نسخه چاپی

پشت‌پرده اعلام رشد نرخ‌ها چیست؟

عکس خبري -پشت‌پرده اعلام رشد نرخ‌ها چيست؟

درحالی بازار مسكن در یك آرامش نسبی به سر می‌برد كه برخی سایت‌های ارائه دهنده خدمات این بخش، با اتكا به اطلاعات آگهی‌های خود از افزایش قیمت مسكن خبر می‌دهند.

به گزارش نما، احتمالا طی روزهای آینده بانک مرکزی جدیدترین گزارش تحولات بازار مسکن تهران را منتشر می‌کند،‌ البته اگر مانند ماه گذشته این گزارش با تاخیر (۱۷ خرداد) منتشر نشود. مطابق آمار بانک مرکزی در اردیبهشت سال ۱۴۰۱، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران ۳۶ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان بوده که حاکی از افزایش ۶.۱ درصدی نسبت به ماه قبل است.

این قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۲۶.۲ درصد افزایش داشته که در مقایسه با رشد نقطه به نقطه اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ (معادل ۶۹.۷ درصد) به مراتب کمتر بوده و مُبین کند شدن آهنگ رشد نقطه به نقطه قیمت مسکن در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ است.
در حالی بازارهای اقتصادی به‌خصوص بازار مسکن در یک آرامش نسبی به‌سر می‌برند که برخی سایت‌های خرید و فروش مسکن پیش‌بینی کرده‌اند قیمت مسکن در خرداد افزایش می‌یابد. « مطابق اطلاعات از سامانه ... در خردادماه ۱۴۰۱ متوسط قیمت‌های پیشنهادی مسکن در تهران به ۵۴.۲ میلیون تومان در هر متر مربع رسیده است.»

نکته حائز اهمیت این‌که اساسا چنین سایت‌هایی مرجع اعلام قیمت‌ها نیستند و تنها بانک مرکزی،‌ مرکز آمار ایران و وزارت راه و شهرسازی مرجع رسمی اعلام قیمت‌ها هستند. به‌نظر می رسد انتشار چنین اخباری با هدف‌های خاصی انجام می‌شود که منافع مردم در آن هیچ جایگاهی ندارد.

بازار معاملات مسکن کشور به تاسی از اتفاقات بیرونی و درونی اقتصاد، در وضعیت آرامی به‌سر می‌برد. در این بین لازم است دستگاه‌های نظارتی به انتشار برخی اخبار هدفدار از سوی سایت‌های خریدوفروش مسکن ورود کرده تا از بروز نابه‌سامانی‌های آتی جلوگیری به‌عمل آید.
منبع: تسنیم

۱۴۰۱/۴/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...