نسخه چاپی

علت قطعی پراكنده برق در روزهای اخیر چیست؟

عکس خبري -علت قطعي پراکنده برق در روزهاي اخير چيست؟

پایش آمار شبكه برق كشور در هفته گذشته بیانگر پایداری شبكه با وجود رشد ۱۰ درصدی اوج‌بار است.

به گزارش نما، در هفته‌ای که گذشت هم‌زمان با افزایش دمای شکل گرفته در کل کشور شاهد افزایش قابل توجه مصرف برق بودیم.

بر این اساس مصرف برق در پیک روز هر چند نتوانست خود را از عدد ۶۰ هزار مگاوات عبور دهد اما نسبت به حداکثر نیاز مصرف تجربه شده تا پیش از هفته گذشته به رکورد جالب توجهی دست‌ یافت.

بررسی دقیق اطلاعات مدیریت شبکه برق کشور بیانگر آن است که سیر صعودی نیاز مصرف برق در سطح کشور پس از تعطیلی‌های روز شنبه و یکشنبه مورخ ۱۴ و ۱۵ خردادماه سال ۱۴۰۱ شروع شد. بر این اساس روز دوشنبه ۱۶ خردادماه ساعت ۱۴:۲۶ شاهد رسید اوج مصرف به مرز ۶۰ هزار مگاوات با ثبت عدد ۵۹ هزار ۸۹۲ مگاوت بودیم.

این عدد در روز سه‌شنبه بازهم به روند صعودی خود ادامه داد و به بیشترین میزان خود طی ۸۰ روز ابتدای سال ۱۴۰۱ رسید و عدد ۵۹ هزار و ۹۷۷ مگاوات را در ساعت ۱۴:۲۲ دقیق روز ۱۷ خرداد به ثبت رساند. روند نیاز مصرف در روزهای ۱۸ و ۱۹ خرداد نیز در عدد ۵۹ هزار مگاوات پایین ماند و با کاهش دمای هوا و همچنین رسیدن به روز تعطیل با کاهش قابل توجه ۷ هزار مگاواتی به کانال ۵۳ هزار ۷۰۱ مگاوات در روز ۲۰ خرداد ماه وارد شد.

*پایداری شبکه برق با وجود افزایش مصرف ۱۰ درصدی

با توجه به جزئیات شبکه برق کشور در هفته‌ای که گذشت، بررسی فرکانس میانگین شبکه بیانگر آن است که مصرف برق با وجود افزایش قابل توجه نزدیک به ۱۰ درصدی همچنان پایدار باقی مانده و این شاخص از ۴۹.۹۵ عدول نکرده است.

برخلاف تقویم که فصل گرم را از ابتدای تیرماه لحاظ می‌کند، فصل گرم به طور رسمی برای صنعت برق برق از ۱۵ خردادماه کلید می‌خورد. در سال جاری این مسئله با تغییر محسوس دما از روز ۱۵ خردادماه سر و شکل ویژه‌ای به خود گرفت و زمینه آماده‌باش سراسری برای فعالین این حوزه را مهیا کرد.

*علت محدودیت برق پراکنده در روزهای اخیر

در این راستا احتمالا یکی از اخباری که در شنیده شد، خبر قطعی برق پراکنده در مناطق مختلف کشور بود، موضوعی که بیش از آنکه به دلیل ناترازی شکل بگیرد به دلیل افزایش حوادث ناشی از افزایش مصرف و همچنین پدیده‌های طبیعی نظیر طوفان رخ داد.

برای مثال یکی از شایع‌ترین موارد قطعی برق به خصوص در روزهای اخیر، مسئله عدم تناسب تجهیزات توزیع برق منطقه با بارگذاری جمعیتی است. به معنای دیگر، ظرفیت استفاده از برق در یک منطقه مسکونی بسیار بیشتر از ظرفیت رله‌های فرکانسی است.

برای مثال در برخی از مناطق تهران، به دلیل تراکم فروشی و بارگذاری خارج از ضابطه، تجهیزات تامین برق تطبیقی با جمعیت نداشته و در فصل تابستان با افزایش دما و مصرف برق، شاهد خارج شدن این تجهیزات از مدار و در نتیجه قطعی برق هستیم.

در این راستا، محمدپورحمید، کارشناس حوزه انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار فاری کارشناس گفت:« افزایش مصرف در تابستان زمینه ایجاد حادثه در تجهیزات برقی را به وجود می‌آورد، برای مثال ایجاد حادثه در پست ۶۳ کیلوولت ورامین در روزهای اخیر زمینه قطعی برق چندساعته در ورامین را به وجود آورد.»

این کارشناس ادامه داد:« علاوه بر افزایش مصرف، برخی تغییرات آب و هوایی نظیر شکل‌گیری طوفان نیز باعث نارسایی شبکه برق می‌شود که در روزهای اخیر با تندباد تهران در منطقه شهر قدس اتفاق افتاد.»

*اقداماتی که در هفته گذشته به پایداری شبکه برق ختم شد

رجوع به اتفاقات هفته گذشته صنعت برق بیانگر هفته پرکار برای این حوزه است، در این راستا برنامه‌هایی نظیر اجرای مدیریت مصرف ادارات با قطع برق دستگاه‌های متخلف از جمله دو وزارت‌خانه، اجرای برنامه مدیریت مصرف بخش صنایع و کشاورزی و همچنین پرداخت تشویق به مشترکان خانگی از جمله اقدامات انجام شده به منظور پایداری شبکه بوده است.

همچنین دومین واحد گازی نیروگاه آریان زنجان نیز این هفته افتتاح و در مدار تولید قرار گرفت. این واحد نیروگاهی به ظرفیت ۱۸۳ مگاوات زمینه پایداری شبکه برق مرکز کشور را مهیا می‌کند و بازدهی ۵۴ درصد دارد.

از سوی دیگر توسعه زیرساخت‌های تولید برق تجدیدپذیر از دیگر اقداماتی بود که هفته گذشته در قالب تفاهم‌نامه سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) و استانداری تهران در دستور کار قرار گرفته تا از این طریق زمینه جبران ناترازی تولید و مصرف برق با بسترسازی استفاده از انرژی سبز در تمام ادارات، سازمان‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط مهیا شود.
منبع: فارس

۱۴۰۱/۳/۲۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...