نسخه چاپی

آیا تشكیل ناتوی عربی امكان پذیر است؟

عکس خبري -آيا تشکيل ناتوي عربي امکان پذير است؟

فقط رژیم صهیونیستی خواهد ماند و تعداد كمی از كشورهای عربی كه تا حالا نیز به صورت نانوشته علیه ایران متحد بوده و نه‌فقط در ابعاد نظامی بلكه در حوزه‌های اقتصادی، تحریم، عملیات روانی و ... تمامی توان خود را برای شكست ایران به كار گرفته اند و هر بار نیز با شكست‌های خفت‌بار مواجه شده‌اند.



امریکا با حمایت رژیم صهیونیستی بار دیگر به فکر تشکیل ناتوی عربی افتاده است، به گونه ای که قرار است سران هشت کشور عربی که متشکل از 6 کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس و دو کشور اردن و مصر هستند در اواخر مهر ماه به واشنگتن سفر کرده و در مورد چگونگی مقابله با تهدید هایی که از سوی ایران آنها را تهدید می کند صحبت کنند. در این میان رژیم صهیونیستی نیز تمام توان خود را برای تشکیل این ائتلاف به کار بسته است. در همین راستا «نفتالی بنت» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سفر خود به بحرین و امارات پیشنهاد تشکیل یک ائتلاف عربی با مشارکت اسرائیل را مطرح کرد
پیش از این نیز «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی به موضوع ناتوی عربی اشاره و اعلام کرده بود که زمان تشکیل یک اتحاد رسمی با کشورهای عربی فرا رسیده است. او همچنین برای ترغیب رژیم‌های عربی جهت پیوستن به چنین ائتلافی مدعی شد کشورهای میانه‌رو سنی باید بدانند که بزرگ‌ترین خطر آنها اسرائیل و صهیونیسم و یهودیان نیستند بلکه ایران است.
بنی گانتز وزیر جنگ رژیم صهیونیستی هم به‌تازگی گفته است: "در ماه‌های گذشته در مبارزه با ایران توانسته‌ایم از حمایت جهانی برخوردار شویم. ما باید در مواقع لزوم فشار نظامی و همچنین فشار سیاسی و اقتصادی (علیه ایران) اعمال کنیم. به‌عنوان اولین عنصر این چشم‌انداز، در حال ایجاد این ائتلاف در برابر تلاش‌های تهران برای حمله به کشورهای منطقه با استفاده از راکت، موشک‌های کروز و پهپاد هستیم. اسرائیل و اعراب در خصوص ایران نگرانی‌های مشترکی دارند و باید تحت حمایت آمریکا اقدام به تقویت توانایی‌های نظامی خود کنند. برای مقابله با سیاست‌های ایران فقط همکاری کافی نیست، بلکه لازم است نیرویی منطقه‌ای به رهبری آمریکا توان نظامی همه طرف‌ها را تقویت کند"
چند روز قبل «عبدالله دوم» پادشاه اردن گفت که کشورش از تشکیل ائتلاف نظامی در خاورمیانه، مشابه ناتو پشتیبانی خواهد کرد. وی اظهار داشت: من می‌خواهم شاهد ورود کشورهای بیشتر در منطقه در این ائتلاف باشم و یکی از اولین افرادی خواهم بود که از ایجاد ناتو در خاورمیانه حمایت می‌کنم.
روزنامه القدس العربی نیز اعلام کرد هنوز هیچ شاخص روشنی درباره جزئیات ناتو خاورمیانه مشاهده نشده است اما صحبت‌های پادشاه اردن درباره اهداف روشن این ناتو به معنای آن است که اسرائیل قرار است به ناتو خاورمیانه بپیوندد است
تلاش برای تشکیل ناتوی عربی در حالی صورت می گیرد که بنا بر گفته ی بسیاری از کارشناسان ، ائتلاف میان کشورهای عرب و رژیم صهیونیستی موضوعی شکست خورده است، چرا که بسیاری از کشورهای عربی بصورت آشکاری از پیوستن به آن خود داری کرده اند، اواخر روز پنج شنبه خبرگزاری رویترز به نقل از چهار منبع آگاه گزارش داد مصر از طرح راهبردی امریکا برای تشکیل یک ائتلاف موسوم به «ناتوی عربی» جهت مهار ایران کنار کشیده است. این خبرگزاری به نقل از یکی از منابع نوشت: مصر تصمیم خود را تاکنون به اطلاع امریکا و سایر کشور‌هایی که قرار است در این ائتلاف ضد ایرانی شرکت کنند، رسانده است. کشور عراق هم در چند ماه گذشته با تصویب قانونی هر گونه مراوده با اسرائیل را ممنوع اعلام کرد. کویت هم کماکان به سیاست خود علیه اشغالگران پایبند است و در قطر نیز هیچ نشانه‌ای از عادی‌سازی و تمایل به همکاری با صهیونیست‌ها دیده نمی‌شود. عمان هم از روابط حسنه‌ای با ایران برخوردار است و به گفته کارشناسان به هیچ ائتلافی علیه ایران نخواهد پیوست، امارات هم از طریق گفتگوی تلفنی با وزیر خارجه ایران و همچنین اعزام هیئت عالی‌رتبه امنیتی به تهران با صراحت اعلام کرده است، این کشور در هیچ ائتلاف ضدایرانی شرکت نمی‌کند. عربستان هم که اصلی ترین گزینه‌ی مدنظر تل‌آویو جهت مشارکت در این ائتلاف است، برای بهبود وضع امنیتی خود و مدیریت جنگ یمن، چشم امید خود را به بهبود روابط با ایران بسته است و این احتمال بسیار ضعیف به نظر می رسد که عربستان بخواهد در هرگونه ائتلاف نظامی آشکار علیه ایران در منطقه مشارکت داشته باشد به گونه ای که «هشام غنام» محقق ارشد سعودی در مرکز مطالعات خلیج‌فارس در کمبریج در این زمینه می‌گوید: ناتوی غرب آسیا در حال حاضر بدون به اشتراک گذاشتن مسؤولیت‌ها و بار مالی به شکل مساوی، امکان‌پذیر نیست. نمی‌توان همه مسوولیت‌ها را بر عهده ریاض گذاشت و انتظار داشت آل‌سعود همه کارها را انجام دهد.
با این اوصاف فقط رژیم صهیونیستی خواهد ماند و تعداد کمی از کشورهای عربی که تا حالا نیز به صورت نانوشته علیه ایران متحد بوده و نه‌فقط در ابعاد نظامی بلکه در حوزه‌های اقتصادی، تحریم، عملیات روانی و ... تمامی توان خود را برای شکست ایران به کار گرفته اند و هر بار نیز با شکست‌های خفت‌بار مواجه شده‌اند.


۱۴۰۱/۴/۱۰

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...