به شهروندانی که هنگام آلودگی‌هوا در خانه می‌مانند توصیه می‌کند که برای کاهش اثرات آلودگی‌ هوا کولر آبی خانه را خاموش کنند. آن طور که او می‌گوید استفاده از فن‌کویل نیز می‌تواند ذرات گرد و غبار را وارد خانه کند به همین دلیل فن‌کویل را نیز باید خاموش کرد. رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای علوم پزشکی توصیه می‌کند شهروندان در منزل نیز فعالیت فیزیکی را به حداقل برسانند.

4. دستگاه تصفیه‌هوای استاندارد تهیه کنید

برای بهبود کیفیت هوای خانه یا محیط‌کار می‌توانید از دستگاه‌های تصفیه هوا استفاده کنید. اما دقت داشته باشید که این روزها دستگاه‌های تصفیه‌هوای غیر استاندارد زیادی در بازار وجود دارد که نه فقط آلودگی را کاهش نمی‌دهد بلکه به غلظت آلاینده‌هایی مانند ازون نیز دامن می‌زند. بنابراین رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای علوم پزشکی تهران تاکید می‌کند که شهروندان از دستگاه‌هایی که فیلترهای مناسبی دارند استفاده کنند و هنگام خرید دستگاه‌های تصفیه هوا با کارشناسان این حوزه مشورت کنند.


5. تغذیه مناسب علیه گرد و غبار

برای کاهش اثرات گرد و غبار شدید بر سلامت می‌توان ‌در رژیم غذایی به مصرف برخی مواد غذایی بیشتر توجه کرد.

ماسک N95 بزنید کولر آبی را خاموش کنید

هرچند این روزها شرایط اقتصادی سبب شده قدرت خرید بسیاری از شهروندان کاهش پیدا کند.

اما مصرف ویتامینC ، لبنیات و سبزیجات می‌تواند اثرات آلودگی هوا را کاهش دهد دکتر حامد‌ پورآرام، متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین به شهروندان توصیه می‌کند هنگام افزایش غلظت گرد و غبار می‌توانند با افزایش مصرف برخی مواد غذایی آسیب‌های ناشی ازآلودگی‌هوا را کاهش دهند.

او تاکید می‌کند:مصرف میوه،سبزی و لبنیات می‌تواند آسیب‌های ناشی از آلودگی‌هوا را کاهش دهد، چراکه این مواد حاوی‌ انوع آنتی اکسیدان‌ هستند‌.

دکتر پورآرام تاکید می‌کند که مصرف آب و مایعات نیز با افزایش دفع سموم سبب عملکرد بهتر بدن می‌شود.‌علاوه براین او توصیه می‌کند در روزهای آلوده شهروندان کمتر از موادغذایی چرب و سرخ شده استفاده کنند.


مهدی آیینی | خبرنگار جام جم آنلاین

۱۴۰۱/۳/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...