نسخه چاپی

موارد رسمی از شیوع آبله میمون در ایران نداریم/ میزان كشندگی یك تا ۱۰ درصد

عکس خبري -موارد رسمي از شيوع آبله ميمون در ايران نداريم/ ميزان کشندگي يک تا ?? درصد

رییس مركز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم‌پزشكی شهیدبهشتی با اشاره به اینكه موارد رسمی از شیوع آبله میمون در ایران نداریم، گفت: امكان انتقال بیماری آبله میمونی بیشتر از طریق انسان به انسان است.

به گزارش نما، آبله میمونی عفونت ویروسی است که به صورت ضایعات جلدی (بثورات پوستی) در صورت و قسمت‌های مختلف بدن ایجاد می‌کند. عفونت در نتیجه تماس مستقیم با خون، مایعات بدن، ضایعات پوستی یا مخاطی حیوانات آلوده اتفاق می‌افتد.

براساس آمار و اطلاعات موجود، در آفریقا، شواهدی از عفونت ویروس آبله میمون در بسیاری از حیوانات یافت شده و دلیل انتقال آبله میمونی کاملا مشخص نیست، اما خوردن گوشت خام و سایر محصولات دامی حیوانات آلوده، یک عامل خطر احتمالی برای ابتلا به این نوع عفونت ویروسی است.

براساس آخرین اطلاعات درباره احتمال شیوع آبله میمون در کشور، تاکنون موردی از این بیماری در کشور نداشته‌ایم و اینکه ۱۰ مورد مشکوک به آبله میمونی در کشور شیوع پیدا کرده بود هنوز این موارد تایید نشده است و تاکنون ابتلای قطعی به بیماری آبله میمونی که در بسیاری از کشورهای آمریکایی و اروپایی شایع شده در ایران وجود ندارد.

به همین منظور علیرضا ناجی در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و سلامت ایرنا افزود: در ایران هیچ موردی از شیوع ابتلا به این نوع ویروش شناسایی نشده است اما در کشور امارات چندین مورد از این ویروس شناسایی کرده است که باید در این زمینه مراقبت‌های لازم صورت گیرد.

این نوع آبله میمون در آفریقای مرکزی و غربی به صورت اندمیک یا بومی شده وجود دارد

وی تصریح کرد: بعید نیست در کشور ما هم مواردی از این ویروس وجود داشته باشد اما چون راه انتقال این ویروس محدود است و مانند کووید ۱۹ نیست و انتقال آبله میمونی از انسان به انسان از قطرات تنفسی و چهره به چهره و طولانی مدت و از تماس با زخم روی پوست با ملحفه یا لباس امکانپذیر است، پس باید این موارد جدی گرفته شود.

ناجی خاطرنشان کرد: اکنون این نوع آبله میمون و مواردی که از آن شناسایی شده است، باید گفت که در واقع این بیماری همیشه وجود داشته است، اما نوع جدیدی که به تازگی شناسایی شده است این نوع آبله میمون در آفریقای مرکزی و غربی به صورت اندمیک یا بومی شده وجود دارد.

رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم‌پزشکی شهیدبهشتی ادامه داد: اما موارد دیگری که در ۲۰ کشور شناسایی شده است علت اکثر آنها به دلیل ارتباط افراد همجنس‌گرا با هم بوده و از طریق تماس جنسی این بیماری انتقال پیدا کرده است و در واقع می‌توان گفت از طریق تماس پوستی نزدیک صورت گرفته است.

با افراد مشکوک برخورد نکنیم

وی اضافه کرد: در حال حاضر پزشکان جهان در حال بررسی علت شیوع این نوع ویروس آبله میمون در جهان هستند و این مواردی که مطرح می‌شود نیز برای این است که وسعت شیوع آن را مورد بررسی قرار گیرد تا هم دلیل شیوع و هم راههای انتقال آن به خوبی مشخص شود.

وی تاکید کرد: اکنون آبله میمون در مراکز غیراندمیک وجود دارد و در سطح جامعه انتقال صورت می‌گیرد و تنها تغییری روی آن به وجود آمده است چون براساس اطلاعات موجود و مطالعات انجام شده روی این ویروس، این نوع آبله میمون شبیه آبله‌ای که سال ۲۰۱۹ وارد انگلستان شد و در کشورهای سنگاپور و انگلستان نیز شیوع پیدا کرد.

ناجی اضافه کرد: این ویروس شبیه همان آبله منتشر شده در کشور انگلستان با تغییرات خیلی کم است و این احتمال وجود دارد که به صورت دستی در جهان منتشر شده باشد یعنی در این چند سال اخیر در بین جامعه منتقل شده است و ممکن است درباره آبله میمون در کشورهای غیراندمیک توجه نمی‌کردیم اما اکنون چون ویروس کرونا تا حدودی فروکش کرده است به این مساله توجه می‌شود.

این ویروس شبیه همان آبله منتشر شده در کشور انگلستان با تغییرات خیلی کم است و این احتمال وجود دارد که به صورت دستی در جهان منتشر شده باشدوی خاطرنشان کرد: پس باید این مساله را بدانیم که این نوع آبله که اکنون به نام آبله میمون است در گذشته هم بوده است به همین دلیل با توجه به روش‌های انتقال این ویروس باید اقداماتی صورت گیرد تا بتوانیم کنترل و نظارت بیشتری روی این ویروس داشته باشیم تا موارد احتمالی آن شناسایی شود.

ناجی در عین حال به مردم توصیه‌هایی هم داشت و گفت: باید تا حد امکان با افرادی که مشکوک هستند، برخورد نکنیم چون از طریق تماس و برخورد نداشتن با افراد مشکوک می‌توان از شیوع آن در جامعه جلوگیری کرد، البته چون یکی از راههای پیشگیری از شیوع این ویروس واکسیناسیون است، در صورتی که انتقال ویروس از فرد به فرد را در کشور داشته باشین برای کنترل آن در آینده و جلوگیری از شیوع گسترده آن می‌توان تصمیمات جدی در زمینه واکسیناسیون را انجام داد.

میزان کشندگی یک تا ۱۰ درصد است

رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم‌پزشکی شهیدبهشتی ادامه داد: آبله میمون شبیه آبله است و واکسن‌های آن می‌تواند جلوی عفونت مربوط به آبله میمون را بگیرد و اگر شیوع افزایش پیدا کند، دستورالعمل و تصمیم‌گیری درباره واکسیناسیون ارائه خواهد شد.

وی اظهار داشت: اکنون برای این نوع آبله میمون، واکسن جدیدی مجوز گرفته و ممکن است در دستور کار صورت گیرد، با توجه به اینکه در کودکان و زنان باردار می‌تواند تاثیرات بیشتری داشته باشد پس باید نسبت به این موضوع حساسیت بیشتری صورت گیرد.

ناجی ادامه داد: این ویروس آبله میمون کشندگی هم دارد و چون دو ورژن ژنتیکی مربوط به آفریقای غربی و آفریقای مرکزی را دارد برای آفریقای غربی میزان کشندگی با یک درصد و آفریقای مرکزی با ۱۰ درصد کشندگی است.

به گفته وی، نوعی از این ویروس آبله میمون که در جهان مشاهده شده است مربوط به آفریقای غربی با یک درصد کشندگی است.
منبع: ایرنا

۱۴۰۱/۳/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...