نسخه چاپی

ناخرسندی عراقی‌ها از محاسبه دلاری تعرفه های پروازهای داخلی در ایران

عکس خبري -ناخرسندي عراقي‌ها از محاسبه دلاري تعرفه هاي پروازهاي داخلي در ايران

تصمیم انجمن شركت های هواپیمایی ایران مبنی بر محاسبه تعرفه پروازهای داخلی برای مسافران خارجی با نرخ دلار، به شدت اتباع عراقی را ناخرسند كرده است.

به گزارش نما، اتباع عراقی در طول روزهای گذشته در شبکه های اجتماعی نسبت به این اقدام، موضع منفی گرفته و گفته اند که اغلب مسافران و گردشگران خارجی در ایران را اتباع عراقی تشکیل می دهند اما این تصمیم از حجم مسافرت های آنها به جمهوری اسلامی ایران خواهد کاست.

یکی از کاربران عراقی در این خصوص نوشته است که قبلا ۱۳ روز اقامت در ایران معادل یک روز اقامت در سوئیس بود اما به دلیل مجموعه تصمیمات نادرست که منجر به افزایش هزینه ها برای گردشگران و زائران عراقی شده، این اختلاف، به چهار روز کاهش پیدا کرده است.

«نورس البطاط» افزوده است که ۸۰ درصد گردشگران و زائران خارجی در ایران را اتباع عراقی تشکیل می دهند و چنین تصمیمات نادرستی باعث تغییر مقاصد گردشگران عراقی به سمت کشورهای دیگر خواهد شد.


به اعتقاد فعالان اجتماعی عراقی، تصمیم اخیر انجمن ایرلاین های ایران فاقد چشم انداز کامل بوده زیرا به طور غیرمستقیم، اتباع عراقی را به جای سفر به جمهوری اسلامی ایران برای سفر به کشورهای دیگر از جمله ترکیه، امارات، اردن تشویق خواهد کرد.

از این رو برخی از شبکه های اجتماعی عراقی، در اعتراض به محاسبه دلاری پروازهای داخلی برای اتباع عراقی، خواهان تحریم سفر به جمهوری اسلامی ایران شدند.

در عین حال، این تصمیم، دانشجویان عراقی که در حال تحصیل در ایران هستند و معمولا برای کاهش هزینه ها از پروازهای داخلی به جای پرواز مستقیم از عراق به ایران بهره می بردند را نیز ناراضی کرده است.

براساس گزارش ها، حدود ۶۰ هزار دانشجوی عراقی در دانشگاه های مختلف ایران در حال تحصیل هستند که تصمیم انجمن شرکت های هواپیمایی ایران، آنها را از حیث مادی در مضیقه قرار می دهد.

جدا از اینها، بخش قابل توجهی از مسافران عراقی نیز با انگیزه های درمان عازم ایران می شوند اما فعالان اجتماعی اینک این عبارت را در شبکه های اجتماعی ترویج می کنند که «ایران دیگر کشور ارزان قیمت، برای بیماران عراقی نیست.»

طبق گزارش ها، تا قبل از شیوع کرونا، از میانگین سالانه دو میلیون و ۵۰۰ هزار گردشگر عراقی عازم ایران، حدود ۱۸ درصد آنها را گردشگران سلامت تشکیل می دادند.

آمارهای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران نیز حاکی است که اتباع عراقی در صدر مسافران خارجی وارد شده به ایران قرار دارند.

این گزارش حاکی است که در سال ۹۸ (قبل از شیوع کرونا) سه میلیون و ۱۶۵ هزار و ۸۳۹ نفر عراقی به ایران سفر کردند که حدود ۲۱ درصد بیشتر از سال ۹۷ بود.

این درحالی است که مدت زمان اقامت مسافران عراقی در ایران نیز نسبتا زیاد است و حسب آمار، هر تبعه عراقی بین ۳۰ تا ۵۰ دلار در روز هزینه می کند.

سفیر سابق جمهوری ایران در عراق قبلا در اظهاراتی گفته بود که هر مسافر عراقی در مدت اقامتش در ایران بالغ بر یکهزار دلار هزینه می کند که از حیث اقتصادی، رقم قابل توجهی است.

بسیاری از صاحب نظران معتقدند که تصمیم اخیر انجمن شرکت های هواپیمایی ایران برای دلاری کردن بلیت پروازهای داخلی برای اتباع خارجی، بدون در نظرگرفتن جنبه های مختلف دینی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی سفر اتباع عراقی به ایران، فقط از دایره تنگ بهره یکجانبه به قضیه نگاه کرده است.

اتباع عراقی امیدوارند که پیگیری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران بتواند این تصمیم انجمن شرکت های هواپیمایی ایران را تعدیل کند.

به دنبال محاسبه تعرفه پروازهای داخلی با نرخ دلار، «اسماعیل برات» معاون وزیر در امور پیگیری و ارزیابی خدمات گردشگری در وزارت گردشگری ایران، مخالفت خود را با تصمیم انجمن شرکت های هواپیمایی ایران اعلام کرد و وعده داد با جدیت این قضیه را دنبال کند.

در واکنش به تصمیم انجمن ایرلاین های ایران، کمپین عراقی موسوم به «دلیل السیاحه فی ایران» (راهنمایی گردشگری در ایران) از اتباع عراقی خواست که تا اطلاع ثانوی از استفاده از پروازهای داخلی ایرانی به دلیل دلاری شدن این پروازها برای مسافران خارجی، خودداری کنند.

این کمپین از اتباع عراقی خواسته است که به طور خاص سه شرکت هواپیمایی ایرانی «آتا»، «کاسپین» و «زاگرس» که این مصوبه را به اجرا گذاشته اند، تحریم کنند.

کمپین «ایران الجمال و الطبیعه» (ایران زیبا و طبیعت) نیز گفته است که هزینه پرواز داخلی از تهران به مشهد که رفت و برگشت حدود ۵۰ تا ۷۰ دلار بود اینک به ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار رسیده است.

این کمپین عراقی تشویق کننده گردشگری به ایران نوشته است که مصوبه اخیر انجمن ایرلاین های ایران، بدون شک تبعات بدی به دنبال دارد و با کاهش گردشگران خارجی، با توجه به اینکه اکثر آنها از کشورهای عراق، سوریه و لبنان هستند، اقتصاد شرکت های هواپیمایی، هتل ها و عموم صنعت گردشگری را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

یک کاربر به نام «حکیم الزاملی» نیز با اشاره به اینکه در ایران به زائر عراقی کلا دلاری نگاه می شود، نوشته است: «بعد از محاسبه تعرفه پروازهای داخلی در ایران با دلار چه نیازی است که به ایران برویم؛ چرا به ترکیه نرویم که ارزان تر است.»

برخی فعالان اجتماعی منتقد ایران نیز محاسبه دلاری پروازهای داخلی را بهانه کرده تا بگویند که از این پس درعراق باید مقابله به مثل شود و صاحبان خودروها و وسایط نقلیه عمومی از زائران ایرانی در مرزها برای جابجایی آنها، دلار دریافت کنند.
منبع: ایرنا

۱۴۰۱/۴/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...