نسخه چاپی

معرفی وزیران دفاع و خارجه آمریكا +عكس

باراك اوباما امروز (دوشنبه) "چاك هاگل" را به عنوان وزیر دفاع آینده و "جان برنان"، معاون ضد تروریسم خود را به عنوان رئیس سازمان اطلاعات مركزی آمریكا (سیا) معرفی كرد؛ دو انتخابی كه مناقشات زیادی را در دومین دور ریاست جمهوری وی به دنبال خواهد داشت.

به گزارش نما، ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: چاک هاگل حتی پیش از اینکه به عنوان کاندیدای پست وزارت دفاع آمریکا عنوان شود با انتقادهای شدیدی از سوی جمهوری‌خواهان کنگره که معتقدند این سناتور سابق گرایشات ضد اسرائیلی دارد و موضع بسیار ملایمی در برابر ایران اعلام داشته، مواجه بوده، فرد مناسبی برای این پست نیست.



258071_833.jpg


 برنان که برای 25 سال سابقه فعالیت در سازمان سیا را دارد در سال 2008 به دلیل مناقشاتی که بر سر ارتباط وی با شیوه‌های خشن بازجویی در دوران ریاست جمهوری دولت جورج بوش به وجود آمد با انتقادات زیادی رو به رو بوده است.

مقام‌های دولت آمریکا گفته‌اند که اوباما امروز بعد از ظهر به وقت واشنگتن نامزدی این دو را برای پست‌های مذکور اعلام می‌کند.

هاگل و برنان به همراه جان کری که برای نامزدی پست ریاست امور خارجه در نظر گرفته شده، نقش‌های کلیدی را در اجرای اولویت‌های امنیت ملی اوباما در دومین دور ریاست جمهوری‌اش ایفا خواهند کرد. انتخاب هر سه این افراد باید به تایید سنا نیز برسند.

در مورد هاگل، اوباما گفته است که امیدوار است سنا تایید قابل توجهی از وی داشته باشد.

این در حالی است که قانونگذاران جمهوری خواه آمریکا انتقادات تندی را علیه وی و تمایلات ضد اسرائیلی وی داشته‌اند و می‌گویند که انتظار دارند هاگل موضع جدی‌تر و تندتری علیه ایران داشته باشد.

هاگل 66 ساله یک جمهوری خواه میانه‌رو است. پیش از این از حملات احتمالی نظامی از سوی آمریکا یا اسرائیل به ایران به شدت انتقاد کرده بود.

وی همچنین به دلیل اظهاراتش درخصوص لابی یهودی در آمریکا باعث خشم بسیاری از حامیان اسرائیل در کشورش شده است.

وی همچنین یکی از حامیان جدی تلاش برای وارد کردن ایران به میز مذاکره صلح در افغانستان است.

مقامات کاخ سفید می‌گویند مواضع هاگل درخصوص اسرائیل و ایران سوء تعبیر شده و در این راستا به آراء وی در سنا برای تصویب میلیاردها دلار برای کمک نظامی به اسرائیل و حمایتش از تحریم‌ها علیه تهران اشاره می‌کند.

هاگل و برنان هر دو رابطه بسیار نزیکی با اوباما دارند.

برنان به عنوان مشاور ارشد ضد تروریسم رئیس جمهوری آمریکا در طرح‌ریزی حملاتی که به کشته شدن اسامه بن لادن منجر شد، نقش بزرگی داشته است.

وی همچنین تلاش‌های دولت آمریکا برای سرکوب رشد فزاینده سازما‌ن‌های تروریستی در یمن و دیگر مناطق خاورمیانه را عهده دار بوده است.

برنان 57 ساله سابقه ربع قرن خدمت در سازمان سیا را داشته و به عنوان رئیس این سازمان در عربستان سعودی فعالیت کرده است. وی همچنین معاون مدیر اجرایی سازمان سیا در دولت بوش بود. وی در سازمان سیا در دوران بوش با انتقادهای زیادی از سوی لیبرال‌ها روبرو بود.

وی هرگونه دست داشتن در ترغیب دولت بوش به اجرای شیوه‌های خشن بازجویی را رد کرده است.

برنان در سال 2008 در نامه‌ای به اوباما اعلام کرد که یکی از مخالفان سرسخت سیاست‌های دولت بوش نظیر حمله پیشگیرانه به عراق و استفاده از شیوه‌های خشن بازجویی از جمله خفگی مصنوعی بوده است.

۱۳۹۱/۱۰/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...