نسخه چاپی

صدور قطعنامه علیه ایران

بازی جدید غربی ها در شورای حكام

عکس خبري -بازي جديد غربي ها در شوراي حکام

هدف اصلی صدور اینگونه قطعنامه ها از جانب كشورهای غربی وادار كردن ایران به عقب نشینی از مواضع اصولی خود در مذاكرات وین است

مدنی- سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان بامداد جمعه قطعنامه ی پیشنهادی جدیدی را علیه ایران صادر کردند، این قطعنامه که در خصوص برنامه هسته‌ای ایران ارائه شده بود با ۳۰ رای مثبت، دو رای منفی چین و روسیه و سه رای ممتنع لیبی، پاکستان و هند به تصویب رسید.
در ابتدای قطعنامه ی صادر شده به همکاری گسترده ی ایران و آژانس در گذشته اشاره شده است اما همین قطعنامه تعامل ایران با آژانس را در مقطع فعلی و نیز دورنمای آن در آینده را نگران کننده توصیف می کند.
این قطع نامه درست بعد از گزارش اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تهیه و به تصویب رسیده است ، گروسی در آخرین گزارشات خود می گوید که میزان اورانیم غنی شده د ایران 18 برابر حد مجازی است که در برجام به آن تاکید شده است، او همچنین ادعا می کند که ایران به سوال های آژانس در مورد پیدا شدن مواد هسته‌ای در طول سه سال گذشته پاسخ درستی نمی دهد. گزارشی که از جانب مقامات ایرانی غیرمنصفانه و به دور از واقعیت خوانده شده است.
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران روز پنجشنبه در واکنش به تصویب قطعنامه ضد ایرانی با تأکید بر اینکه تهران هراسی از قطعنامه‌ها ندارد گفت ایران از موضع خود عقب‌نشینی نمی‌کند.
سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در اظهاراتی با بیان این‌که بانیان قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مسؤول تبعات بعدی هستند، تصریح کرد: پاسخ ایران قاطع و متناسب است.
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پی تصویب قطعنامه ضد ایرانی در آژانس اعلام کرد: ایران به دلیل رویکرد غیرسازنده آژانس و تصویب قطعنامه، گام‌های عملی متقابلی را اتخاذ کرده که نصب سانتریفیوژ‌های پیشرفته و غیرفعال سازی دوربین‌های فرا پادمانی از جمله آنهاست.
"میخائیل اولیانوف"، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در توییتر نوشت: "جدیدترین خبر‌ها از ایران را شنیدید؟ حالا فهمیدید چرا روسیه دیروز به قطعنامه احمقانه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران رأی مخالف داد؟ متأسفانه، همتایان غربی ما نشان می‌دهند هیچ درکی از وضعیتی که در آن قرار داریم ندارند."
هدف اصلی صدور اینگونه قطعنامه ها از جانب کشورهای غربی وادار کردن ایران به عقب نشینی از مواضع اصولی خود در مذاکرات وین است. کشورهای غربی در مقطع کنونی به موازات مذاکرات هسته ای و بحث درباره ابعاد فنی و حقوقی آن،عملیات روانی گسترده ای را علیه ایران آغاز کرده اند، آنها میخواهند با اینگونه تهدیدات تبلیغاتی اولا ایران را مقصر احیا نشدن برجام معرفی کنند ثانیا آنها سعی دارند با تحت فشار قرار دادن ایران از طریق عملیات روانی امتیازات جدید ی را از ایران در زمینه‌هایی مانند هسته‌ای و موضوعات منطقه‌ای و موشکی و... بگیرند. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران سیاست«اقدام در برابر اقدام» را در دستور کار خود قرار داده است و هیچ گونه تهدیدی را حتی اگر صرفاً ارزش تبلیغاتی داشته باشد بی پاسخ نمی گذارد.
قبل از تصویب این قطعنامه مقامات کشورمان تاکید کرده بودند که هرگونه اقدام سیاسی از سوی آمریکا و سه کشور اروپایی در آژانس، بی تردید با واکنش متناسب، موثر و فوری ایران مواجه خواهد شد و همین اتفاق هم در کمترین زمان ممکن رخ داد. قطع فعالیت تعدادی از دوربین‌های فرا‌پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از جمله آنها بود
اینکه ایران بیشترین همکاری را با آژانس داشته است و در حال حاضر متهم به همکاری نامطلوب می شود به هیچ عنوان قابل قبول نیست.
کشورهای غربی در حالی از مقامات کشورمان انتظار دارند تا پیش نویس احیای برجام را بپذیرند که هنوز حاضر نیستند برای حفظ منافع اقتصادی ایران از خود اراده مؤثر نشان دهند. در این پیش نویس مطالبات مهم جمهوری اسلامی نادیده گرفته شده است؛ مطالباتی همچون لغو تمامی تحریم‌هایی که از ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (زمان خروج ترامپ از برجام) بر ایران تحمیل شد و همچنین خارج کردن نام سپاه پاسداران از فهرست ادعایی وزارت امور خارجه آمریکا.
دولت سیزدهم از ابتدا اعلام کرد که از احیای برجام حمایت می کند اما به شرط آنکه تامین منافع اقتصادی ایران در آن تضمین شود. ایران تجربه ی گذشته ی نه چندان دور برجام را در مقابل دیدگان خود دارد بنابراین در این مقطع مقلوب بازی های سیاسی و رسانه ای غرب نخواهد شد و منافع اقتصادی ملت را مورد مصالحه و سازش قرار نخواهد داد.

۱۴۰۱/۳/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...