نسخه چاپی

مخبر: مردمی‌سازی یارانه‌ها از اهداف اصلی دولت برای حذف فقر است

عکس خبري -مخبر: مردمي‌سازي يارانه‌ها از اهداف اصلي دولت براي حذف فقر است

معاون اول رئیس جمهورمخبر با تاكید بر اینكه مردمی‌سازی یارانه‌ها از اهداف اصلی دولت برای حذف فقر در كشور است، گفت: در سال گذشته ۳۶۰ هزار میلیارد تومان یارانه در كشور اختصاص داده شد اما۲۰میلیون نفر در ك

به گزارش نما، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور صبح امروز(شنبه) همزمان با هفته ازدواج و در مراسم اهدای بیست و یک هزارمین سری جهیزیه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)‌ که با عنوان پویش ملی احسانه برگزار شد ، با اشاره به امکانات و ثروت طبیعی فراوان کشور تاکید کرد: کمتر کشوری در دنیا سراغ داریم که با سرمایه گذاری چند میلیارد دلاری در ظرف شش ماه نه تنها بازگشت سرمایه داشته باشد بلکه به سودآوری نیز برسد و این مزیت ها در بخش های مختلف مثل نفت، معدن و دریا وجود دارد که می توان با برنامه ریزی مناسب و اتخاذ اقدامات لازم مشکلات کشور در این حوزه حل شود.
معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه یکی از وظایف و تلاش های مهم نهادهای عمومی و غیرانقلابی باید بازگرداندن دارایی های غیرمولد کشور به چرخه اقتصاد و مردم باشد، گفت: تا کنون نهادهای عمومی و غیردولتی نقش پر رنگی در اشتغال زایی خرد و خانگی داشته اند اما باید یک گام فراتر رفته و مشارکت دادن و سهیم شدن مردم در صنایع پایین دستی و صنایع بزرگ کشور را تسهیل کنند.

مخبر با اشاره به اینکه نقدینگی مردم باید به سمت سرمایه گذاری در پروژه های کلان اقتصادی کشور هدایت و مدیریت شود، خاطر نشان کرد: نقدینگی مردم باید به فرصتی برای رشد و توسعه اقتصادی کشور تبدیل و همچنین زمینه های یک سرمایه گذاری مطمئن برای مردم از طرف دولت فراهم شود.

معاون اول رییس جمهور خاطرنشان کرد: تضمین سرمایه گذاری از طرف دولت برای مردم و بخش خصوصی باید به گونه ای باشد که اگر در میانه راه سرمایه خود را طلب کنند، دولت این مبالغ را در کمترین زمان و حتی با اصل سود به آنان بازگرداند.

وی تصریح کرد: باید بستری برای سرمایه گذاری در کشور ایجاد شود که به سرعت مشکلات خانواده هایی که با مشکلات اقتصادی مواجه هستند حل شود که البته دولت برنامه هایی جدی و سریع برای حل مشکل فقر در کشور دارد.

مخبر با تاکید بر اینکه اجرای طرح حذف ارز ترجیحی از اهداف اصلی دولت برای حذف فقر در کشور است، گفت: در سال گذشته ۳۶۰ هزار میلیارد تومان یارانه در کشور اختصاص داده شد اما این توزیع یارانه به گونه ای بود که طبق آمار ۲۰ میلیون نفر در کشور از این یارانه دولت در سال گذشته کمترین استفاده را بردند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به الزامات قانونی اجرای حذف ارز ترجیحی ادامه داد: علاوه بر این موضوع، شرایط جهانی به گونه ای بود که ۳۰ درصد نیاز مردم جهان به کالاهای اساسی افزایش یافته و ۱۸ درصد تولید آنها کاهش یافته بود و همین امر باعث شد تا کشورهای بزرگ اقتصادی ذخایر خود را تا ۳۰ درصد افزایش دهند.

وی افزود: از سوی دیگر برخی از کشورهای همسایه از یارانه اختصاصی دولت جمهوری اسلامی به کالاهای اساسی بیشترین استفاده را می بردند و سیل صادرات و قاچاق کالاهای اساسی که با هزینه دولت و مردم ایران برای کالاهای اساسی تولید شده به کشورهای همسایه روانه شده بود.

مخبر خاطر نشان کرد: اجرای طرح حذف ارز ترجیحی اولین حلقه از اصلاحات اقتصادی کشور بود و البته دولت در صدد است با ایجاد خلق ثروت و اشتغال زایی مشکلات زندگی طبقات آسیب پذیر جامعه را در اسرع وقت حل کند.

مخبر در بخش دیگری از سخنان خود با تبریک آغاز ماه ذالحجه و همچنین ازدواج با برکت حضرت امیر المومنین(ع) و حضرت فاطمه(س) گفت: مقاطع مختلف ازدواج و زندگی این دو عزیز می تواند درس بزرگ و یک راهنما برای همه مقاطع زندگی و حل مشکلات و گرفتاری انسان ها باشد.
وی تاکید کرد باید نسخه ای عملیاتی از زندگی ائمه به ویژه حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س) برای گره گشایی از زندگی مردم تهیه شود.

معاون اول رییس جمهور همچنین به چگونگی ازدواج و تهیه لوازم آغاز زندگی مشترک آنان اشاره و تاکید کرد: انجام مسئولیت اجتماعی نقطه برجسته زندگی این دو بزرگوار است که از همان آغاز زندگی و کمک به مستمندان خود را نشان داد که باید نهادهای انقلابی و غیردولتی نیز با تاسی به زندگی آنان راهنمایی های لازم را برای کمک به مردم فراهم کنند.

مخبر همچنین از تلاش های ستاد اجرایی فرمان و کمیته امداد امام خمینی(ره) در راستای تامین جهیزیه برای زوج های جوان در مناطق کم برخوردار کشور قدردانی و از سامانه ملی جهیزیه ایران و سامانه احسانه رونمایی کرد و با توضیحات مسئولان در جریان روند خدمت رسانی این سامانه به زوج های جوان به ویژه اقشار آسیب پذیر جامعه و فرایند ثبت نام وام جهیزیه کالای ایرانی قرار گرفت.

در ادامه این مراسم مخبر به صورت نمادین رسید تحویل بیست و یک هزارمین سری جهیزیه به زوج های جوان و خانواده های مناطق کم برخوردار را امضا کرد.

در این مراسم معاون اول رییس جمهور در ارتباط ویدئو کنفرانس با یکی از استان های کشور گزارشی از اقدامات انجام شده در پویش ملی احسانه دریافت و تاکید کرد: امیدواریم به نقطه ای برسیم که هیچ زوج جوانی در کشور برای تهیه لوازم ازدواج و جهیزیه دچار مشکل نباشد.

لازم به ذکر است در پویش ملی احسانه، ۲۰۰۰ جهیزیه به زوج های جوان مناطق کم برخوردار و همچنین ۲۰۰۰ جهیزیه به مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) که به همت بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) انجام شده است، با حضور مخبر اهدا شد.

در این مراسم که رئیس کمیته امداد امام خمینی نیز حضور داشت ، عسگری معاون اجتماعی و امور استان های ستاد اجرایی فرمان امام(ره) با اشاره به اینکه ۲۰۰۰ جهیزیه در سال جاری در استان های سراسر کشور به صورت متمرکز تا قبل از ایام محرم و صفر توزیع می شود گفت: با تلاش های ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و با اهدای این ۲۰۰۰ جهیزیه از محل ستاد به کمیته امداد تا کنون ۲۱ هزار جهیزیه به زوج های جوان در مناطق کم برخوردار اهدا شده و در عین حال برای فرزند آوری زوج های جوان در بنیاد ۱۵ خرداد برنامه ریزی های لازم انجام شده است.

وی با اشاره به فرایند کاری سامانه ملی جهیزیه ایران افزود: با تلاش های معاون اول رییس جمهور و پس از تصویب در هیئت دولت این سامانه برای کمک به فریضه ازدواج در کشور عملیاتی می شود تا جایی که با حفظ کرامت خانواده های آسیب پذیر می توانند با انتخاب اقلام جهیزیه های مورد نظر خود را از کالاهای ایرانی درب منزل تحویل بگیرند و پیش بینی می شود با ادامه این طرح ۱۰۰ هزار جهیزیه به زوج های جوان تقدیم شود.

معاون اول رئیس جمهور در حاشیه این برنامه با تسلیت مجدد به خانواده های کشته شدگان در زلزله بندر خمیر در استان هرمزگان تاکید کرد: در همان ساعات ابتدایی در تماس تلفنی با استاندار هرمزگان دستورات لازم برای رسیدگی به مصدومان و رسیدگی به ابعاد حادثه و جبران خسارت های وارده صادر شده است.
منبع: فارس

۱۴۰۱/۴/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...