نسخه چاپی

ساز و كار جذب نمایندگان میان دوره‌ای در كمیسیون‌ها

عکس خبري -ساز و کار جذب نمايندگان ميان دوره‌اي در کميسيون‌ها

نمایندگان مجلس در نشست علنی امروز پارلمان با كلیات طرح الحاق یك تبصره به عنوان تبصره (۵) به ماده (۳۷) قانون آیین‌نامه داخلی مجلس موافقت كردند.

به گزارش نما، گزارش کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس در مورد طرح الحاق یک تبصره به عنوان تبصره (۵) به ماده(۳۷) قانون آیین نامه داخلی مجلس مورد بررسی قرار گرفت و با ۱۷۰ رای موافق،۲۲ رای مخالف و ۲ رای ممتنع از ۲۰۶ آرای ماخوذه به تصویب رسید.

متن این طرح بدین شرح است:

یک تبصره به عنوان تبصره(۵) به ماده(۳۷) قانون آئین نامه داخلی، الحاق می شود:

تبصره ۵- پس از تعیین کمیسیون های تخصصی، چنانچه به هر دلیل در حین دوره، نماینده جدیدی به مجلس راه یابد، برای تعیین کمیسیون تخصصی وی مطابق فرایند مذکور اقدام می شود، در صورتیکه امتیاز نماینده جدید برای کمیسیون مورد درخواست، از امتیاز آخرین نماینده پذیرفته شده در همان کمیسیون بیشتر باشد، رعایت سقف مقرر در ماده ۳۸ آئین نامه داخلی الزامی نیست.

سید غنی نظری در مخالفت با این طرح گفت: جذب نمایندگان در کمیسیون ها بیشتر از طریق لابی و گفت و گو صورت می گیرد و در شرایط فعلی اقتصادی این موضوعات نباید در مجلس مطرح شود.

سید محمد رضا میر تاج الدینی در موافقت با این طرح بیان داشت: این تبصره مطلب روشنی است و نمایندگانی که در میان دوره ای وارد مجلس می‌شوند با توجه به تخصص در کمیسیون مربوطه حضور می‌یابند.

نماینده مردم تبریز گفت: اگر نمایندگان در کمیسیون های تخصصی خود جذب شوند تاثیر گذاری بیشتری در افزایش کیفیت طرح ها دارد این طرح مشکلات نمایندگان میان دوره ای برای حضور در کمیسیون ها را حل می کند از نمایندگان می خواهم به این طرح رای مثبت دهند.

جواد نیک بین در مخالفت با این طرح اظهار داشت: طرح این موضوعات در وضعیت فعلی کشور ضرورتی ندارد و نوعی وقت گرفتن مجلس است باید به این بحث بپردازیم که سازمان برنامه بودجه برخی از اعتبارات شهرداری ها را حذف کرده است باید وقت مجلس را صرف مسائل کمبودات دارو در کشور کنیم.

اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران در موافقت با این طرح بیان داشت: در این تبصره هر نماینده ای براساس تخصص های خود در کمیسیون ها جذب می‌شود اما در بحث تعداد نمایندگان آیین نامه ناقص است و با این تبصره آیین نامه کامل می شود چون در مورد نمایندگان میان دوره ای در آیین نامه قانونی پیش بینی نشده که اگر کمیسیون تعداد حداکثر را داشت نمی تواند با توجه به تخصص خود جذب شود.

علی بابایی کارنامی در مخالفت با این طرح گفت: بر اساس آیین نامه داخلی جذب نمایندگان در کمیسیون ها بر اساس تخصص بوده است اما برخی از کمیسیون ها از جمله حقوقی و قضایی هنوز به حد نصاب نرسیده است و نمایندگان میان دوره ای سه یا چهار نفر بیشتر نیستند و هیات رییسه می تواند بر اساس اختیارات خود نمایندگان را جاگذاری کنند و طرح این موضوعات در شرایط فعلی ضرورتی ندارد.

روح الله متفکر آزاد در موافقت با این طرح تصریح کرد:وقتی نماینده میان دوره‌ای به هر دلیلی با تاخیر وارد مجلس می شود برای خدمت در کمیسیون ها مشکل دارد باید از این آیین نامه استقبال کرد که با امتیاز بندی نمایندگان میان دوره ای را بر اساس تخصص در کمیسیون ها جا گذاری می کند و نماینده می تواند با احقاق حق خود و بر اساس امتیاز به مردم خدمت کن از نمایندگان تقاضا دارم به این تبصره رای دهند.

سید کاظم دلخوش اباتری به نمایندگی از کمیسیون آیین نامه داخلی در مورد این طرح بیان داشت: تعیین کمیسیون نمایندگان روشن است و انتخاب کمیسیون ها هم بر اساس شاخص های است ، اما نمایندگان میان دوره ای که دارای سوابق روشنی همانند کوثری هستند نباید حق آنها ضایع شود و باید از ظرفیت آنها استفاده شود.

نماینده مردم صومعه سرا بیان داشت:جایابی نمایندگان اقدام خوبی است که این کمیسیون می خواهد این اصلاح را انجام دهد که حق نمایندگان میان دوره ای ضایع نشود و این خلاء در آیین نام وجود داشت که برای اصلاح آن اقدام کردیم از نمایندگان می خواهیم به این اصلاح رای دهند.
منبع: فارس

۱۴۰۱/۴/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...