نسخه چاپی

استفاده از پلاستیك های یكبار مصرف در هند ممنوع شد

عکس خبري -استفاده از پلاستيک هاي يکبار مصرف در هند ممنوع شد

هند برای مقابله با تشدید آلودگی هوا در این كشور ۱.۴ میلیارد نفری، استفاده از پلاستیك های یكبار مصرف را ممنوع كرد.

به گزارش نما، دولت نارندرا مودی نخست وزیر هند با صدور بیانیه ای اعلام کرد که این ممنوعیت شامل اقلام پلاستیکی یکبار مصرف از جمله نی، کارد و چنگال، ایرباد، فیلم های بسته بندی، چوب های پلاستیکی برای بادکنک و بسته های سیگار و آب نبات و بستنی می شود.

در مرحله نخست، دولت ۱۹ کالای پلاستیکی را تعیین کرده که چندان مفید نیست اما از پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به زباله برخوردار است و به موجب حکم ممنوعیتی جدید، تولید، واردات، ذخیره، توزیع یا فروش آن غیرقانونی است.

برخی کیسه های پلاستیکی یکبار مصرف نیز از چرخه تولید حذف و با کیسه های ضخیم تر جایگزین می شود تا استفاده مجدد از آن ترویج شود.

تولیدکنندگان پلاستیک با اشاره به تورم و احتمال بیکار شدن افراد، از دولت خواسته اند اجرای این ممنوعیت را تعویق اندازد.

ضایعات پلاستیکی، منبع اصلی آلایندگی در هند دومین کشور پرجمعیت دنیاست و رشد سریع اقتصادی در این کشور، تقاضا برای کالاهایی را که با محصولات پلاستیکی یکبار مصرف عرضه می شوند، افزایش داده است.

سایر تولیدات پلاستیکی همچون بطری های پلاستیکی مشمول این ممنوعیت نیستند، اما دولت فدرال هند برای تولیدکنندگان اهدافی تعیین کرده است تا مسئولیت بازیافت یا دفع آنها را پس از استفاده برعهده گیرند.

هند که سالانه تقریبا ۱۴ میلیون تن پلاستیک مصرف می کند، فاقد سیستمی سازمان یافته برای مدیریت ضایعات پلاستیکی است، وضعیتی که زباله های فراوانی را در این کشور ایجاد می کند.

براساس اعلام سازمان ملل، زباله های پلاستیکی در مقیاس وسیعی در اقیانوس های سراسر جهان یافت می شود به طوری که طبق تخمین ها، ۱۰۰ میلیون تن از ضایعات در اقیانوس ها تخلیه می شود. دانشمندان مقادیر زیادی میکروپلاستیک را در روده پستاندارانی مانند نهنگ ها که در اعماق اقیانوس ها زندگی می کنند، یافته اند.
منبع: ایرنا

۱۴۰۱/۴/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...