نسخه چاپی

درخواست امیر قطر و جانسون از طرف‌های مذاكرات وین

عکس خبري -درخواست امير قطر و جانسون از طرف‌هاي مذاکرات وين

امیر قطر و نخست‌وزیر انگلیس در بیانیه مشتركی بر اهمیت به توافق رسیدن طرف‌ها در مذاكرات وین بر سر برنامه هسته‌ای ایران تأكید كردند.


به گزارش نما، «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس و شیخ «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر در بیانیه‌ای مشترک، از طرف‌های مذاکرات وین درباره برنامه هسته‌ای ایران درخواست کردند فرصت موجود برای حصول توافق را مغتنم بشمارند.

انگلیس خودش یکی از طرف‌های اروپایی مذاکرات وین بین ایران و گروه موسوم به ۱+۴ است؛ طرف‌های اروپایی که به تعهدات خود در توافق هسته‌ای (برجام) عمل نکردند.

در این بیانیه آمده است: «دو رهبر بر لزوم افزایش همکاری‌های بین‌المللی برای دستیابی به ثبات، امنیت و رفاه در خاورمیانه تأکید کرده و نقش دیپلماسی قطر در این تلاش‌ها را تصدیق کرده و حمایت خود از طرح‌های ابتکاری گفت‌وگوهای منطقه‌ای از جمله با ایران را بیان داشتند».

این بیانیه می‌افزاید: «این دو رهبر، نقش بالقوه احیا و اجرای کامل برجام در ثبات متطقه را خاطرنشان شده و متذکر شدند که راه‌حل دیپلماتیک بهترین راه برای اطمینان از صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران است».

در این بیانیه مشترک آمده است: «آن‌ها از همه طرف‌ها درخواست کردند فرصت فعلی برای رساندن مذاکرات به یک جمع‌بندی موفقیت آمیز را مغتنم بشمارند».

طبق این بیانیه، آن‌ها با حمایت از تمامیت ارضی اوکراین بر اهمیت امنیت انرژی تأکید کرده و راه‌های تأمین این امنیت را به بحث گذاشتند. همچنین جانسون از نقش قطر در مذاکرات گروه‌های افغانستانی طی سال‌های اخیر قدردانی کرد.

آن‌ها همچنین از مذاکرات مستقیم بین مقامات فلسطین و رژیم صهیونیستی حمایت کرده و درخصوص به شهادت رسیدن «شیرین ابوعاقله» خبرنگار فلسطینی شبکه «الجزیره» نیز بر درخواست شورای امنیت سازمان ملل درباره انجام تحقیقات کامل، فوری، شفاف، منصفانه و بی‌طرفانه در این زمینه تأکید کردند.

«اولاف شولتز» صدراعظم آلمان نیز روز جمعه در نشست خبری با امیر قطر گفت، از ایران و دیگر طرف‌های حاضر در مذاکرات وین می‌خواهد، فرصت موجود برای رسیدن به توافق را از دست ندهند.

امیر قطر نیز در زمینه حصول توافق در مذاکرات وین ابراز امیدواری کرده و برای کمک به این توافق اعلام آمادگی کرد.

از سوی دیگر «استفانی القاق» نماینده انگلیس در مذاکرات وین روز گذشته (جمعه) اعلام کرده است:‌ «گفت‌وگوهای فشرده دو روزه با اسرائیل درباره ایران و منطقه داشتم. چشم‌انداز برجام، مقایسه یادداشت‌ها در مورد برنامه هسته‌ای ایران و فعالیت‌های منطقه‌ای گسترده‌تر (بررسی شد)».

منبع: فارس

۱۴۰۱/۳/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...