نسخه چاپی

اعلام آمادگی مسكو برای مذاكره درباره تحویل غلات

عکس خبري -اعلام آمادگي مسکو براي مذاکره درباره تحويل غلات

وزیر امور خارجه روسیه اعلام كرد آماده مذاكره برای تحویل غلات است.

به گزارش نما، سرگئی لاوروف امروز (چهارشنبه) گفت: «مسکو آماده مذاکره با همتایان خود از سازمان ملل متحد، ترکیه و اوکراین درباره تحویل غلات است.»

به گزارش اسپوتنیک، وزیر امور خارجه روسیه پس از گفتگوهای خود با مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در این باره گفت: «اگر اکنون مقامات کی‌یف نگرش خود را تغییر داده اند، پس هیچ مشکلی از سوی ما وجود نخواهد داشت، بنابراین بیایید ببینیم توافقات اولیه ای که دیروز و امروز در مورد آن صحبت کردیم، چگونه در اقدامات عملی تجسم خواهند یافت.»

به گفته وزیر امور خارجه روسیه، مسکو آماده است تا با همکاری همکاران ترکیه ای خود، ایمنی کشتی هایی را که بنادر اوکراین را ترک می‌کنند و به تنگه می‌روند، تضمین کند. او از همراهی کشتی‌های ترکیه برای ارسال غلات اوکراین تا دریای سیاه و مین‌روبی برای ایجاد امنیت در مسیر خبر داد.

لاوروف گفت: «ما از علاقه سازمان ملل به مشارکت در این کشور قدردانی می کنیم، اما صادقانه بگویم، این چیزی جز نمادگرایی به همراه نخواهد داشت. مشکل اصلی این است که کی یف قاطعانه از حل مشکل مین زدایی بنادر اوکراین امتناع کرده است.»
چاووش اوغلو در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با لاوروف به خبرنگاران گفت: «ترکیه مکانیسم سازمان ملل برای حل مسئله غلات را قابل قبول می‌داند و آماده مشارکت در این روند است.در صورت توافق طرفین، ما آماده برگزاری نشست مناسب در استانبول هستیم.»

او با بیان اینکه اوکراین به کشتی‌های ترکیه اجازه ورود به آب‌های این کشور در نزدیکی «اودسا» را ​​می‌دهدگفت: «ترکیه خط ساحلی طولانی تا دریای سیاه دارد، بنابراین مستقیماً تحت تاثیر تحولات آنجا قرار دارد. علاوه بر این، از آن رو که آنکارا نقش میانجی موثری بین روسیه و اوکراین را بر عهده گرفته است،، گنجاندن ترکیه در طرح «کریدور صادرات غلات» را باید عادی تلقی کرد.»

خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه پیشتر گفته بود پیشرفت خاصی در بحث بین مسکو، آنکارا، کی‌یف و سازمان ملل در مورد رفع انسداد صادرات غلات اوکراین در دریای سیاه وجود دارد.

پس از شروع جنگ میان روسیه و اوکراین امنیت غذایی در جهان با تهدید روبرو شده است، زیرا روسیه و اوکراین دستکم ۳۰ درصد نیازهای غذایی جهان را تأمین می‌کنند. این مسئله بسیار مهم و خطرناک است و بیم آن می‌رود که جهان بخصوص کشورهای فقیر دچار گرسنگی شوند.
منبع: باشگاه خبرنگاران

۱۴۰۱/۳/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...