نسخه چاپی

عربستان و صادرات تروریسم به جهان

عکس خبري -عربستان و صادرات تروريسم به جهان

جریان‌های اسلام ستیز با پوشاندن پوستین وارونه اسلام بر تن متعصبان بی‌بصیرت و با تبدیل آنها به نماد تقارن تروریسم با اسلام، نهایت استفاده را از این بلاهت مذهبی بردند

به گزارش نما به نقل از فارس، صادرات تروریسم در عربستان را می‌توان بعد از صادرات نفت، دومین فعالیت گسترده صادرات در این کشور نامید، عربستان سعودی یکی از بزرگترین حامیان و پرورش دهندگان تفکرات تروریستی در جهان به شمار می‌رود، نگاهی به فعالیت‌های این کشور در عرصه داخلی و خارجی نشان می دهد که عمده تروریست های منطقه ای و جهانی اصالتی سعودی دارند و یا تحت تاثیر گرایش های وهابی عربستان قرار گرفته و یا اینکه از سوی این کشور مورد حمایت و تغذیه مالی و تسلیحاتی قرار می‌گیرند.

حمایت‌های رژیم عربستان سعودی از سازمان‌های تروریستی در منطقه علاوه بر اینکه می‌تواند راهبرد آمریکا و صهیونیست‌ها و کشورهای اروپایی را در منطقه اجرا کند، از سوی دیگر با ترویج ادعای ام القرای جهان اسلام برای عربستان سعودی، ماشین تبلیغاتی غربی از این تقارن نامبارک استفاده کرده و مفهوم تروریسم ر در کنار اسلام قرار می دهد و از این تقارن برای اسلام ستیزی در کشورهای اروپایی و غربی استفاده می‌کند.

با آغاز و تشدید موج گسترده بیداری اسلامی در منطقه تحرکات جریانهای وهابی و تکفیری در کشورهای اسلامی که برای ایجاد انحراف در این روند از سوی غرب طراحی شده بود، تشدید شد، در این عرصه روند خشونت‌هایی که به ظاهر تحت پوسته پوشالی مذهب افراطی و بدون محتوای وهابیت در کشورهای اسلامی انجام می‌شد، به شدت رو به فزونی گذاشت، در جریان چنین اوضاعی بود که بسیاری از مردم و شهروندان بی‌گناه بویژه در سوریه و یمن و عراق و افغانستان به فجیع ترین صورت به دست عوامل تروریستی و تکفیری هایی که کشتار شیعیان و سایر مذاهب غیر وهابی را باعث به بهشت رفتن خود می دانستند، به قتل رسیدند.

در مقاله پیشین با فعالیت های عربستان سعودی در پاکستان و افغانستان به عنوان مهد سازمان‌های تروریستی وابسته به ریاض و همچنین یمن به عنوان یکی از ارکان استقرار این گروه ها و لبنان و فلسطین آشنا شدیم، در ادامه این مقاله به بررسی فعالیت های تروریستی سعودی ها در برخی دیگر از کشورهای جهان می پردازیم. البته نکته ای که باید بدان توجه داشت، این است که این دخالت ها و حمایت های تروریستی تنها به این کشورها خلاصه نمی‌شود و آنچه مطرح شده تنها مشتی از خروار این فعالیت‌های گسترده است که با دلارهای نفتی سعودی‌ها دنبال می شود.

بحرین: عربستان سعودی از ابتدای جنبش مردمی در بحرین با تمسک به سه فاز سیاسی، نظامی و مالی به حمایت از رژیم سرکوبگر آل خلیفه پرداخت تا بدین ترتیب از سرایت بیداری اسلامی به مناطقی چون الشرقیه عربستان ممانعت کند.

نیروهای موسوم به «سپر جزیره» شامل ۱۵۰۰ نفر از نظامیان عربستان سعودی که برای سرکوب انقلاب مردمی بحرین به این کشور اعزام شده اند، یکی از بارزترین نمونه‌های دخالت عربستان سعودی در بحرین به شمار می‌رود، البته پاره ای گزارش ها تعداد این نیروها را تا ۵۰۰۰ برآورد می‌کنند.

موضوع الحاق بحرین به عربستان سعودی از دیگر زمینه‌های دخالت عربستان در بحرین برای سرکوب انقلاب مردمی این کشور به شمار می‌رود، این توطئه وقتی مطرح شد که حتی نیروهای سپر جزیره نیز در انجام مأموریت خود در پیشبرد انقلاب مردمی بحرین ناکام ماندند.

سوریه: با اوج گرفتن بحران داخلی در سوریه فعالیت‌های تروریستی عربستان در این کشور نیز شدت گرفت، عربستان در این راستا از سویی با کمک‌های مالی و انسانی به ناامنی و آشوب در سوریه دامن زد و از سوی دیگر نیز در کنار قطر رهبری تقابل سیاسی عربی علیه این کشور را در دست گرفت.

بیش از یک سال پیش، حرف و حدیث غالب میان جریان سلفی سعودی درباره شیوه‌های کمک به افراد موسوم به انقلابیون سوری بود و گزینشی بودن انتخاب افراد و مناطقی که این انقلابیون از آنها نشات گرفته‌اند، مساله‌ای تصادفی نبود. هرجا عناصر وابسته به القاعده حضور داشتند، آن مکان به کانون کمک‌ها و بسیج نیرو و تبلیغ تبدیل می‌شد. برخی از مناطق، شهرها و حتی روستاهای سوری از نظر بیداری سلفی وهابی مکانی نمادین و خاص به شمار می‌روند، زیرا برخی از رهبران سلفی اصالتاً به این مناطق یا شهرها و روستاها وابسته‌اند.

جریان سلفی وهابی همواره آرزوی نابودی نظام کنونی سوریه و جایگزین شدن حکومتی سلفی مذهب را در سر می‌پرورانده است، بویژه اینکه دولت مقاوم این کشور یکی از حامیان اصلی جریان مقاومت در منطقه است که دستاوردهای این محور در خط مبارزه علیه استعمار غرب و دشمنی با رژیم صهیونیستی، سیاست وابستگی مطلق ریاض به استکبار غرب را بیش از پیش رسوا می‌کند. در سایه همین سیاست‌ها هر چند که پیروان سلفی گرایی در سوریه اقلیتی معدود هستند، اما دلارهای نفتی سعودی‌ها و ابزارهای تروریستی آن شامل القاعده موفق شدند در ماههای اخیر چهره سوریه را به یک کشور جنگ زده تبدیل کنند و بر اساس آمارهای رسمی سازمان ملل بیش از ۶۰ هزار کشته روی دست سوری‌ها بگذارند.

در همین راستا شاهزاده احمد بن عبدالعزیز وزیر کشور عربستان چند ماه پیش بود که خبر از جمع آوری ۷۲.۳۳ میلیون دلار در جنبشی داد که هدف از آن حمایت از مردم سوریه ادعا شده است، البته این مبالغ هنگفت به دست افراد مسلحی می‌رسد که غیر از کشتار و خونریزی کار دیگری در سوریه انجام نمی‌دهند.

بر پایه این گزارش، ملک عبدالله شخصا ۲۰ میلیون ریال سعودی (۵.۳ میلیون دلار) به این جنبش کمک کرد، شاهزاده سلمان بن عبدالعزیز ولیعهد عربستان نیز ۲.۶ میلیون دلار کمک کرده است.

عراق: عراق هم اکنون هسته اصلی دخالت‌های حکومت عربستان سعودی در خاورمیانه است، بر اساس شواهد و قرائن بسیار که دولت عراق نیز بارها به آن اشاره کرده، دولت عربستان سعودی مغز متفکر انفجارهای خونین عراق است؛ پول‌های عربستان و آموزش نیروهای القاعده سرنوشت تلخی را برای این کشور محروم رقم زده است.

هفته نامه ساندی تایمز در یکی از مطالب خود در سالهای اخیر در مورد فعالیت های تروریستی عربستان در عراق نوشت که نیمی از تروریست‌هایی که در پایگاه آمریکایی کروبر عراق بازداشت هستند، عربستانی تبارند، این هفته نامه تاکید کرد: نوار صوتی با صدای شیخ صالح اللحیدان مسئول عالی قضایی عربستان سعودی در اختیار دارد که وی در آن جوانان عربستانی را به انجام اقدامات تروریستی در عراق دعوت کرده است.

از زمان سقوط رژیم صدام در ۹ آوریل سال ۲۰۰۳ ، سران گروه‌های وهابی و تشکیلات وابسته به آنها با اظهارات خود تلاش کردند فضای سلفی را با امواجی از تحریک بر ضد معادله حاکمیت پس از سقوط صدام، ایجاد کنند. آن‌ها به بهانه «دفاع از اهل سنت عراق» با زبانی سرشار از طائفه‌گرایی و فتنه انگیزی به جریان سازی پرداختند تا جایی که رسانه‌های سعودی به اسیری در دست خواسته‌ها و اظهارات طائفی این افراد تبدیل شد. در این میان بسیج نیروهای جنگجو و صدور فتواهای تکفیری و تشکیل ستادهای حمایت مالی از گروه‌های وابسته به القاعده به عراق منتقل شد و کشتار مردم عراق از نظامیان گرفته تا غیرنظامیان و زنان و مردان و کودکان و سالمندان و شیعی‌ها و سنی‌ها و مسلمانان و مسیحی‌ها آغاز شد و عرصه‌های حیاتی جامعه نظیر مدارس، خیابان‌ها، نیروگاه‌های برق، پل‌ها، منابع آب و حتی کودکستان‌ها به جبهه عملیاتی این کشتارها تبدیل شد.

عبدالخالق حسین متفکر و نویسنده عراقی رابطه سعودی با تروریسم را دو روی یک سکه می داند. این نویسنده عراقی از یکی از مقامات آمریکایی نقل می کند که سعودی ها ۸۷ میلیارد دلار در طول دو دهه گذشته برای گسترش وهابیت در جهان خرج کرده است.

روزنامه لس آنجلس تایمز آمریکایی در پژوهشی با عنوان "نقش سعودی در تروریسم" می نویسد: «عربستان سعودی منبع صادرکننده دلار و جنگجویان القاعده است، به طوری که سازمان القاعده در عراق بزرگترین خطر برای امنیت عراق شمرده می شود». روزنامه «الجریده» نیز در مقاله ای می نویسد که ۴۵% کلّ ترویست‌هایی که به افراد غیرنظامی و نیروهای امنیتی عراق حمله می کنند، سعودی هستند.

مصر: سرعت انقلاب مصر و سقوط دیکتاتور دهها ساله در این کشور در عرض کمتر از یک ماه گرچه برای آزادی و دموکراسی در منطقه اتفاقی خوشایند به شمار می رفت، اما برای رژیم هایی مانند عربستان کابوسی وحشتناک به شمار می رفت. در همین راستا عربستان در مرحله بعد از انقلاب تلاش گسترده خود را برای مهار انقلاب و مصادره آن به نفع خود آغاز کردند. ریاض با هزینه‌های میلیاردی خود از آغاز انقلاب در مصر به دنبال این بود که نسخه شکست خورده خود در تعریف افراطی و ساختگی از دین و حاکمیت اسلامی را به خورد مردم مصر نیز بدهد که البته این تلاش ها با شکست سلفی ها در انتخابات مصر به بن بست خورد.

در واقع عربستان نفوذ فریبنده از طریق ابزارهای اقتصادی و جریان وهابی را جایگزین رویارویی مستقیم کرد و از این حیث با غرب متحد شده تا نه تنها انقلاب مصر بلکه سایر انقلاب‌های عربی در لیبی و یمن و بحرین را نیز ناکام سازد، چرا که سعودی ها می دانستند که روند پرشتاب انقلاب های عربی ناشی از بیداری اسلامی در صورت ادامه، خیلی زود دامن خود این کشور را نیز می گیرد. نگرانی عربستان از برقراری ارتباط مستحکم میان مصر انقلابی و انقلاب اسلامی ایران از دیگر مسایلی است که پای دیپلمات‌های سعودی را به قاهره باز کرد.

این موضوع از سفرهای متعدد سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان سعودی به مصر قابل مشاهده است، سعود الفیصل بعد از انقلاب مصر چهار بار به این کشور سفر کرده است، وی در این سفرها با مقامات شورای نظامی دیدار کرده و پیشنهاد کرده که در قبال عدم محاکمه مبارک، عربستان ۶ میلیارد دلار به این کشور کمک خواهد کرد.

تامین‌ هزینه‌های سازمان‌های مدنی و به خدمت گرفتن افراد و مزدورانی که اندیشه‌های وهابی در سر می‌پروانند و واداشتن آنها به ایجاد فتنه و اختلافات داخلی در مصر و ایجاد هرج و مرج داخلی و تلاش جهت بازگرداندن عناصر رژیم سابق از ترفندهایی است که سعودی ها با تامین مالی هزینه های آن برای غلبه بر انقلاب مصر در پیش گرفته اند. شبکه های پییچیده سلفی در مصر با دریافت کمک حدود ۲۵ میلیارد دلاری از عربستان جریان سازی التقاطی را به راه انداخته اند که شامل حدود ۳۶ شبکه تلویزیونی و ماهواره‌ای، ۲۰ هزار مسجد و ۲۰ هزار جمعیت خیریه است.

آسیای میانه، قفقاز و شبه قاره هند: عربستان سعودی در قفقاز، آذربایجان و آسیای میانه نیز فعال است و در ترورهای صورت گرفته در منطقه چچن نقش عمده‌ای را بازی کرده است. این توطئه‌ها عمدتا از طریق پاکستان و افغانستان برنامه ریزی می شود و دامنه آن تا کشورهای شمال آفریقا، خاورمیانه و شبه قاره هند نیز می رسد.

سومالی و الجزایر: دولت عربستان به صورت آشکار در دو کشور عربی آفریقایی سومالی و الجزایر دخالت مستقیم دارد. گروهی به نام «عدالت‌گستران جوان اسلامی» در سومالی هم اینک به منبع اصلی تشنج و ناآرامی در این کشور و ایجاد بی‌ثباتی در شمال آفریقا تبدیل شده‌اند که توسط حکومت اریتره که از سوی ریاض مورد حمایت قرار دارد، تقویت و دست به اعمال خشونت‌آمیز می‌زنند.

سازمان های تروریستی نظیر القاعده همچنین با داشتن تروریست هایی در تمام جهان قادر است تا هدف های متفرقه ای را در هر کشور جهان مورد حمله قرار دهد، این اهداف البته بر اساس راهبردهای عربستان و غرب بویژه آمریکا تعیین می شود. به عنوان مثال القاعده در تاریخ موجودیت خود با وجود ادعاهایی که دارد، هرگز اهداف صهیونیستی را هدف حملات تروریستی خود قرار نداده است

۱۳۹۱/۱۰/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...