نسخه چاپی

انتصاب این وزیر، یك فاجعه است

عکس خبري -انتصاب اين وزير، يک فاجعه است

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی به قلم "امی تیبل" نوشت: معرفی "چاك هاگل" به عنوان وزیر دفاع جدید آمریكا توسط باراك اوباما رئیس جمهور این كشور در اسرائیل كه چرخه های قدرت، این سناتور سابق نبراسكا را غیر همسو با اسرائیل یا حتی دشمن خود می دانند واكنش شدیدی برانگیخته است.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران،"روين ريولين" رئيس پارلمان اسرائيل و عضو حزب ليکود به رهبري نتانياهو در گفت وگو با آسوشيتدپرس گفت که ما به سبب موضع گيري هاي پيشين او بر ضد اسرائيل و سخنراني هايش در گذشته نگرانيم.

ولي افزود: رابطه راهبردي آمريکا و اسرائيل،‌ قوي است و يک فرد نمي تواند سياست فيمابين را تعيين کند.

دفتر نتانياهو دراين باره اظهار نظري نکرد ولي اظهارات ريولين، در واقع آئينه مواضع مشترک تحليل گران در اسرائيل بوده است و سه شبکه اصلي تلويزيوني اسرائيل نيز در برنامه دوشنبه شب خود هاگل را داراي موضعي سرد بر ضد اسرائيل خواندند.

هاگل که در سناي آمريکا،‌ مستقل خوانده مي شد با اظهارات متعددش در سال هاي اخير واکنش هاي زيادي در اسرائيل برانگيخته است و به عنوان کسي که از تل آويو حمايت کافي نمي کند شناخته شده است.

زماني هاگل گفته بود لابي صهيونيستي در آمريکا گروه زيادي از مردم را ترسانده است و نيز گفته بود : من يک سناتور اسرائيلي نيستم من يک سناتور آمريکايي هستم.

وي همچنين گفته است : من از اسرائيل حمايت مي کنم ولي اولويت نخست من ، تبعيت از قانون اساسي است نه رئيس جمهور و حزب خود يا اسرائيل.

شش سال پيش وي از امضاي نامه اي خطاب به اتحاديه اروپا براي لحاظ کردن گروه حزب الله لبنان در فهرست گروه هاي تروريستي خودداري کرده بود.

نامه وي در سال 2009 براي ايجاد نگرش عملي به حماس نيز انتقاداتي برانگيخته بود. وي در اين نامه، خواستار اعتدال در رفتار حماس شده بود و از دولت آمريکا خواسته بود اقدام تقابلي نکند.
منتقدان، اين نامه هاگل را، حمايت از گفتگو با حماس تلقي مي کنند.

هاگل 66 ساله همچنين در سناي آمريکا از بحث براي حمله به ايران توسط آمريکا يا اسرائيل انتقاد کرده بود و از تلاش هايي که تهران را بر سر ميز مذاکره درباره گفتگوهاي صلح افغانستان بنشاند حمايت کرده بود.

"اتيان گيلبوا" کارشناس روابط آمريکا اسرائيل در دانشگاه بار ايلان اسرائيل گفت تصور مي کند انتصاب هاگل، يک فاجعه براي اسرائيل باشد.

وي افزود انتخاب "جان برنان" توسط اوباما به عنوان رئيس سيا براي اسرائيل خوب است و عاملي تثبيت کننده در سياست آمريکا در برابر اسرائيل محسوب مي شود ؛ولي در مجموع ، تيم سياست خارجي اوباما دستورالعمل هاي بالقوه اي براي بسياري از مشکلات با اسرائيل دارد.

وي افزود :‌ در واقع اوباما اين پيام را به اسرائيل فرستاده است که روزهاي سختي در پيش رو است و اگر اسرائيل، منافع آمريکا را تامين نکند روابط پر تنشي با اين کشور خواهد داشت.

ولي داو ويسگلاس که يک دهه پيش ،‌مشاور ارشد آريل شارون نخست وزير پيشين اسرائيل بود و مذاکرات حساسي با آمريکايي ها داشته است گفت نگراني ها درباره هاگل بزرگ نمايي شده است.

وي با اشاره به نقش جديد هاگل گفت : روابط بين آمريکا و اسرائيل توسط يک شخص تعيين نمي شود ؛‌اين روابط بسيار مهم و پيچيده است و من دليلي نمي بينم که تغييري در اين روابط ايجاد شود.

۱۳۹۱/۱۰/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...