نسخه چاپی

اسرائیلی‌ها از كاندیدای ریاست پنتاگون راضی نیستند

عکس خبري -  اسرائيلي‌ها از کانديداي رياست پنتاگون راضي نيستند

برخی از دولتمردان رژیم صهیونیستی چاك هاگل را غیرحامی و یا حتی خصومت‌طلب با این رژیم می‌دانند و معرفی وی به عنوان كاندیدای تصدی پست وزارت دفاع آمریكا آزردگی خاطر آنها را موجب شده است.

به گزارش نما، ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ظاهرا مواضع چاک هاگل، سناتور سابق ایالت نبراسکا و کاندیدای تصدی پست وزارت دفاع این کشور با دولت تل آویو تناقض دارد و منتقدان بیم آن دارند که انتصاب وی در مقام وزیر دفاع فشارها بر اسرائیل را به منظور سازش‌کاری‌های ناخواسته افزایش دهد.

انتصاب وی به عنوان وزیر دفاع همچنین می‌تواند باعث گسستگی روابط میان باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل شود که در حال حاضر به سردی گراییده است.

روون ریولین، رئیس پارلمان رژیم صهیونیستی و عضو حزب لیکود متعلق به نتانیاهو گفت: ما به سبب بیانات هاگل در گذشته و موضع او در قبال اسرائیل نگران هستیم.

با این حال این مقام صهیونیست افزود: شراکت راهبردی میان آمریکا و اسرائیل قدرتمند است و یک شخص به تعیین سیاست نمی‌پردازد.

دفتر نتانیاهو و دیگر مقامات وزارتخانه‌های امور خارجه و جنگ رژیم صهیونیستی از اظهار نظر در خصوص کاندیداتوری چاک هاگل خودداری کرده‌اند. اما اظهار نظرهای ریولین بازتاب احساس مشترکی است که در میان مفسران و تحلیلگران در روزهای اخیر به وجود آمده است.

شبکه‌های تلویزیونی رژیم صهیونیستی روز دوشنبه در برنامه‌های شبانگاهی خود هاگل را به عنوان فردی که در قبال اسرائیل به سردی رفتار می‌کند، معرفی کردند.

چاک هاگل در گذشته با برخی اظهارات و اقدامات خود موجب نارضایتی مقامات اسرائیل شد که به زعم برخی از آنها اقدامات وی به میزان کافی در حمایت از اسرائیل نبوده‌اند.

هاگل یک بار در گذشته گفته بود، "لابی یهودی در آمریکا بسیاری از مقامات سنا را مرعوب می‌کند و کارهای احمقانه‌ای انجام می‌دهد که برای اسرائیل مناسب نیستند." وی همچنین اظهار داشت که "من یک سناتور اسرائیلی نیستیم بلکه یک سناتور آمریکایی هستم."

هاگل همچنین در سخنان دیگری خاطرنشان ساخت: من از اسرائیل حمایت می‌کنم اما نخستین تمایل من این است که من به قانون اساسی آمریکا سوگند یاد کنم، نه به یک رئیس‌جمهور یا حزب و نه به اسرائیل.

شش سال پیش هاگل از امضای نامه‌ای به منظور تحت فشار قرار دادن اتحادیه اروپا برای اعلام نام حزب‌الله لبنان به عنوان سازمان تروریستی خودداری کرد. هاگل در سال 2009 در نامه‌ای خواهان یک رویکرد عملگرایانه در قبال حماس شد که باعث مطرح شدن انتقادها علیه وی گردید. وی در این نامه تقاضا کرده بود تا با حماس به منظور تعدیل کردن رویه خود تعامل شود؛ هر چند که تصریح کرده بود تعامل مستقیم آمریکا ممکن است عملی نباشد. منتقدان با اشاره به این نامه، هاگل را متهم کرده بودند که حامی مذاکره با حماس است.

هاگل که برای کسب تایید سنای آمریکا کار سختی در پیش دارد همچنین در خصوص ایران نیز از بررسی حمله نظامی به ایران از سوی آمریکا یا اسرائیل انتقاد کرده و از تلاش‌ها برای آوردن تهران به پای میز مذاکره بر سر مذاکرات صلح در افغانستان حمایت کرده بود.

با وجود آنکه این مواضع هاگل از سوی بسیاری در اسرائیل از جمله منتقدان خود نتانیاهو حمایت می‌شود، اما با مواضع نخست‌وزیر اسرائیل متضاد است و ممکن است در صورت پیروزی وی در انتخابات و باقی ماندن در مقام نخست‌وزیر باعث عداوت هر بیشتر او شود.

پیش از معرفی هاگل به عنوان کاندیدای ریاست پنتاگون، مقامات کاخ سفید تلاش کردند تا این اختلافات را کم اهمیت جلوه داده و بگویند مواضع وی در خصوص اسرائیل و ایران به بدی بیان شده و وی کاملا با رئیس‌جمهور در خصوص این مسائل هم راستا خواهد بود.

آنها تاکید کردند که هاگل در مجلس سنا به نفع میلیاردها دلار کمک نظامی به اسرائیل رای داده و از تحریم‌های چندجانبه علیه تهران حمایت کرده است. به‌رغم این تعهدات انتصاب هاگل به عنوان وزیر دفاع آمریکا باعث دامن زدن به این تلقی در اسرائیل خواهد شد که اوباما روابط گرمی را که روسای جمهور سابق آمریکا با اسرائیل داشتند، ندارد.

۱۳۹۱/۱۰/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...