نسخه چاپی

كیلوگرم، سنگین‌تر شد!!

دانشمندان دانشگاه نیوكاسل در پژوهشهای جدید خود دریافتند كه استاندارد بین‌المللی كیلوگرم كه واحد بنیادی جرم را تعریف می‌كند، از زمان ابداع آن در قرن 19 میلادی در اثر آلودگی‌های سطحی، به میزان كمتر از 100 میكروگرم سنگین‌تر شده است.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، کیلوگرم یکای جرم در سیستم متریک است که با هزار گرم و ۲۲۰۵ پوند برابر است. یک کیلوگرم با جرم یک میله استاندارد ساخته‌شده از آلیاژ پلاتینیوم-ایریدیوم برابر است که در داخل مجموعه‌ای از حفاظ‌های تودرتو برای حفظ آن در برابر آلودگی و استفاده نامناسب قرار داشته و در اداره بین‌المللی اوزان و سنجش‌ها در سور، در حومهٔ پاریس نگهداری می‌شود.

این تکه سنگ استوانه‌ای شکل فلزی موسوم به پیش‌ساخت بین‌المللی کیلوگرم در سال 1875 ایجاد شده و در دفتر بین المللی اوزان و اندازه‌گیری در پاریس نگهداری می شود.

40 نسخه رسمی دیگر از این پیش‌ساخت در سراسر جهان توزیع شده است. این کیلوگرمهای اصلی برای تمام سنجشهای وزنی ایجاد شده، استاندارد محسوب می شود؛ اما سطوح آنها در اثر جذب آلودگی به میزان بسیار کم سنگین‌تر شده‌اند.

در نتیجه هر کشور دارای یکی ازاین نسخه‌های بدل کیلوگرم، اکنون از یک تعریف نسبتا متفاوت از کیلوگرم برخوردارند که می‌تواند تجربیات علمی که به سنجش‌های وزنی بسیار دقیق نیاز دارند یا تجارت بین‌المللی در مواردی که وزن آنها محدودیت‌های بسیاری دارد را با مشکل مواجه کند.

به گفته محققان، این تاثیر اگرچه بسیار کوچک بوده اما نشان می‌دهد که وزن انسان از آنچه در اواخر دهه 1800 بوده، سبک‌تر است.

کیلوگرم موجود در پاریس، نمونه اصلی بوده که تمام وزنها با آن تعریف می‌شود. با این‌حال اگر این استاندارد تغییر کند، وزن آن همیشه به اندازه یک کیلوگرم محسوب می شود. از این رو می‌توان چنین برداشت کرد که با سنگین‌تر شدن آن، همه چیز کمی سبک‌تر خواهد بود.

این در حالیست که به گفته محققان می‌توان از اوزون و نور فرابنفش برای پاکسازی کیلوگرم بدون آسیب رساندن به آن استفاده کرد.

آنها با استفاده از یک کاوشگر مشابه اسکنر ام‌آر‌آی دریافتند که آلاینده‌های جوی ناشی از خودروها و حتی درختان به سطح اوزان چسبیده‌اند. همچنین میزان کم جیوه از ابزارهای شکسته نگه داشته شده در آزمایشگاه برای اندازه‌گیری دما نیز با فلز ترکیب شده بودند.

نتایج این پژوهش در مجله Metrologia منتشر شده است.

۱۳۹۱/۱۰/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...