نسخه چاپی

كاهش نرخ ارز در بازار، افزایش در كانال‌های تلگرامی

عکس خبري -کاهش نرخ ارز در بازار، افزايش در کانال‌هاي تلگرامي

مقایسه قیمت دلار دربازار و كانال تلگرامی موجب سردرگمی بسیاری از افراد شده است، مشاهدات میدانی همه گویای ریزش نرخ‌ها دارد اما از سوی دیگر دلالان در كانال‌های تلگرامی خود رقم‌های دیگری را عنوان می‌كنند.

به گزارش نما، چند روزی است که وضعیت بازار ارز بر وفق مراد دلالان و افرادی که می‌خواستند از تلاطم بازار ارز سودهای کلان به جیب بزنند نیست و قیمت ارز سیر نزولی را در پیش گرفته باشد.

چند سالی است که افراد به جای اینکه سرمایه خود را در کارهای تولیدی و زیربنایی صرف کنند به بازار ارز روی آوردند و درصدد هستند از نوسانات بازار ارز به نفع خود بهره‌مند شوند اما باید بدانند که نوسانات در بازار ارز همیشه بر وفق مراد نخواهد بود.

با شروع ریزش ارزش دلار و یورو پس از اقدامات بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز موجب شده تا دلالان بیشتر از هر زمان دیگری به تکاپو بیافتتند و به هر ترتیبی که شده جلوی ضرر خود را بگیرند.
یکی از اقداماتی که دلالان برای جلوگیری از ضرر بیشتر درج قیمت دلار بیش از مبلغ معامله شده در بازار است. دلالان دلار سعی می‌کنند نرخ‌های غیرواقعی در کانال‌های تلگرامی که از بد روزگار طرفداران بسیاری هم دارد درج کنند.

برای نمونه قیمت دلار در صرافی‌های بانکی در لحظه مخابره این گزارش ۲۷ هزار و ۷۱۷ تومان و در بازار متشکل ارزی با نرخ توافقی در کانال ۲۹ هزار تومان داد و ستد می‌شود اما در کانال‌های تلگرامی رقم ۳۰ هزار و ۸۰۰ تا ۳۱ هزار و ۲۰۰ تومان قیمت‌گذاری شده است.

تفاوت قیمت کانال تلگرامی و بازار فردوسی در روزهای گذشته که قیمت دلار از کانال ۳۱ هزار تومان ریزش کرد و ضرر بسیاری را متوجه دلالان کرد شدت بیشتری داشت.

این کانال‌های تلگرامی با توجه به اینکه می‌دانند ۸۰ تا ۹۰ درصد افراد برای آگاهی از قیمت ارز در بازار از کانال‌های تلگرامی استفاده می‌کنند بنابراین با هماهنگی لازم نرخ‌های غیرواقعی را در کانال‌های خود منتشر می‌کنند و یا حتی با وجود اینکه بسیاری از صاحب‌نظران و فعالان بازار ارز از ریزش قیمت‌ها در روزهای آینده خبر می‌دهند، تاکید دارند که این افت قیمت‌ها مقطعی است و دوباره بازار صعودی خواهد بود.

اما باید توجه داشت که به گفته بسیاری از مسوولان و فعالان بازار ارز، قیمت‌ها در این بازار به تعادل رسیده و در سامانه نیما با توجه به توافقی که بین صادرکنندگان و صرافان بانکی بر قیمت‌ها به‌وجود آمده عرضه ارز بر تقاضا پیشی گرفته است و در این شرایط که تقاضا کمتر از عرضه است پیش‌بینی می‌شود افت قیمت تداوم داشته باشد.

رئیس‌کل بانک مرکزی نیز در دیدار با اقتصاددانان در زمینه عرضه و تقاضای ارز تاکید کرد: تعادل خوبی در بازار ایجاد شده است و در بسیاری از روزها در سامانه نیما شاهد فزونی عرضه بر تقاضا هستیم.

به گفته «صالح آبادی» در برخی روزها که عرضه ارز به تقاضا پیشی‌ می‌گیرد مازاد عرضه ارز در بازار وجود دارد در بحث وضعیت اسکناس ارز بسیار خوب است.
منبع: ایرنا

۱۴۰۱/۴/۸

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...