نسخه چاپی

كوچك‌ترین زندانی سیاسی عربستان آزاد شد

عکس خبري -کوچک‌ترين زنداني سياسي عربستان آزاد شد

مقامات سعودی در آستانه سفر رئیس جمهور آمریكا به این كشور «مرتجی قریریص» كم سن و سال ترین زندانی سیاسی در عربستان را آزاد كردند.

به گزارش نما، مقامات سعودی روز گذشته (جمعه) در آستانه سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به ریاض، کوچک‌ترین زندانی سیاسی در عربستان را که هشت سال در حبس بسر بود را آزاد کردند.

مرتجی قریریص هشت سال پیش، زمانی که تنها ۱۰ سال داشت به دلیل مشارکت در اعتراضات مرتبط با حوادث موسوم به بهار عربی، از سوی نیروهای امنیتی عربستان بازداشت شده بود.

مقامات سعودی که در نظر دارند پیش از سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به این کشور، کمی از زیر بار انتقادات حقوق بشری علیه این کشور خارج شوند، تصمیم به آزادی مرتجی قریریص گرفتند.

بنابر این گزارش، سیستم قضائی عربستان سعودی دو سال پیش با طرح اتهاماتی واهی علیه مرتجی قریریص، حکم اعدام را به وی ابلاغ کرده بود. براین اساس، وی تا زمان آزادی از احتمال اعدام خود در هراس بوده است.

دادستان عمومی عربستان سعودی قریریص را که در زمان بازداشت تنها ۱۰ سال داشته، را به وابستگی به گروههای تروریستی متهم کرده بود. اعمال خشونت در زمان اعتراضات و کمک به ساخت کوکتل مولوتوف از دیگر اتهامات مرتجی قریریص بوده است.

وی البته در جریان دادگاه، همه اتهامات علیه خودش را رد کرده بود. آزادی وی نیز پس از رقم خورد که مقامات سعودی در سال ۲۰۲۰ در راستای بهبود وجهه حقوق بشری خود و ارائه آزادی‌های نمایشی، اعلام کردند که متهمانی که در زمان ارتکاب جرم زیر سن قانونی بوده‌اند، به موجب حکم سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان مشمول عفو شده اند.

البته به نظر می‌رسد مقامات عربستان سعودی به ویژه محمد بن سلمان ولیعهد این کشور، زیر انتقادات حقوق بشری در آستانه سفر رئیس جمهور آمریکا به ریاض، تصمیم به آزادی مرتجی قریریص گرفته اند. اعدام مخالفان سیاسی، قتل جمال خاشقجی و جنگ خانمان سوز یمن از جمله پرونده‌های سیاه حقوق بشری عربستان در سالهای اخیر بوده است.
منبع: مهر

۱۴۰۱/۴/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...