نسخه چاپی

ارزیابی اطلاعاتی اوباما از معرفی جان‌برنان

عکس خبري -ارزيابي اطلاعاتي اوباما از معرفي جان‌برنان

به نظر می رسد تمركز برنان روی تهدیدهای تروریستی بویژه چالش ناشی از قدرت یابی روز افزون سلفی گری و جهادی گری در خاورمیانه پسا انقلابی است.

به گزارش نما به نقل از ایران هسته‌ای، اوباما روز دوشنبه جان برنان را به عنوان گزینه خود برای ریاست آژانس مرکزی اطلاعات امریکا (سیا) معرفی کرد.

جان برنان از ماموران کهنه کار سیا و هم اکنون مسئول هماهنگی امور ضد تروریسم در کاخ سفید است.

برنان جانشین دیوید پترائوس می شود که به دلیل رسوایی اخلاقی غیر منتظره از ریاست سازمان سیا استعفا داد؛ بدون اینکه ارزیابی دقیقی درباره کارنامه وی شده باشد.

جان برنان فردی است که تا کنون در حساس ترین تصمیم گیری های امنیتی در کنار اوباما بوده و برخی ناظران عقیده دارند تا آنجا که به امور اطلاعاتی مربوط می شود یکی از مهم ترین کسانی است که رییس جمهور با آنها مشورت می کند.

تحلیلگران اطلاعاتی در تهران عقیده دارند انتخاب برنان حاوی چند پیام مهم است:

1- پس از رسوایی پترائوس، سیا دچار نوعی بحران اعتبار شده و بنابراین احتمالا مهم ترین ماموریت برنان این است که اعتبار سیا را احیا کند. تحلیلگران می گویند برنان از چنین اعتبار و قدرتی برخوردار است.

2- برنان احتمالا دوران جدیدی از به کارگیری حرفه ای ها در سیا را آغاز خواهد کرد. تحلیلگران می گویند پترائوس سیا را به شدت نظامی کرده بود و برنان تلاش خواهد کرد این روند را معکوس کند.

3- از حیث محتوای کار، به نظر می رسد تمرکز برنان روی تهدیدهای تروریستی بویژه چالش ناشی از قدرت یابی روز افزون سلفی گری و جهادی گری در خاورمیانه پسا انقلابی است. سوابق کاری برنان هم نشان می دهد که او بیشتر در این حوزه ورزیده شده است. تهدید ناشی از جهادی گری احتمالا مهم ترین تهدید امنیت ملی امریکا در سال های آینده بویژه پس از قضایای لیبی و سوریه خواهد بود. به این ترتیب به نظر می رسد برنان مسئله ایران را در اولویت شماره یک خود قرار نخواهد داد؛ ضمن اینکه او به کار در زمینه ایران مشهور هم نیست.

۱۳۹۱/۱۰/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...